۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۵۶۷۶۹۵
آیت الله فقیهی:

زیاده خواهی انسان را به تزویر و تقلب می کشاند

عضو جامعه مدرسین زیاده‌خواهی را آفت همه مشاغل معرفی کرد و گفت: هیچ صنفی حتی روحانیت هم از این خطر در امان نیستند؛ اگر کسی زیاده‌خواه باشد بدون شک حرام و حلال را مخلوط می‌کند و سعی می‌کند با تزویر و تقلب به اهداف مادی خود برسد.
آیت الله فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظهر امروز در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، به تفسیر آیه 61 سوره بقره پرداخت و گفت: پس از آن‌که حضرت موسی(ع) برای رفع قحطی بنی‌اسرائیل دعا کرد و خداوند نیز بر آن‌ها «منّ و سلوی» نازل فرمود و از بهترین نعمت‌ها آن‌ها را بهره‌مند کرد، اما قوم بنی‌اسرائیل بار دیگر بهانه آوردند و گفتند ما نمی‌توانیم بر یک نوع غذا صبر کنیم و از این غذاها خسته شده‌ایم.

وی افزود: قوم بنی‌اسرائیل از حضرت موسی(ع) خواستند تا دعا کند خداوند از همه آن چه زمین می‌رویاند، اعم از عدس، خیار، سبزی، پیاز و مواردی از این قبیل آن‌ها را بهره‌مند کند؛ حضرت موسی(ع) پس از آن‌که فرمود «آیا آن غذای خوبی که در اختیارتان هست را رها کرده و چیزهای پایین‌تر می‌خواهید؟» به آن‌ها گفتند به مصر بروید، چون در آن جا این نعمات که می‌خواهید موجود است.

آیت‌الله فقیهی ادامه داد: سپس حضرت موسی(ع) خطاب به قوم بنی‌اسرائیل فرمود «توجه داشته باشید که به سبب این کارتان ذلیل شده، مسکین می‌شوید و گرفتار غضب الهی خواهید شد».

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که افراد جامعه به دو دسته قانع و زیاده‌خواه تقسیم می‌شوند، عنوان کرد: دنبال مادیات رفتن فی‌نفسه کار بدی نیست، اما اگر این کار هدف انسان قرار گیرد و سبب شود تا آدمی به خاطر دنیا، آخرت خود را نابود کند، کار ناپسندی به حساب می‌آید.

وی تأکید کرد: انسان نباید اهداف دنیوی خود را به‌اندازه‌ای تعمیم دهد که آخرت تحت‌الشعاع آن قرار گیرد؛ این روحیه اشتباه است که برخی افراد تا به مشکل برمی‌خورند همه مقدسات دینی را زیر سؤال برده و برای رفع مشکل خود هر سخن ناپسندی را از زبان خود بیرون کند.

آیت‌الله فقیهی زیاده‌خواهی را آفت همه مشاغل معرفی کرد و ابراز داشت: هیچ صنفی حتی روحانیت هم از این خطر در امان نیستند؛ اگر کسی زیاده‌خواه باشد بدون شک حرام و حلال را مخلوط می‌کند و سعی می‌کند با تزویر و تقلب به اهداف مادی خود برسد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: دنبال دنیا رفتن چیزی جز ذلالت در پی ندارد، زیرا این کار سبب می‌شود تا انسان برای رسیدن به اهداف مادی، خود را پیش دیگران کوچک کند و این در حالی است که انسان قانع و مستقل عزت نفس دارد و خود را در برابر دیگران خوار نمی‌کند، برای همین در انظار همگان عزیز و محترم شمرده می‌شود.

وی ابراز کرد: گاهی برخی افراد به سبب جاه‌طلبی برای رییس‌جمهور شدن و به مقام رسیدن از هیچ کاری دریغ نمی‌کنند، حتی وعده‌های دروغین می‌دهند و بدان عمل نمی‌کنند؛ این نشانه دنائت نفس انسان‌ها است که برای رسیدن به جاه و مقام خود را پیش دیگران کوچک می‌کنند./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات