۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۵۶۴۹۷۴
نوبخت در اجلاس اسكاپ:

مبنای بسياری از نابرابری‌های نظام بين‌الملل بی‌اخلاقی است

رييس سازمان برنامه و بودجه كشور در هفتاد وچهارمين نشست اسكاپ گفت: مبنای بسياری از نابرابری‌های نظام بين‌الملل بي‌اخلاقي و رفتارهاي خارج از هنجارهای مقبول بين‌المللي و عدم التزام به تعهدات پيشين است.
نوبخت

به گزارش خبرگاری رسا، محمدباقر نوبخت در سخنرانی خود در هفتاد وچهارمین نشست اسكاپ كه با حضور نمایندگان ۶۶ كشور عضو كمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه در بانكوك برگزار شد، با اشاره به شعار امسال كمیسیون اسكاپ مبنی بر مخالفت با هرگونه نابرابری، مبنای بسیاری از نابرابری‌ها در عرصه نظام بین‌الملل را بی‌اخلاقی و رفتارهای خارج از هنجارهای مقبول بین‌المللی و عدم التزام به تعهدات پیشین دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، رییس سازمان برنامه و بودجه در سخنرانی خود در این اجلاس تصریح كرد: فكر می‌كنم ما نمایندگان كشورها‌ی منطقه‌ در این كمیسیون پراهمیت منطقه‌ای بیش از سایرین و به خوبی آگاهی داریم كه برای مثال مسؤولیت خدشه به یك پیمان مهم بین‌المللی همانند «برجام» كه پایبندی جمهوری اسلامی ایران به آن، ۱۰ بار مورد تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته، برعهده كیست؟

معاون رییس جمهوری در ادامه سخنان خود با  بیان اینكه ایران همواره به تعهدات بین‌ المللی خود پایبند بوده است افزود: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران به عنوان یك كشور متعهد به تعهدات بین‌المللی، برنامه ششم توسعه ملی خود را اجرا می‌كند. تقویت اقتصاد دانش‌محور با توسعه فناوری پیشرفته در موضوعات بسیار گسترده یكی از موضوعات كلیدی می‌باشد كه در اجرای برنامه موردنظر قرار گرفته است.

رییس سازمان برنامه و بودجه كشور  همچنین تاكید كرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای كاهش مخاطرات بلایا و ایجاد تاب‌آوری شامل ارتقاء سطح تأمین مالی و بسیج منابع موردنیاز برای كاهش مخاطرات بلایا، به گرمی از هرگونه همكاری و حمایت توسعه دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای كه به دستیابی اهداف تعریف شده برای مركز اپدیم منجر، استقبال می‌كند.

 متن كامل سخنرانی دكتر نوبخت در  هفتادوچهارمین اجلاس اسكاپ به شرح زیر است:

عالیجنابان نمایندگان محترم دولت‌های عضو اسكاپ

رئیس محترم

معاون محترم دبیركل ملل متحد و دبیر اجرایی اسكاپ

خانم‌ها و آقایان

مایلم در ابتدای عرایضم از دولت پادشاهی تایلند به عنوان میزبان اسكاپ و برگزاركنندگان این اجلاس از دبیر محترم اجرایی اسكاپ گرفته تا كارشناسان دست اندركار تشكر نمایم. برای من و هیأت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران شركت در این اجلاس فرصتی ارزشمند ابرای تبادل ایده‌ها و نظرات است.

همچنین فرصت را غنیمت شمرده و ضمن محكوم نمودن وقایع تروریستی اخیر از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران به دو دولت اندونزی و فلسطین مصیبت كشته شدن جمعی از اتباعشان در حوادث تروریسیتی سه روز گذشته را تسلیت عرض می‌نمایم.

عالیجنابان

در قرن حاضر همه دولت‌های ملی و نهادهای بین‌المللی در تلاش برای نیل به صلح از طریق ماندن در توافق‌های بین‌المللی و عمل به آنها براساس اصول بنیادین حقوق بین‌الملل هستند. چندجانبه‌گرایی و تقویت سازوكارهای همكاری‌های چندجانبه از جمله اهدافی است كه مبنای تشكیل سازمان ملل متحد گردید.

هنجارها و رویه‌های موجود در نظام ملل متحد و نهادهای وابسته به آن همواره در راه بهبود روح همكاری‌های جمعی و فهم متقابل از منابع مشترك ملت‌ها اصلاح شده‌اند.

هیأت‌های محترم حاضر در این كمیسیون بسیار مهم منطقه‌ای اذعان دارند كه متأسفانه برخی از كشورها خلاف رویه مزبور به صرف تغییر در مناسبات داخلی خود، تعهدات قبلی خود را نادیده می‌گیرند.

درك ما این است كه این نوع اعمال می‌تواند پیام‌های نامناسبی به جامعه جهانی ارسال نماید و قبل از هرگونه آثار زیانبار اقتصادی و اجتماعی، این رفتار می‌تواند اعتماد بین‌المللی را كه منجر به بسیاری از تعهدات و قراردادها می‌شود را مورد آسیب جدی قرار دهد.

مبنای دیپلماسی چندجانبه مبتنی بر توافق و تلاش برای احصاء منابع همه ذی‌نفعان است. خارج شدن از یك پیمان زیست‌محیطی صرفاً بر محیط زیست یك كشور اثر ندارد كما اینكه سایر توافقات بین‌المللی اثری سازنده و یا غیرسازنده برای تمام اعضای ملل متحد دارد.

رئیس محترم

نمایندگان گرامی

اطلاع یافتم كه در نظرات ارایه شده در این كمیسیون اهمیت بسیار بالای چندجانبه‌گرایی در مقابل یكجانبه‌گرایی به طور كامل مورد بحث قرار گرفته و از این بابت بسیار خرسندم كه تأثیر نامطلوب گسترش یكجانبه‌گرایی بر توسعه پایدار به خوبی در خلال مباحثات دیروز نقد و تبیین شده است.

به نظر می‌رسد چندجانبه‌گرایی كه محصول خرد جمعی جامعه بین‌المللی است موجبات هم‌افزایی و توزیع بیشتر توازن سود حاصل از رشد می‌شود؛ این در حالی است كه روند جدید نادیده انگاری موج فزاینده حمایت‌گرایی، تضعیف‌كننده قواعد و سوابق موجود چندجانبه‌گرایی از جمله نظام تجارت چندجانبه است. این روند مخاطره‌آمیز كه به طور مشخص منطقه ما را تهدید می‌كند می‌بایست از طریق افزایش گستره آگاهی و همكاری نزدیك ما متوقف گردد.

نابرابری و توسعه پایدار به عنوان محورهای اصلی مورد توجه این كمیسیون، با توجه به روند رو به گسترش موصوف، نیازمند امعان‌ نظر و درك بهتر هستند.

عالیجنابان

شعار كمیسیون امسال مخالفت با هرگونه «نابرابری» است؛ و بسیار مناسب است كه همه هیأت‌های محترم حاضر در نظر داشته باشند كه مبنای بسیاری از نابرابری‌ها در عرصه نظام بین‌الملل بی‌اخلاقی و رفتارهای خارج از هنجارهای مقبول بین‌المللی و عدم التزام به تعهدات پیشین است. فكر می‌كنم ما نمایندگان كشورها‌ی منطقه‌ در این كمیسیون پراهمیت منطقه‌ای بیش از سایرین و به خوبی آگاهی داریم كه برای مثال مسوولیت خدشه به یك پیمان مهم بین‌المللی همانند «برجام» كه پایبندی جمهوری اسلامی ایران به آن، ۱۰ بار مورد تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته، برعهده كیست؟

ما در این اجلاس گردهم آمده‌ایم تا بار دیگر در تعامل و همفكری با یكدیگر، با نگاهی بر چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو، با تكیه بر امكانات و ظرفیت‌های منطقه، زمینه‌ساز زندگی بهتر برای ملت‌هایمان باشیم. از این رو لازم است راه‌های دستیابی منطقه به اهداف توسعه‌ای را بر مبنای ضروریات ملی خود احصاء و در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای ملی از آن بهره‌مند گردیم.

برگزاری اجلاس سالانه كمیسیون، در واقع تأكیدی بر ضرورت تعامل سازنده و مؤثر كشورهای عضو اسكاپ در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است. این امر تأكیدی بر ضرورت سازگاری نظریه‌های توسعه با نیازهای منطقه‌ای است.

از جمله چالش‌های اساسی در فعالیت‌های مربوط به توسعه زیرساخت‌های منطقه، عدم كفایت منابع مالی و ریسك بالای سرمایه‌گذاری است. دستیابی به اقتصادی متعادل، با ثبات و پایدار، با جایگاهی مشخص برای تسهیل مشاركت بخش خصوصی و دولتی، در گروه انجام اصلاحات اساسی در ساختار اقتصادهای ملی و تقویت همكاری‌های منطقه‌ای، با به‌كارگیری ابزارهای پولی و مالی كارآمد است. براین اساس اكنون زمان آن فرا رسیده كه ضمن تأكید بر ابتكارات و راهكارهای توسعه‌ای جدید در جهت تقویت همگرایی منطقه‌ای و بین‌المللی بین كشورهای منطقه اسكاپ، به گسترش همكاری‌های اقتصادی و تأسیس نهادهای مالی و پولی و اقتصادی منطقه‌ای در راستای این همگرایی و یكپارچگی اقتصادی توجه بیشتری شود.

عالیجنابان

در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران به عنوان یك كشور متعهد به تعهدات بین‌المللی، برنامه ششم توسعه ملی خود را اجرا می‌كند. تقویت اقتصاد دانش‌محور با توسعه فناوری پیشرفته در موضوعات بسیار گسترده یكی از موضوعات كلیدی می‌باشد كه در اجرای برنامه موردنظر قرار گرفته است.

ما بیمه سلامت را بدون وابستگی به پایگاه شغلی افراد، كه آن را «طرح بیمه سلامت ایرانیان» می‌نامیم برای عموم اجرا كرده و پوشش بیمه‌های اجتماعی را برای افراد و گروه‌های كم‌درآمد گسترش داده‌ایم. كمك‌‌های نقدی به خانوارهای فقیر خصوصاً زنان سرپرست خانوار و معمول را چند برابر كرده و در حقوق و دستمزد تعادل برقرار كردیم «تا كسی جا نماند».

خانم‌ها و آقایان

همان‌گونه كه مستحضر هستید، منطقه آسیا و اقیانوسیه بلاخیزترین نقطه كره‌زمین می‌باشد. با عنایت به گزارش بالایای آسیا و اقیانوسیه برای سال ۲۰۱۷ منتشر شده توسط كمیسیون اجتماعی و اقتصادی ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسكاپ)، مشخص گردید كه در منطقه مزبور ریسك مخاطرات با آهنگ سریع‌تری نسبت به تاب‌آوری در حال گسترش می‌باشد. این مسأله به ویژه در مناطق كمتر توسعه‌یافته آسیا و اقیانوسیه یعنی كشورهایی كه از ظرفیت پایین‌تری درخصوص مقابله با بلایای طبیعی برخوردار هستند، بیشتر نمود پیدا می‌كند. به عبارت دیگر، یك فرد در آسیا و اقیانوسیه پنج برابر فرد مشابه در سایر نقاط جهان در معرض خطر بلایای طبیعی است. از سال ۱۹۷۰ تاكنون، بالغ بر ۲ میلیون نفر در اسیا و اقیانوسیه به واسطه بلایای طبیعی جان خود را از دست داده‌اند. این رقم معادل ۵۷ درصد كل تلفات انسانی ناشی از زلزله در جهان می‌باشد. به طور میانگین، هر سال نزدیك به ۴۳ هزار نفر در منطقه مزبور به واسطه طیف وسیعی از بلایای طبیعی جان خود را از دست داده‌اند. شایان ذكر است رقم تلفات از یك سال تا سال دیگر تفاوت چشم‌گیری داشته است.

بلایا همچنین میزان گسترده‌ای از خسارات مادی را به همراه داشته است. در سال‌های بین ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۶، منطقه متحمل خسارتی بالغ بر ۳/۱ تریلیون دلار گردیده است. عمده بلایایی كه موجبات خسارات اشاره شده را فراهم آورده‌اند سیل، طوفان، خشكسالی‌، زلزله و سونامی ناشی از زلزله می‌باشند. نظر به افزایش میزان تولید ناخالص داخلی كشورها، میزان خسارت وارده به دارایی های فیزیكی هر ساله افزایش می‌یابد. شكاف اطلاعاتی و دانش پیرامونی، درك و آگاهی از مخاطرات، آسیب‌پذیری و قرار گرفتن در معرض خطر بلایا از جمله اصلی‌ترین چالش‌های فوق بعلاوه طوفان‌های گرد و غبار و رعد و برق‌های شدید هستند.

رئیس محترم

نمایندگان گرامی

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یكی از كشورهای به شدت در معرض خطر بلایای طبیعی، از دهه‌های گذشته، تدابیر جدی و گسترده‌ای به‌منظور تخفیف آسیب‌ها و آثار منفی بلایای طبیعی اتخاذ نموده است. در مقیاس ملی، برنامه‌های پنجم و ششم توسعه ملی، تدابیر ساختاری نظیر ارتقاء استانداردهای ایمنی و تاب‌آوری مرتبط با زیرساخت و ساختمان‌سازی، مقاوم‌سازی و به روزرسانی سازه‌های آسیب‌پذیر و بالا بردن میزان آمادگی و تقویت ظرفیت به‌منظور مقابله مناسب با بلایای طبیعی را در خود گنجانده‌اند. در یك حركت تاریخی، دولت جمهوری اسلامی ایران اقدام به تخصیص ۲ درصد از بودجه ملی سالانه به موضوع كاهش مخاطرات بلایا و بالا بردن آمادگی مقابله با بلایا نموده است. برنامه ملی پیشرو ایمنی مدارس یكی از نمونه‌های موفق حاصل از اتخاذ تدابیر مزبور می‌باشد.

در مقیاس منطقه‌ای، نظر به قطعنامه‌های ۱۱/۹۷ و ۱۱/۷۱ اسكاپ مصوب سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵، جمهوری اسلامی ایران سخاوتمندانه و با درك تعهد و احساس مسؤولیت منطقه‌ای و بین، میزبانی مقر مركز آسیا و اقیانوسیه برای مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم) را بر عهده گرفته است. بعلاوه در قالب كمك‌های داوطلبانه، هزینه تأسیس مقر و برخی فعالیت‌های جاری و اداری اپدیم را تقبل نموده است. با عنایت به اینكه مركز مزبور مناسب‌ترین بستر برای همكاری‌های منطقه‌ای جهت تقویت ظرفیت اطلاعات بلایا شناخته می‌شود، توافق مقر مركز اپدیم در تاریخ ۳۰ ژانویه ۲۰۱۸ میان اسكاپ و جمهوری اسلامی ایران به امضاء رسید و مقرر گردید كه این مركز در سال‌جاری میلادی فعالیت رسمی خود را در ایران آغاز نماید.

خانم‌ها و آقایان

جمهوری اسلامی ایران در راستای كاهش مخاطرات بلایا و ایجاد تاب‌آوری شامل ارتقاء سطح تأمین مالی و بسیج منابع موردنیاز برای كاهش مخاطرات بلایا، به گرمی از هرگونه همكاری و حمایت توسعه دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای كه به دستیابی اهداف تعریف شده برای مركز اپدیم منجر، استقبال می‌نماید.

در خاتمه، ضمن ابراز تأسف عمیق خود از پایان مأموریت خانم شمشاد اختر معاون محترم دبیر كل سازمان ملل، مایلم مراتب قدردانی صمیمانه خود و دولت متبوعم را نسبت به زحمات در خور تقدیر و همچنین همكاری صادقانه دبیر اجرایی محترم اسكاپ و نیز تیم تحت مدیریت ایشان در راستای تأسیس مركز اپدیم در تهران ابراز نمایم. به علاوه مایلم از تمامی كشورها و سازمان‌های منطقه آسیا و اقیانوسیه كه در تأسیس و عملیاتی‌سازی مركز مزبور نقش سازنده ایفا نمودند به گرمی تشكر نمایم.

به امید روزی كه نابرابری منجر به عدم تحقق حق مسلم همه ملت‌ها یعنی حق توسعه نشود./۹۹۸/د۱۰۳/ق

ارسال نظرات