۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۴
کد خبر: ۵۷۶۵۷۵

جشنواره‌ای اقتصادی با طعم فرهنگ و استقلال

شهرستان دامغان با پیشینه درخشان فرهنگی و تاریخی، دارای مراکز متعدد فرهنگی و مذهبی است که کشاورزیِ فرهنگ محور بر رشد دین محوری، مذهبی بودن، مذهبی ماندن و شکل گیری اماکن متعدد فرهنگی و مذهبی و پایه گذاری موقوفات متعدد و گسترده، تاثیر مثبت داشته و دارد.
اقتصاد مقاومتی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، پنجمین جشنواره ملی پسته ایران از 12 تا 16 شهریور 97 در دامغان برگزار می شود.

شهرستان دامغان در 330 کیلومتری پایتخت و هفتمین کهن شهر تاریخی و فرهنگی ایران، مرکز و پایتخت طلای سبز ایران- پسته- است. شهرت این محصول استراتژیک جهانی است بگونه ای که مرغوب ترین پسته دنیا در این شهرستان فرهنگی و تاریخی کشت و برداشت می شود. اما چند سالی است که به همت مسئولین و دست اندرکاران شهری و به ویژه شورای اسلامی و شهرداری دامغان جشنواره ملی پسته در این کهن شهر عزیز برگزار می شود که امسال پنجمین جشنواره از 12 تا 16 شهریور برگزار خواهد شد و البته فرصت مناسبی است تا از ابعاد مختلف فرهنگی و اقتصادی نکاتی مورد توجه و تاکید قرار گیرد:

۱. از منظر فرهنگی در خصوص پسته؛ این کالای استراتژیک، می توان چنین بیان داشت: شهرستان دامغان با پیشینه بسیار درخشان فرهنگی و تاریخی، دارای مراکز متعدد فرهنگی و مذهبی است که کشاورزیِ فرهنگ محور بر رشد دین محوری، مذهبی بودن، مذهبی ماندن و شکل گیری اماکن متعدد فرهنگی و مذهبی و پایه گذاری موقوفات متعدد و گسترده، تاثیر مثبت داشته و دارد که نمونه بارز آن را درنذورات و موقوفات فراوان اهل بیت علیهم السلام بویژه موقوفات اختصاصی امام رضا علیه السلام در این شهرستان می توان مشاهده کرد. ضمن اینکه در مناطق پسته خیز درختان زیادی وقف و یا درصدی از برداشت و عواید پسته برای برگزاری مجالس اهل بیت بویژه سوگواری امام حسین علیه السلام و نذورات ایام محرم، نذر شده است. البته مصادیق دیگری هم از ین سنخ وجود دارد که در این گفتار مجالی برای بیان آن نیست، لذا براساس آنچه از قدیم الایام در فضای کشاورزی این شهرستان شاهد بوده ایم اینکه به کشاورزی و بویژه به پسته فقط به عنوان یک کالای استراتژیک اقتصادی و درآمدی نگاه نمی شده است، بلکه محصولی اقتصادی و فرهنگی، که بر تاثیرگذاری فرهنگی آن نیز تاکید زیاد بوده و در راستای ترویج و توسعه فرهنگ وقف و نذر برای تعظیم شعائر از این محصول استفاده و اقدام های عملی صورت گرفته است.

۲. بزرگان و کشاورزان قدیمی دامغان در فصل و زمان برداشت پسته از اذکار، ادعیه، اشعار شکرگزاری و حمد خدا استفاده می کردند، ضمن اینکه بر تعاون و همکاری و بهره مندی دیگران از این نعمت خدادادی نیز اقدامی فرهنگی و اجتماعی داشتند، چنانکه بخشی از محصول را به دیگران؛ اعم از خویشاوندان و همسایگان و دوستان که از این نعمت خوب خدا بی بهره بودند، عطا و بخشش می داشتند. ناگفته نماند در حال حاضر هم بخشی عظیمی از کشاورزان این دیار فرهنگی و مذهبی این اقدام های بسیار خوب فرهنگی و اجتماعی را سیره خود دانسته و بر انجام آن بصورت مستمر مبادرت می ورزند.

۳. جشنواره پسته فرصت بسیار خوبی است در جهت ایجاد رقابت، افزایش تولید ملی، خودکفایی، پویایی اقتصاد مقاومتی، تولید ثروت سالم و حلال براساس اقتصاد پویا و تولید بومی.

پسته کالای استراتژیک اقتصادی، فرهنگی که هم در عرصه داخل و هم در عرصه خارج و بین الملل متقاضیان و خریداران فراوانی دارد که در صورت تامل و برنامه ریزی می تواند زمینه ساز رقابت سالم برای افزایش سطح زیرکشت، تولید بیشتر و با کیفیت تر، اشتغال زایی مناسب و اثربخش، و توسعه صادرات غیر نفتی، باشد و در عرصه رقابت با سایر کشورهای پسته خیز با توجه به مرغوبیت بسیار بالا و بی نظیر بودن پسته دامغان، از توان و قدرت رقابتی مناسبی بهره مند شد.

از این رو جشنواره پسته که اقدامی سنجیده و پسندیده ای است زمینه خوبی برای معرفی این کالای ارزشمند به کارشناسان داخلی خارجی فراهم خواهد آورد ضمن اینکه طلای سبز ایران که شهرتش جهانی است را به خوبی معرفی، تبلیغ و بازاریابی خواهد کرد.

۴. برای تحقق اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید بسیار جدی مقام معظم رهبری مدظله العالی می باشد، شناخت توانمندی ها، ظرفیت های بالقوه و بالفعل و داشته های بومی و ایرانی، لازمه این امر است که باید مدنظر قرار گیرد. باید فرصت های جدید در راستای توسعه کمّی و کیفی ایجاد کرد و با شناخت چالش ها، نه تنها از آن نهراسید، بلکه چالش ها را تبدیل به فرصت های استراتژیک کرد.

از چالش های پیش روی تجارت پسته، فراوری نشدن و خام فروشی است، چنانکه در سال هایی که محصولِ بیشتر و کم آفت تری را شاهد هستیم، پسته؛ این محصول پرسود با قیمت های بسیار نازل و اندک به فروش می رسد که بعضا جوابگوی برخی هزینه های سنگین پسته کاری هم نیست، اما اگر با شناخت این چالش و بهره گیری از توان، اندیشه، تجریه و علم، فرصتی جدید برای جلوگیری از خام فروشی و ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری، ایجاد شود می توان ارزش محصول تولید شده را چند برابر بیشتر و یا در بازه های زمانی بهتری به فروش رساند.

۵. در راستای حمایت از تولید ملی، معرفی تولیدات و محصولات ایرانی، شکوفایی اقتصاد مقاومتی، محرومتی زدایی، و بیان ظرفیت ها و توانمندی های مناطق مختلف کشور عزیزمان؛ ایران اسلامی، جشنوار ملی پسته دامغان زمینه بسیار خوبی است و انگیزه بسیار مناسبی ایجاد می کند تا سایر نقاط کشور نیز با برگزاری چنین جشنواره هایی تولیدات بومی، محصولات خوب، باکیفیت، و ارزشمند اقتصادی خود را در قالب های زیبا و هنری و با بهره گیری از عرصه تبلیغ و رسانه، معرفی داخلی و بین المللی داشته باشند. این اقدام هم خوداتکایی را در راستای خودکفایی ارتقا می دهد و تقویت می کند، هم از آفت وابستگی به نفت رهایی خواهیم جست، هم تولید اشغال و ثروت خواهد داشت، هم توسعه ایرانگردی و گردشگری را در پی خواهد داشت، و هم با اقتصاد ایرانیِ بومی محور، می توان بر رشد و توسعه جامعه و ایجاد ثروت پایدار در کشور کوشید و برنامه ریزی کرد.

۶. بیان این نکته را ضروری می دانم که در برگزاری جشنواره های مختلف اگر هدف گذاری مناسبی از ابتدا صورت گیرد و چنانچه از جشنوارهایی که در راستای معرفی تولیدات و محصولات ایرانی برگزار می شود، حمایت های جدی و همه جانبه صورت گیرد، قطعا شاهد اقتصادی پویا و شکوفاتر خواهیم بود. اگر اقتصادمان را فرهنگ محور پایه گذاری کنیم چنانکه مصادیقی از این فرهنگ محوری در بالا ذکر شد- قطعا این اقتصاد در تعالی فرهنگ و جامعه نقش آفرین خواهد بود.

۷. راه اندازی و فعال کردن دبیرخانه دائمی جشنواره پسته اقدام بسیار مناسبی خواهد بود که امیدوارم امسال و بویژه در ایام اختتامیه جشنواره، از سوی مسئولین بویژه دبیر محترم و سخت کوش جشنواره شاهد اعلام نویدبخش آن باشیم، چرا که تحقق اقتصاد مقاومتی، اعتلای اقتصاد فرهنگ محور، توسعه اقتصاد پویا، با برنامه ریزی مستمر، برنامه محوری و تلاش هدفمند تحقق خواهد یافت.

در خاتمه با نهایت ادب و احترام، لازم می دانم از دست اندرکاران صدیق و زحمتکش پنجمین جشنواره ملی پسته دامغان نهایت تشکر و سپاس را داشته باشم و امیدوارم آن چنان که تاکنون در برگزاری چنین برنامه هایی از نظرات و مطالب دیگران استفاده کرده اند، در آینده نیز با فعال کردن دبیرخانه دائمی جشنواره این زمینه را فراهم تر آورند. موفق، موید و سلامت باشند./۹۱۸/د۱۰۳/س

محمدباقر خراسانی

ارسال نظرات