۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۵۶۶۷۵۲
آیت الله فقیهی:

اشتباهات برخی افراد را به پای اسلام ننویسیم

عضو جامعه مدرسین با اشاره به این که نباید اشتباهات برخی متدینان و مسلمانان را به پای اصل اسلام نوشت، گفت: خداوند در قرآن کریم حجت را بر همگان تمام کرده است و کتاب آسمانی را معیار حق و باطل معرفی کرده است.
آیت الله فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، به تفسیر آیه 53 سوره بقره پرداخت و گفت: خداوند در این آیه شریفه تورات را با عنوان «فرقان» نام برده است و این بدان معنا است که کتاب‌های آسمانی فارق میان حق و باطل هستند.

وی افزود: نباید اشتباهات متدینان و مسلمانان را به پای اصل اسلام نوشت، زیرا خداوند در قرآن کریم حجت را بر همگان تمام کرده است و کتاب آسمانی را معیار حق و باطل معرفی کرده است.

آیت‌الله فقیهی با بیان این‌که قرآن کریم قانون اساسی شریعت ما است، ابراز داشت: در این کتاب آسمانی همه معیارهای حق و باطل شناسایی و تبیین شده است و ما باید بدانیم که با رجوع به این کتاب می‌توانیم حق و باطل را تشخیص دهیم، نه این‌که معیار خود را اشخاص قرار دهیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که معیار تشخیص حق و باطل قرآن کریم و معصومان(ع) هستند، تأکید کرد: اگر معیار خود را اشخاص قرار دهیم بی‌تردید دچار سردرگمی خواهیم شد، چراکه افراد در گذر زمان ممکن است تغییر رویه دهند؛ همان‌طور که در اوایل انقلاب افرادی بودند که در مسیر درست قرار داشتند، اما با گذشت زمان شخصیتشان دستخوش تغییرات شد.

وی با بیان این‌که قرآن کریم برای تذکر نازل شده است، افزود: این بدان معنا است که همه دستورات قرآن کریم مطابق عقل و فطرت است؛ به‌عنوان‌مثال هنگامی‌که قرآن مجید غیبت و دروغ‌گویی را مورد مذمت قرار می‌دهد همه عقلای عالم نیز این صفات را مورد نکوهش قرار می‌دهند و تابه‌حال کسی پیدا نشده است که ادعا کند قوانین قرآنی مطابق عقل نیستند.

آیت‌الله فقیهی در ادامه با اشاره به این‌که  امام حسن مجتبی(ع) مظهر روحیه انفاق و گره‌گشایی از امور مردم بودند، مطرح کرد: در روایتی از ایشان نقل شده است که فرمودند «کسی که برای رفع حاجت برادر مسلمان خود سعی کند خداوند برای او 9 هزار سال عبادتی که روزهای آن را روزه و شب‌های آن را به نماز مشغول بوده است، می‌نویسد».

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر ضرورت الگوپذیری جامعه از امام حسن مجتبی(ع) یادآور شد: باید بدانیم که به مسجد رفتن‌ها و شرکت در نماز جماعت از این باب است که مسلمانان با یکدیگر آشنا شده و برای حل گرفتاری‌های خود به همدیگر کمک کنند./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات