۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۵۶۳۱۸۵
آیت‌الله سعیدی:

تزکیه لازمه تربیت نسل انقلابی است

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) گفت: دانش‌آموز انقلابی از همان ابتدا باید هدف‌دار درس بخواند و هدفمند برای او برنامه‌ریزی تحصیلی شود.
 آیت الله سعیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید محمد سعیدی صبح امروز در دیدار با مدیرکل آموزش‌وپرورش و جمعی از فرهنگیان استان قم که در سالن محراب شبستان بزرگ امام خمینی (ره) آستان مقدس حضرت معصومه (س) صورت پذیرفت، ترویج اخلاق، تمسک به حبل‌الله و حرکت در صراط مستقیم را از اهداف اصلی بعثت پیامبر اسلام (ص) توصیف کرد و اظهار داشت: تزکیه و تعلیم مبانی شریعت جوامع بشری را با هویت جدیدی از حیات مواجه می‌کند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) با تأکید بر این‌که تسهیل مسیر تعلیم و تربیت اساس رسالت معلمان جامعه اسلامی است، گفت: خداوند متعال در آیه دوم سوره جمعه از تعلیم و تربیت به‌عنوان اساسی‌ترین ویژگی پیامبر اسلام (ص) یادکرده است؛ این در حالی است که رسول اکرم (ص) در ادبیات این آیه مبارکه به‌عنوان معلم امت معرفی‌شده است.

امام‌جمعه قم تسهیل مسیر آموزش و تربیت را جدای از آسان‌گیری و سهل‌انگاری دانست و ابراز داشت: تاریخ اسلام به ما می‌آموزد که نبی گرامی اسلام (ص) با رویکرد تسهیل تعلیم و تربیت در جریان رسالت خود توانستند راه تعلیم را برای امت آسان کند و کتاب دینی قرآن و دین مبین اسلام را به امت بیاموزند.

وی افزود: انبیا و اولیای الهی تزکیه را مقدم بر تعلیم می‌دانستند؛ چراکه تزکیه و پاکیزه سازی لازمه رسیدن به تعلیم و تربیت است.

آیت‌الله سعیدی وابستگی افراد به انقلاب و نظام اسلامی را اصل مهم برای صیانت از تعلیم و تربیت اصیل و اسلامی دانست و گفت: در جریان تعلیم و تربیت‌معلمان نباید در رفتارهای خود به بیرون مرزها نگاه داشته و در کنش‌های خود تقلید گرا باشند؛ بلکه باید در مسیر تعلیم و تربیت هویت غیرت ملی داشته و این روحیه را به دانش‌آموزان نیز منتقل کنند.

امام‌جمعه قم در ادامه با تأکید بر این‌که معلمان باید محقق پرور باشند، اظهار داشت: تأمل، تدبر و تفکر در آموزه‌های مختلف باید یک اصل تحصیلی باشد هرچند در برخی از فروعات نیازمند تمرین حفظ مبانی نیز هستیم.

 آیت‌الله سعیدی قرآنی را محور آموزش و نظام تعلیم و تربیت دینی معیار دانست و گفت: نظام معیار آموزش دینی به این معنا نیست که در کلاس ریاضی به تدریس آموزه‌های دینی بپردازیم اما گاهی می‌توان بابیان ارتباط میان علوم مختلف و قدرت خداوند متعال دروس ماندگاری را به افراد آموخت.

وی افزود: دانش‌آموز انقلابی از همان ابتدا باید هدف‌دار درس بخواند و هدفمند برای او برنامه‌ریزی تحصیلی شود؛ بر این اساس نباید از هویت دینی و ملی خود در مبانی آموزشی غافل شویم چراکه در مبانی دینی آموخته‌ایم که «همان‌طور که اسلام حق معلم را والا دانسته حق خاصی برای دانش‌آموز نیز قائل شده است و باید به حقوق این قشر نیز توجه شود»./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات