۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۵۶۵۲۴۰
استاد حوزه علمیه:

انسان با گذر از خودشناسی به خداشناسی می‌رسد

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خودشناسی سبب خداشناسی می‌شود، گفت: غیر ممکن است انسان خودش را بشناسد ولی نسبت به خداوند شناخت نداشته باشد.
آیت الله قرنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین قرنی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مهدیه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: همه آیات و کلمات قرآن کریم همه مشمول قرآن بودن می‌شود و احکام قرآن بر این کلمات و آیات بار می‌شوند حتی اگر اسم فرعون در قرآن بیاید هم جز قرآن به شمار می‌رود.

وی افزود: اما این به این معنا نیست که همه مضامین قرآن در یک سطح و یک حد باشد و یکی از راه‌های ارزش‌گذاری آیات و سوره‌های قرآن کریم براساس همین مضامین صورت می‌گیرد اگر گفته می‌شود ختم سوره حمد برابر با کل قرآن است به خاطر مضامینی است که در این سوره نهفته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین قرنی با بیان اینکه فضیلت تلاوت سوره‌های قرآن هم با یکدیگر تفاوت دارد، ابراز کرد: معارفی که در سوره فاتحه است با سوره قریش فرق دارد در زمینه روایات هم این امر جاری است.

وی افزود: همه روایات مورد احترام هستند اما از نظر معنا و مضمون با هم متفاوت هستند و در یک سطر نیستند از این رو اهل نظر و یا برخی بزرگان کتاب‌هایی بر اساس مضمون و مفهوم روایات مانند کتاب عیون و یا کتاب غررالحکم را به قلم تحریر در آوردند.

استاد حوزه علمیه با استناد به کلام امیرمومنان علی(ع)، گفت: امیرمومنان علی(ع) با اندوه فراوان خطاب به جناب کمیل می‌فرماید: در بین مردم کسی را برای انتقال علمی که در سینه دارم، نمی‌یابم؛ این کلام صحبت‌های فراوانی در آن نهفته است.

حجت الاسلام والمسلمین قرنی با بیان اینکه خودشناسی سبب خداشناسی انسان می‌شود، عنوان کرد: غیر ممکن است انسان خودش را بشناسد ولی نسبت به خداوند شناخت نداشته باشد.

وی افزود: جناب کمیل به حضرت علی(ع) می‌فرمایند: من می‌خواهم بدانم من چیستم؛ این من چیستم غیر از من کیستم هست زمانی که امام این سوال را از کمیل می‌شنود غم و اندوه خود را فراموش می‌کند زیرا این سخن بار مفهومی و معرفتی بالایی دارد./813/پ202/ب1

ارسال نظرات