۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۵۶۳۷۲۶
آیت الله اعرافی:

حوزه انقلابی مولد فکر، با جرأت، نقاد و ناصح است

آیت الله اعرافی بیان کرد: حوزه انقلاب حوزه قوی، پویا، مولد فکر، با جرأت، نقاد و ناصح است، باید در بنیان پاسخ‌گوی نظام و جامعه اسلامی باشد و قدرتی داشته باشد که بتواند جلوی موج شبهات را بگیرد.
آیت الله اعرافی
آیت الله اعرافی | کنگره بین المللی توسعه وتعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در گردهمایی طلاب و فضلای استان یزد که در سالن همایش های مدرسه دارالشفاء برگزار شد، در تبیین فعالیت‌های تیم مدیریتی حوزه علمیه اظهار داشت: تیم مدیریت حوزه علمیه تلاش کرد تا از همه پیشنهادات رهبر معظم انقلاب ، مراجع، علما و طلاب مطلع شود که نتیجه آن بیش از هزار طرح و نظر در قالب یک بسته به شکل بانک جامع ایجاد شده است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور ادامه داد: در چند جلسه دیدار با مراجع، رهبر انقلاب و شورای عالی حوزه حدود صد نکته حاصل و جمع‌آوری شد و همه طرح‌های چند دوره گذشته مجمع طلاب به نحو اولیه تعیین تکلیف و بررسی شد.

وی با بیان این‌که براساس مجموعه تجارب نیمه علمی، آسیب‌شناسی از برنامه‌های حوزه صورت گرفت،گفت: نگاهی به دنیای بیرون و نیازهای جامعه تا حدودی وجود داشته است که در سال 96 به طرف مجموعه‌ای از طرح‌ها حرکت کردیم و بخش‌هایی از آن محقق شد.

آیت الله اعرافی بیان کرد: از مهم ترین محورها نیاز حوزه به اسناد بالادستی و راهنما است، هرچند این اسناد خطوط کلی را ترسیم می‌کند، اما هر نهادی برای دیدن آینده و برنامه‌ریزی نیاز به اسناد کلان جامعه دارد.

وی با اشاره به نصف شدن بودجه حوزه در مجلس گفت: همه تحولات حوزه در حالی انجام شده است که بودجه حوزه در مجلس جدید قریب به نصف کاهش پیدا کرده است و بودجه‌های عمرانی حوزه علمیه در دو سال گذشته به برکت مجلس جدید به طور کلی قطع شده است که ما هم از این امر استقبال می‌کنیم.

وی مطرح کرد: در حوزه استان‌ها و شهرستان‌ها نگاه مدیریت حوزه، ارتقای حوزه‌ها از جهت کیفی است؛ چراکه حوزه‌ی شهرستان‌ها بایستی در جایگاه بالاتر قرار گیرند.

وی شاخصه‌های حوزه انقلابی را این‌گونه عنوان کرد: حوزه انقلابی حوزه قوی، پویا، مولد فکر، با جرأت، نقاد و ناصح است، باید در بنیان پاسخ‌گوی نظام و جامعه اسلامی باشد و قدرتی داشته باشد که بتواند جلوی موج شبهات را بگیرد و این وضع بایستی ارتقا یابد.

آیت الله اعرافی با تأکید بر ایجاد شورای اندیشه ورز در رابطه با مسائل یزد بیان کرد: وجود یک شورای اندیشه‌ورز و فکری لازم است تا مسائل یزد از منظر قم تحلیل و بررسی شود، مطالعاتی راهبردی برای یزد داشته و هماهنگی ایجاد کنند، یزد شناسی از منظر فرهنگی داشته باشند، اگر بزرگانی این امر مهم را انجام دهند، یقینا حمایت خواهند شد.

همچنین وی در ابتدای سخنان خود درباره حقیقت ملکوتی ماه رجب، شعبان و رمضان بیان کرد: این سه ماه یک ظاهر تقویمی دارند که همه مردم آن را درک می‌کنند، اما یک ظاهر ملکوتی هم دارد که درک آن برای همه میسر نیست و کسانی هم که قادر به درک این مرتبه هستند، دارای مراتبی هستند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور ماه شعبان را پلکانی برای صعود به ماه رمضان توصیف کرده و گفت: دعاها و مناجاتی که در ماه شریف شعبان وارد شده است، برای گشودن روزنه‌ و دروازه‌ای از ملکوت پر فروغ ماه شعبان بر روی بندگان است، ماه شعبان علاوه بر این فلسفه ذاتی ملکوتی و عرفانی مشتمل بر یک سلسله مناسبت‌های ویژه از جمله؛ نیمه‌شعبان و تولد امام عصر و ائمه(ع) هم می‌باشد و در کنار این فلسفه‌های ذاتی در ماه شعبان، فلسفه مقدمی هم  دارد، چراکه این ماه پلکانی برای صعود به قله ماه مبارک رمضان است.

وی تأکید کرد: فصل ممیز و حقیقت حوزه علمیه سلوک در مراحل شعبان و رمضان و سیر به قله‌هایی است که از این مسیر انجام می‌شود، مناجات شعبانیه تثبیت کننده یک دوره سلوک روحی و اخلاقی است.

آیت الله اعرافی با اشاره به فرازی از مناجات شعبانیه غفلت را بدترین مرض عنوان کرد و گفت: سه ویژگی روحی جهل، غفلت و نسیان در انسان وجود دارد که مانع پیشرفت انسان می‌شود که بدترین این ویژگی‌ها غفلت است، زیرا غفلت همان مرض و حجابی است که بر جان‌ها افکنده می‌شود و در جهت نجات خود بایستی تلاش کرد./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات