۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۵۷۵۴۰۴
رییس مجتمع آموزشی بنت الهدی:

کاربردی کردن علوم به طلاب نشاط می دهد

حجت الاسلام حسینی کاویانی با بیان این که کاربردی کردن علوم موجب نشاط علمی در میان طلاب می شود، گفت: در صورتی که نیازهای جهان اسلام را به طلاب منتقل سازند موجب نشاط علمی در میان آنها خواهد شد.
فیضیه

حجت الاسلام حسینی کاویانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که در ایجاد رونق علمی، انگیزه مند کردن طلاب مهم ترین نقش را ایفا می کند، اظهار کرد: به روز رسانی انگیزه ها نقش مؤثری در ایجاد نشاط علمی دارد که برای انجام دادن چنین کاری بایستی نیازهای جامعه جهان اسلام همچنین تقاضاهای جهان اسلام نسبت به حوزه علمیه به طلاب انتقال داده شود.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی ادامه داد: در صورتی که نیازهای جهان اسلام به طلاب انتقال داده شود موجب می شود طلاب بدانند مطالبی را که در حوزه علمیه می آموزند کاربردی است نه این که یافته های آنها یافته های نظری است و مشخص نیست چه زمانی به کار می آیند.

وی با اشاره به کم رنگ شدن انجام مباحثه در حوزه علمیه خاطرنشان کرد: متأسفانه مدتی است سطحی خوانی دروس، حوزه علمیه را فراگرفته است که می توان گفت ناشی از تکثر موضوعاتی است که امروزه به سمت حوزه های دانشی رو آورده است و یک طلبه احساس می کند باید در همه عرصه ها حضور پیدا کند.

رییس مجمع آموزش عالی بنت الهدی ادامه داد: امروزه طلاب احساس می کنند که بایستی در کنار بحث های علمی خود به شغلی نیز بپردازند که از اقتضائات انتخاب شغل نگاه کردن مدرکی به مباحث علمی حوزه علمیه است در این صورت فقط شب های امتحانی به مطالعه می پردازند و پس از آن خبری از مطالعه نیست.

وی اضافه کرد: در گذشته  طلبه ها در صورت اتمام درس خود را موظف می دانستند به تدریس آن بپردازند اما متأسفانه امروزه تدریس های موردی از طلبه درخواست نمی شود به عبارت دیگر بحث استاد ورزی که به شکل کاربردی در گذشته مورد توجه بوده ضعیف شده است که باید بیشتر به آن توجه شود.

حجت الاسلام حسینی کاویانی با اشاره به راهکارهای ایجاد رونق مباحثه در میان طلاب، افزود: باید برای افرادی که به صورت عمقی به مباحث علمی می پردازند جایگاه ویژه ای قائل شوند؛ به عبارت دیگر در حوزه علمیه طلبه ای که به صورت سطحی درس را اتمام کره است و طلبه ای که به صورت عمقی به مباحث پرداخته است تفاوتی وجود ندارد؛ در این صورت انگیزه عمق خوانی گرفته می شود بنابراین ضروری است نهادی متکفل تعیین عمق خوانی طلبه ها شود و برای این گونه طلاب امتیازان خاصی قائل شوند./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات