۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۵۶۳۰۰۹
استاد مرکز تخصصی مهدویت:

"فردگرایی" در جامعه منتظر جایی ندارد

حجت الاسلام والمسلمین فؤادیان بیان کرد: جامعه منتظر فرد گرا نبوده و با توجه به دیگر انسان‌ها دائما تلاش می‌کند تا به هدف واحد خود که پویایی جامعه است، نزدیک شود و دائما به این فکر است که چگونه می‌توان مقدمات ظهور ولی خدا را فراهم کرد.
اخلاق اجتماعی، جامعه، سبک زندگی

حجت الاسلام محمدرضا فوادیان استاد مرکز تخصصی مهدویت قم در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره آثار اندیشه مهدوی در تربیت جامعه گفت: بحثی با عنوان تربیت نسل منتظر در مباحث مهدویت مطرح است، حضرت مهدی(عج) مربی و هدایتگر عالم است به گونه‌ای که حتی در عصر غیبت، نفوس مستعده را تربیت می‌کند از همین جهت خود مباحث مهدویت مانند بحث انتظار چنین کارکردی دارد و موجب تربیت نفوس می‌شود.

آثار تربیتی انتظار

استاد مرکز تخصصی مهدویت قم با اشاره به فرازی از زیارت امام زمان(عج) بیان کرد: وقتی حضرت چشم خدا در میان خلق است که بنده را می‌بیند و حرف‌های او را می‌شنود این باور برای فردی که معتقد به امام زمان باشد آثار تربیتی خواهد داشت.

وی اعتقاد انسان به حضور در منظر خدا و اهل بیت(ع) را سبب تربیت نفوس دانست و بیان کرد: اگر انسان خود را در مرعی و منظر خدا و ولی او ببیند، سعی می‌کند از کارهایی که مورد غضب آنها است فاصله بگیرد و همین امر باعث تربیت نفس او می‌شود،

حجت الاسلام فؤادیان عنوان کرد: یکی از مسائلی که در فوائد امام غائب مطرح است همین خودسازی فردی است، با توجه به این‌که جامعه از افراد تشکیل شده است، با خودسازی افراد جامعه هم ساخته شده و انتظار و مهدویت هم آثار و پیامدهای اجتماعی خواهد داشت.

حرکت به سوی مدینه فاضله

وی با بیان این‌که مهدویت هویت آفرین و آرمان‌زا است تصریح کرد: اگر کسی به امام اعتقاد داشته باشد بی هویت نیست، از طرف دیگر جامعه احتیاج به آرمان، امید و آرزو دارد، بنابراین افرادی که با اعتقاد به امام زمان(عج) زندگی می‌کنند درحقیقت به سوی مدینه فاضله و آرمان‌ خود حرکت می‌کنند؛ چراکه برای جامعه خود نقش ایفا می‌کنند و این باعث پویایی جامعه می‌شود.

این پژوهشگر عرصه مهدویت با اشاره به فوائد اندیشه مهدوی اظهار داشت: مهدویت امید را به جامعه تزریق می‌کند؛ از همین رو از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند، به همین خاطر است که اندیشه مهدوی باعث تربیت اشخاص منتظر می‌شود.

وی مهمترین وظیفه جامعه منتظر را تکافل اجتماعی بیان کرد و ابراز داشت: در صورتی کفالت اجتماعی پدید می‌آید که انسان‌ها نسبت به یکدیگر بی تفاوت نباشند و هرکسی نسبت به هدایت دیگران خود را موظف بداند  و جامعه را مانند کِشتی فرض کنند که هر کس نمی‌تواند جای خود را سوراخ کند، چراکه موجب غرق همه افراد می‌شود

انتظار مثبت

حجت الاسلام فؤادیان جامعه منتظر را این‌گونه توصیف کرد: جامعه منتظر فردگرا نبوده و با توجه به دیگر انسان‌ها دائما تلاش می‌کند تا به هدف واحد خود که پویایی جامعه است، نزدیک شود و دائما به این فکر است که چگونه می‌توان مقدمات ظهور ولی خدا را فراهم کرد؛ چراکه به فرمایش قرآن، جامعه و انسان‌ها در تعیین سرنوشت خود مؤثر هستند.

وی با اشاره به روایت «افضل الاعمال انتظار الفرج» گفت: در روایات عبارت افضل الاعمال آمده است نه عبارت افضل حالات و افکار، این نکته بیانگر این مطلب است که انتظار حالت روانی و صرفا فکر نیست، بلکه بافضیلت‌ترین عمل است نه یک عمل معمولی، از این رو از ادبیات این روایت یک انتظار پویا و توأم با عمل برداشت می‌شود.

استاد مرکز تخصصی مهدویت در پایان افزود: به تعبیر شهید مطهری چنین انتظاری که جامعه را عمل‌گرا کرده و آرمان‌گرای صرف نباشد همان انتظار مثبت است؛ بنابراین به خاطر ابعاد و پیامدهای مختلف آن معصومین(ع) تأکید ویژه‌ای بر بحث انتظار فرج داشته باشند./876/ت۳۰۲/س

مهدی شاهی

ارسال نظرات