۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۵۶۲۷۶۵
تولیت مدرسه علمیه امام حسین بابل تاکید کرد؛

لزوم تحول در نحوه آموزش و کتاب های درسی حوزه علمیه

حجت الاسلام تقی پور با اشاره به لزوم تحول و بازنگری در آموزش و کتاب های درسی حوزه های علمیه، گفت: طرحی جامع برای توسعه علمی در حوزه های علمیه با اتکا به تحقیق روز آمد در جهت پاسخگویی به مطالبات روز جامعه ضروری است.
حسین تقی پور

حجت الاسلام حسین تقی پور، تولیت مدرسه علمیه امام حسین(ع) بابل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، با اشاره به نقش بی بدیل، مهم  و تاثیرگزار حوزه های علمیه در ارتقای جایگاه اجتماعی روحانیت، گفت: حوزه های علمیه بستر و مرکز پرورش روحانیت در طول هزار سال گذشته با راهبرد و راهکارهای اتخاذ شده جایگاهی همراه با درایت و توام با منزلت را برای روحانیت در سطح جامعه شیعی و علوی فراهم کرده است.

وی افزود: ارتباط حوزه علمیه با تقویت جایگاه اجتماعی روحانیت بسیار وثیق است و حتی از قضایای بدیهی به شمار می آید.

امام جمعه گتاب به تاکید مقام معظم رهبری در لزوم تحول در حوزه های علمیه پرداخت و تصریح کرد: بر اساس راهبرد و چشم انداز مورد تاکید مقام معظم رهبری، اگر حوزه های علمیه شیوه های خود در تحصیل و تدریس را به روز نکند، دچار دو حالت انزوا و یا اضمحلال خواهد شد.

وی ادامه داد: بازنگری در شیوه های تحصیل در حوزه های علمیه بر اساس یک نظام آموزشی کارآمد و به روز برای ادامه یک حیات فعال و تاثیرگزار در تبلیغ آموزه های دینی همراه با عزت ضروری است تا نقش فعال تری را در مقابل هجمه های دشمنان و شبه افکنی های آن ها و پاسخ به نیازهای روز جامعه داشته باشد.

حجت الاسلام تقی پور با بیان راهکار مهم دور شدن از اشتباه در تصمیم گیری در مسائل اجتماعی جدید توسط روحانیت، خاطرنشان کرد: لازمه مهم دوری از اشتباه در برابر حوادث و رویدادهای مهم اجتماعی در بیان امام معصوم(ع) فرزند زمانه شدن است که از شاخص های مهم تحول محسوب می شود.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: دشمن با شناخت از نقش موثر مرجعیت برآمده از حوزه های علمیه در تحولات  اجتماعی و سیاسی در یک قرن اخیر به دنبال کند کردن و یا بی تاثیر کردن شمشیر فتوای مرجعیت است و لذا ریشه و بستر آن یعنی حوزه های علمیه را هدف گرفته اند.

تولیت مدرسه علمیه امام حسین(ع) بابل راهکار مهم دیگربرای مقابله با اندیشه های فکری دشمنان را تحول آفرینی در حوزه علمیه بیان کرد و گفت: دشمن با هوشیاری و طراحی پیچیده درصدد است تا زمینه هر گونه تحول و پیشرفت را از حوزه های علمیه به عنوان مرکز اندیشه و پیشرانه فقه شیعی بگیرد.

وی توجه به روش پیشینیان و علمای بزرگ حوزه علمیه را خاطرنشان و تاکید کرد: امروز بسیاری از کتاب های مهم و پایه ای برای تدریس در حوزه علمیه نتیجه تلاش، جدیت، تحقیق و احساس نیاز علما و مراجع بزرگ برای پاسخگویی به نیاز آن روز حوزه های علمیه است و این مسیر در زمان کنونی نیز باید امتداد پیدا کند.

حجت الاسلام تقی پور بر ضرورت تالیف و تصنیف در حوزه های علمیه تاکید کرد و ادامه داد: شایسته حوزه های علمیه پشروی شیعه نیست که همچنان به رغم شتاب گسترده در حوزه های علمی در سطح جهانی، همچنان متکی به تالیفات سه قرن گذشته باشد.

وی تصریح کرد: سبک و سیاق نوشتاری برخی از کتاب های مهم امروز در حوزه علمیه، در گذشته یک کتاب مرجع به روز محسوب می شد و اکنون بر اساس سنت علمای بزرگ پیشین شیعی، باید شاهد کتاب های به روز درسی در حوزه های علمیه باشیم که این جز با تحقیق و تولید علم به دست نمی آید.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: طرحی جامع برای توسعه علمی در حوزه های علمیه با اتکا به پژوهش روز آمد در جهت پاسخگویی به مطالبات جامعه ضروری است./1313/ت303/ب1

ارسال نظرات