۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۵۶۷۲۵۸
آیت الله فقیهی:

فقر زدایی زمینه هدایت بیشتر جامعه را فراهم می کند

عضو جامعه مدرسین با بیان این که جامعه ای که فقیر باشد، فاسد می شود، گفت: جامعه ای که فقیر باشد هیچ قید و بندی ندارد و نمی تواند کاملاً بر اساس قانون عمل کند، برای همین دست به انواع فساد می زند تا فقر خود را رفع کند.
آیت الله فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظهر امروز در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، با اشاره به آیه 58 سوره بقره گفت: خداوند در این آیه به پیامبر گرامی اسلام(ص) زمانی را یادآور می شود که حضرت موسی(ع) به بنی اسرائیل دستور داد که وارد بیت المقدس شوند و از نعمات در آن استفاده کنند و پس از این که متنعم شدند وارد مسجد شده و سجده کنند و به گناهان خود اعتراف کرده و از خداوند درخواست بخشش کنید تا خداوند متعال خطاهای شما را ببخشاید و اگر اهل احسان باشید خداوند نعمت های خود را بر شما بیشتر خواهد کرد، اما برخی از بنی اسرائیل نافرمانی کرده و به سخنان حضرت موسی(ع) گوش فرا ندادند.

وی افزود: خداوند در آیه مذکور ابتدا امر به عبادت و سجده نکرد، بلکه ابتدا امر به استفاده از نعمات داد و بعد از آن ها خواست تا وارد مسجد شده و سجده کنند؛ از این مورد استفاده می شود که مقوله عبادت خدای متعال برای کسی است که گرسنه نباشد، زیرا به عنوان مثال نمی توان از انسان گرسنه خواست تا 100 رکعت نماز بخواند و یا عبادات الهی را به صورت کامل انجام دهد، بلکه ابتدا باید او را از غذا بی نیاز کرده و سپس مراحل سیر و سلوک را به وی گوشزد کنیم.

آیت الله فقیهی خاطرنشان کرد: این نکته ای است که خداوند در قرآن کریم به ما یادآور شده است که ما بدانیم برای هدایت مردم به سوی خداوند ابتدا باید فقرزدایی کرده و آن ها را بی نیاز کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: نمی شود به مردم گفت گرسنه باشید و حرف ما را هم گوش بدهید؛ مسؤولان و بزرگان ما توجه دارند که مسأله مادیات چیزی نیست که ما از آن بتوانیم بگذریم و از مردم بخواهیم همه خواسته های ما را برآورده کنند، بنابراین باید تلاش کنیم همه مردم حداقل امکانات رفاهی را دارا شوند و سپس خواسته های دینی و حکومتی را با آن ها در میان بگذاریم تا بدان عمل کنند.

وی با تأکید بر ضرورت توجه مسؤولان به وضعیت معیشتی مردم بیان کرد: هنگامی که فقر در جامعه موجود باشد نمی توان انتظار داشت که همه مردم از قوانین پیروی کنند، زیرا آن ها گاهی برای این که زندگی و معیشت خود را تأمین کنند به سراغ امور خلاف قانون می روند.

آیت الله فقیهی با اشاره به حدیث شریف «من لا معاش له لا معاد له» ابراز کرد: کسی که زندگی و معیشت نابسامانی داشته باشد بدون تردید نمی تواند به مسائل خداشناسی و آخرت توجه کند، زیرا همه عمر به دنبال این است که لقمه نانی پیدا کند تا سیر شود، بر این اساس مسؤولان بدانند که ابتدا باید وضعیت مادی مردم را سامان بخشید و سپس از آن ها معنویات را انتظار داشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که جامعه ای که فقیر باشد، فاسد می شود، تأکید کرد: جامعه ای که فقیر باشد هیچ قید و بندی ندارد و نمی تواند کاملاً بر اساس قانون عمل کند، برای همین دست به انواع فساد می زند تا فقر خود را رفع کند.

وی در ادامه با اشاره به این که مسجد دارای احترام است، مطرح کرد: نکته دیگری که از آیه مذکور استفاده می شود این است که مسجد محل عبادت است و جای گناه نیست، بر این اساس در مساجد باید حرمت و احترام نگه داریم و به اعمالی مانند غیبت، تهمت و مواردی از این دست نپردازیم، چراکه با این کار به جایگاه مسجد بی احترامی کرده ایم./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات