۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۵۶۶۲۱۶
آیت الله سلیمانی:

به عروج رسیدن در گرو توجه به قوه عقل است

نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان گفت: انسان باید با تفکر بسیار در آیات و روایات و نشانه های عالم هستی از قوه عقل خود در جهت به سعادت رسیدن استفاده کند.
آیت الله عباسعلی سلیمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عباسعلی سلیمانی در ویژه برنامه سحرگاه شبکه استانی سیستان و بلوچستان به تبیین مباحث پیرامون شناخت انسان پرداخت و گفت: انسان افزون بر این که از نعمت جسم برخوردار است از نعمت روح نیز بهره مند است.

نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان با بیان این که بخش روحانی انسان بر بخش جسمانی او مستولی است، اظهار داشت: بخش جسمانی انسان تعلق به عالم ماده و بخش روحانی متلق به عالم ملکوت و رحمانیت است.

وی با اشاره به این که عقل انسان سبب امتیاز او از سایر موجودات می شود، ابراز کرد: انسان در بخش روحانی خود دارای فکر و اندیشه است و همین موضوع می تواند او را به سرمنزل سعادت برساند، زیرا با تفکر و تعقل است که انسان می تواند به فطرت و آفرینش و در نهایت به ذات باری تعالی راه پیدا کند و از اهل نجات باشد.

آیت الله سلیمانی با بیان این که انسان باید با تفکر بسیار در آیات و روایات و نشانه های عالم هستی از قوه عقل خود در جهت به سعادت رسیدن استفاده کند، عنوان کرد: در آیات و روایات فراوانی از عقل یاد شده و خداوند متعال و ائمه معصومین(ع) رسیدن به عروج و معنویت را در گرو توجه به آن دانسته اند.

امام جمعه زاهدان با اشاره به این که بیش از 70 بار در قرآن کریم با تعابیر مختلف از عقل یاد شده است، بیان کرد: عباراتی همچون «أفلا تعقلون، أفلا تدبرون، أفلا تفکرون و ...» گواه بر توجه قرآن مجید به عقل است و نکته قابل توجه این است که آنان که توجهی به این قوه ندارند هم در آِات و هم در روایات مورد مذمت قرار گرفته اند.

وی اضافه کرد: ما باید بیاموزیم که چگونه از عقل خود در جهت رسیدن به معنویت استفاده کنیم تا از اهل زیان در دنیا و آخرت نباشیم.

آیت الله سلیمانی تأکید کرد: به عنوان مثال در قرآن کریم اختلاف شب و روز دلیل متقنی برای اثبات ذات ربوبی معرفی شده است؛ اگر لحظات افق در امروز را با صدها سال قبل در همین موقع مطابقت دهیم در می یابیم که با یکدیگر تفاوتی ندارند و بر اساس یک نظم واحد پیش می روند و از همین طریق می دانیم که خداوند یگانه ای وجود دارد که کارهایش همه از روی نظم پیش می رود.

وی در پایان یادآور شد: در این ماه پر خیر و برکت که زمینه های عروج انسان بیشتر از سایر ماه ها فراهم است، باید سعی کنیم با انجام اعمال با فضیلت و تفکر در نشانه های خداوند به یک معرفت توحیدی ناب دست پیدا کنیم./841/پ203/ب1

ارسال نظرات