۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۵۶۷۲۴۸
آيت‎الله مظاهری:

شرط دست یافتن به شفاعت، پیروی عملی از اهل‎بیت است

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به شرایط شفاعت اهل‎بیت(ع)، گفت: ما اهل‎بیت را تا سرحد عشق دوست ‎داریم اما طبق این محبت باید عمل وجود داشته باشد و باید افزون بر محبت به روش و سنت ایشان عمل کنیم.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آيتالله حسين مظاهری امروز پس از نماز ظهر و عصر در مسجد حکیم اصفهان با تسلیت شهادت امام علی(ع) و با بزرگداشت یاد شهدای پانزده خرداد، گفت: در روز قیامت اختیار تام از آن پیامبر اکرم(ص) و اهلبیت(ع) است و هرکس لیاقت داشته باشد به بهشت میرود و هرکه لیاقت نداشته باشد از سر اجبار به جهنم میرود.

وی افزود: آن سعۀ وجودی امام علی(ع) در روز قیامت مهرِ ولایت بر پیشانی کسانی میزند که شیعه هستند، ملائکه مقرب خداوند با احترامی او را لبِ حوض کوثر میآورند و از آب کوثر به او مینوشانند و آنگاه انسان کاملی هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی میشود، تماشاگر صف محشر است تا زمانیکه امام علی(ع) از جلو به بهشت برود و شیعیان هم به دنبالش بروند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه امروز از امام علی(ع) بخواهید که شیعه مولا باشید، اظهار کرد: اگر اسم شما در طومار شیعیان ثبت بشود ولو اینکه گناهکار باشید، بهشت بر شما واجب و شفاعت اهلبیت(ع) بر شما لازم میشود و شما بهشتی میشوید اما این لیاقت میخواهد.

وی با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه مدثر درباره پرسش و پاسخ بین دوزخیان و اهلبهشت، خاطرنشان کرد: بهشتیها یک دسته را میبینند که شیعه بودند و در جهنماند، تعجب میکنند و میپرسند چرا شما به جهنم رفتید، شما که ولایت داشتید و شیعه امیرمؤمنان بودید، چه شد جهنمی شدید و مهر ولایت به پیشانی شما نخورد و شما را لب حوض کوثر نبردند و بعدش هم به بهشت نبردند.

حضرت آیتالله مظاهری در ادامه گفت: یک عده از آنان میگویند ما نماز نمیخواندیم «لم نک من المصلین» و برای همین هم لیاقت بهشت را پیدا نکردیم، امام صادق(ع) هم در هنگام مرگ فرمود «لاتنال شفاعتنا من استخف بالصلوه»، آن کسی که نماز را سبک بشمارد به شفاعت اهلبیت(ع) نمیرسد و سبک شمردن نماز یعنی نماز اول وقت نخوانیم و مسجدها خلوت باشد، یعنی موقع نماز مردم موقع کسب و خورد و خوراکشان باشند.

وی با اشاره به پاسخ گروه دیگری از جهنمیان به پرسش اهلبهشت، ابراز کرد: دسته دیگر میگویند ما نماز میخواندیم ولی میتوانستیم به فقرا و درماندهها کمک کنیم اما کمک نمیکردیم و تنها همه چیز را برای خودمان میخواستیم، به جای کمک به دیگران در زندگی تجملگرا بودیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: دسته دیگر میگویند ما نماز میخواندیم و خدمت به خلق خدا میکردیم اما با گناهکار نشست و برخاست داشتیم، آدمهای لاابالی در گناه بودیم، بیحجاب و بدحجاب و هوسباز بودیم و در یک کلمه فرورفته در گناه بودیم و چون فرورفته در گناه بودیم لیاقت بهشت پیدا نکردیم و مهرِ ولایت بر پیشانی ما نخورد و ما را از راهی بردند که دسترسی به اهلبیت(ع) پیدا نکردیم.

وی با اشاره به پاسخ گروهی دیگر از جهنمیها، ابراز کرد: دسته دیگر میگویند ما به فکر قیامت نبودیم، ما نماز میخواندیم و فقرا را کمک میکردیم و گناهکار هم نبودیم ولی به فکر قیامت و حساب و کتاب نبودیم، به فکر قیامت نبودیم، هفتاد هشتاد سال به فکر دنیا و در تخیلات و توهمات خودمان بودیم و چیزی که به فکرمان نمیآمد معاد بود، علمای علم اخلاق زیاد سفارش به ما کردهاند که ما حداقل روزی ده مرتبه به فکر معاد باشیم.

حضرت آیتالله مظاهری بیان کرد: علمای علم اخلاق بر روی قانون مراقبه تأکید کردهاند و در احادیث هم هست که از ما نیست کسی که خودش را محاسبه نکند و به فکر حساب روز قیامت نباشد، در هنگام خواب باید فکر کنیم که ما را میخواهند در رختخواب بگذارند و ببینیم آیا برای قیامت کاری کردهایم؟ اگر کار خوبی انجام دادهایم، شکرگزار باشیم و اگر نه، برای کارهای بدمان استغفار کنیم.

وی به قرائت ادامه آیات سوره مبارکه مدثر پرداخت و گفت: «فما تنفعهم شفاعت الشافعین»، در روز قیامت شفاعت پیامبر اکرم(ص) و اهلبیت(ع) به کار آنان نیامد، خداوند هم در سوره مبارکه ضحی فرمود آن قدر به تو میبخشیم تا راضی شوی و آنان اختیار دارند و آنها تا بتوانند شفاعت میکنند اما باید مواظب باشیم، لیاقتمان گرفته نشود.

رییس حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: باید کاری کنید که رابطه شما با اهلبیت(ع) عالی باشد و اگر اینگونه شود بهشت بر شما واجب میشود، ما اهلبیت(ع) را بسیار و تا سرحد عشق دوستشان میداریم اما طبق این محبت باید عمل وجود داشته باشد و باید افزون بر محبت به روش و سنت اهلبیت(ع) عمل کنیم./914/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات