۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۵۷۸۱۰۵
حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری:

«هیهات منا الذله» شعار مشترک عاشورا و انقلاب اسلامی است

استاد حوزه علمیه با اشاره به نشأت گرفتن انقلاب اسلامی از قیام امام حسین(ع) تأکید کرد که «هیهات منا الذله» شعار مشترک عاشورا و انقلاب اسلامی است.
صالحی خوانساری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی صالحی خوانساری استاد حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در مراسم عزاداری دهه اول محرم که در بیت حضرت آیت الله نوری‌همدانی برگزار شد، با اشاره به این که باید اهداف قیام عاشورا برای مردم مشخص شود، تأکید کرد: نباید امام حسین(ع) و عاشورا به گریه محدود شود.

وی ابراز داشت: سیاهی زدن به در و دیوار، مجلس گرفتن و گریه و عزاداری ارزش زیادی دارد و ما برای آن تلاش می‌ کنیم ولی باید بدانیم هدف غایی چیز دیگری است.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری با بیان این که امام حسین(ع) خود ملاک اصلی قیام خود را بیان کرده است، گفت: وقتی از ایشان برای یزید بیعت خواستند ایشان یک قاعده کلی برای کل جامعه شیعه بیان کرده و فرمودند: «نه تنها من بلکه افراد آزاده ای مثل من با مثل یزید بیعت نخواهد کرد».

وی تصریح کرد: شعار عاشورا و قیام کربلا نیز «هیهات منا الذله» یعنی ذلت و پستی از خاندان اهل بیت(ع) دور است و آل الله هیچگاه با ذلت کنار نمی آیند، همچنانکه امام حسین(ع) فرمودند: «مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است».

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که حسینیان عالم با یزدیان کنار نمی آیند، خاطرنشان کرد: بدون شک انقلاب اسلامی ما نیز به رهبری امام راحل از قیام عاشورا گرفته شده است چراکه شعار اصلی انقلاب اسلامی ما هم «هیهات منا الذله» لقب گرفت.

وی در ادامه با اشاره به این که مجالس امام حسین(ع) محافل دعا برای مسائل ضروری کشور است، خاطرنشان ساخت: یکی از دعاهای ما در این روزها باید سلامتی رهبر معظم انقلاب باشد چراکه ایشان حقیقتا یک نعمتی برای اسلام و انقلاب هستند؛ همچنین دعا برای جوانان و نابودی دشمنان قسم خورده انقلاب و اسلام را نیز فراموش نکنید.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روز هفتم عاشورا که منسوب به حضرت علی اصغر(ع) است، خاطرنشان کرد: ما نمی خواهیم روی قضایا مانور بدهیم ولی شهادت حضرت علی اصغر(ع) باب جداگانه ای دارد.

وی اضافه کرد: در حقیقت شهادت امام حسین(ع) موجب شکست لشکر کفر شد، چراکه وقتی لشکر به شام رفتند هریک از قاتلان اصحاب امام حسین(ع) از افتخارات خود در روز عاشوار می‌ گفتند، تا نوبت به حرمله رسید که او گفت من طفل شیرخوار حسین(ع) را کشتم؛ در این هنگام یزید روی پای خود زد و گفت این کار تو روزی سبب شکست ما خواهد شد که اتفاقا همین طور هم شد./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات