۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۵۷۳۸۶۹
حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا مطرح کرد؛

رابطه قضاوت غلط و ابتلا به پشیمانی

استاد حوزه علمیه گفت: با معلومات اندک هیچ گاه نباید درباره کسی قضاوت کرد زیرا انسان بر اساس قضاوت اشتباه ممکن است کاری را مرتکب شود که او را به پشیمانی مبتلا کند.
آیت الله فاطمی نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالله فاطمی نیا استاد حوزه علمیه در جلسه سیری در صحیفه سجادیه که شامگاه گذشته در مسجد جامع ازگل برگزار شد، درباره توبه گفت: انسان نباید کارهایی انجام دهد که محبت خداوند را از خود دور کند.

وی افزود: برخی گناهان، درونی و قلبی است، برخی دیگر از گناهان، چشمی و بعضی دیگر زبانی هستند. افکار ناپسند قلبی و آلودگی‌های اعضا و جوارح از جمله گناهانی است که انسان را از درگاه حق تعالی دور می‌کند.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: نوعی از خطر قلبی است که انسان در آن دخالتی ندارد و ناگهان به گناهی که در گذشته به آن مرتکب شده، فکر می‌کند که این خطا می‌تواند سبب وسوسه و بازگشت انسان به آن گناه شود.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا ابراز داشت: شیاطین دعوت کننده اهل زمین به شر و ملائک دعوت کننده انسان‌ها به سوی خیر و نیکی هستند.

وی ابراز داشت: یکی از آدابی که ائمه(ع) همواره پیروان خود را به آن سفارش کرده اند، چندبار تکرار نکردن یک مبحث در حضور بزرگتر است یا اگر دوبار حرفی را تکرار کرد دلیل آن را بیان کند.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: از آداب توبه این است که انسان بعد از ارتکاب به گناه به درگاه خداوند ابراز ناراحتی و عجز و از حق تعالی طلب مغفرت و بخشش کند.

وی در ادامه بیان داشت: با معلومات اندک و محدود هیچ گاه نباید درباره کسی قضاوت کرد زیرا انسان بر اساس قضاوت اشتباه ممکن است حرفی یا عملی را مرتکب شود که او را به پشیمانی و شرمندگی مبتلا کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اولیای الهی همواره سفارش کرده‌اند با مردم به اندازه عقل‌شان صحبت کنید زیرا اگر غیر از این باشد دشمن و بیگانه از آن صحبت‌ سوء استفاده کنند./۹۶۹/پ202/ب1

ارسال نظرات