۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۵۶۷۸۵۶
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

علمای ربانی جلوه‌ ویژه رحمت حق بر بندگان هستند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه پیامبراکرم(ص) تمام وجودش اخلاق رفتاری ملکوتی و جلوه رحمت الهی بود، گفت: در عصر غیبت عالمان ربانی جلوه‌های ویژه رحمت حق بر بندگان هستند.
انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین انصاریان استاد حوزه علمیه، امروز در سلسله جلسات معرفتی ماه مبارک رمضان که در مسجد امیر(ع) برگزار شد، گفت: از جلوه‌های رحمت پروردگار، اخلاق و رفتار پیامبراکرم(ص) اسلام با مردم بود که قرآن کریم صریحا به آن اشاره می‌کند.

وی افزود: این اخلاق رفتاری مثبت در زمره عبادات قرار می‌گیرد زیرا در اسلام عبادت تنها منحصر به چند عمل معلوم و معین نمی‌شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان دارای سه ناحیه عقل، روح و جسم است، ابراز کرد: عقل نورافکن لوکوموتیو وجودی انسان است که پشت پیشانی او قرار دارد که در علوم از آن به عنوان مغز یاد می‌شود؛ در آیات و روایات نیز همین تعبیر بیان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان عقل و خرد را یکی از معیارها برای ارزش گذاری انسان بیان کرد ولی کافی ندانست و گفت: انسان اگر عقل خود را به کار بگیرد و رفتار و کردارش عاقلانه و بر ضد رفتار و کردار جاهلانه باشد بسیار خوب است اما چون عرصه عقل در دریافت حقایق محدود است از این رو تنها تکیه کردن به عقل برای سعادت انسان کافی نیست.

این دانشمند فرزانه با استناد به کلام گوهربار امام موسی بن کاظم(ع) که فرمودند: عقل حجت خداوند بر شماست، عنوان کرد: حضرت، انبیا و امامان را نیز حجت خداوند بر انسان‌ها بیان فرمودند؛ بنابراین اگر عقل قدرت نبوت و امامت را داشت هرگز لازم نبود خداوند چراغ نبوت و امامت را در مسیر هدایت بشر روشن کند بر همین اساس عقل انسان تنها یک محدوده مشخص را می‌تواند درک کند.

وی با بیان اینکه انتقال علم از طریق عقل صورت می‌پذیرد، گفت: طبق صریح روایات؛ خداوند سفره دو علم را برای انسان گسترده است نخست مربوط به علم دین می‌شود که با آن تکالیف برای انسان مشخص می‌شود و دیگر علم بدن است که مربوط به سلامت و تن درستی انسان می‌شود.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: اکثر مردم نسبت به نعمت عقل غافل هستند و نسبت به آن توجهی ندارند که شکر آن را به جای آورند و علم مفید تولید کنند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با استناد به روایتی از امام علی(ع)، تصریح کرد: حضرت فرمودند: انسان به واسطه عقل باید مانع خودش شود که مبادا به دیگری آزاری برساند؛ غرور، تکبر، حسادت و بخل نتیچه بی عقلی است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عقل نعمت و چراغ است اما نور آن تا اعماق اهداف که خداوند مشخص کرده روشنایی نمی‌دهد، اظهار داشت: خداوند برای هدایت بشر دو حجت ظاهری«نبوت و امامت» و حجت باطنی «عقل» قرار داد تا به واسطه آن عقول حقایق را درک کند.

وی شرط تکلیف را در داشتن عقل دانست و تاکید کرد: کسی که عقل ندارد تکلیف هم ندارد و نمی‌تواند احکام الهی را درک کند و انجام دهد بنابراین تنها کسانی در آخرت مواخذه می‌شوند که ندای عقل در وجود آنان روشن باشد.

استاد و مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: پیامبراکرم(ص) تمام وجودش اخلاق رفتاری ملکوتی و جلوه رحمت الهی بود، در عصر غیبت عالمان ربانی جلوه‌های ویژه رحمت حق بر بندگان هستند./813/پ202/ب1

ارسال نظرات