۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۵۷۹۹۹۷
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین شمس مطرح کرد؛

رابطه صمیمانه استاد و طلبه، رمز مجتهدپروری در حوزه علمیه

مدیر حوزه علمیه یزد رابطه صمیمانه استاد و طلبه را رمز مجتهدپروری در حوزه دانست و گفت: مراجعه به کتب علمی تراث و داشتن رابطه صمیمانه با استاد وجه تمایز و موفقیت حوزه در مقایسه با دیگر نظام‌ها است.
محمد شمس

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد شمس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه نظام آموزشی حوزه علمیه استاد محور است، اظهار داشت: وجه تمایز نظام استاد محور با سایر نظام‌های آموزشی در این است که طلبه به‌ دلخواه خود استاد را انتخاب می‌کند و به‌این‌ترتیب انتخاب اساتید خبره در عرصه‌های مختلف برای طلبه ممکن است.

مدیر حوزه علمیه یزد تصریح کرد: در نظام استاد محور اضافه بر مراوده دوستانه طلبه با استاد، استاد طلبه را به چشم فرزند خود مورد تفقد قرار می‌دهد به همین دلیل نسبت به آموزش طلبه و آموختن درس از سوی طلبه حساس است و در این نظام استاد صرفاً مسئول آموزش طلبه نیست بلکه در کنار آموزش طلبه تربیت اخلاقی و معنوی طلبه را نیز بر عهده دارد که همین رابطه تنگاتنگ طلبه با استاد و نگرش پدر و فرزندی در موفقیت طلاب نقش مهمی دارد.

وی با اشاره به اینکه ارتباط طلبه و استاد در نظام آموزشی حوزه تنها محدود به ساعات درسی نیست، تصریح کرد: استاد به‌صورت مستمر با طلبه ارتباط دارد و این ارتباط، ارتباطی صمیمانه است که استاد همیشه و همواره با طلبه مأنوس است و در مقابل طلبه نیز به استاد به‌عنوان مرشد راه و طی طریق طلبگی و بندگی خداوند اعتماد کامل دارد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین شمس حداقلی شدن تعطیلات در حوزه های علمیه و کم کردن تعطیلات را از دیگر رموز موفقیت طلاب در حوزه های علمیه دانست، افزود: اشتغال دائم به تحصیل در موفقیت طلاب حوزه نقش مهمی دارد درحالی‌که در سایر نظام‌ها به این شکل نیست.

وی نظام مباحثه و نظام پیش مطالعه دروس را از دیگر دلایل موفقیت حوزه های علمیه در مقایسه با سایر نظام‌های آموزشی عنوان کرد.

مدیر حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اهمیت به درس و وعظ به حدی در حوزه های علمیه اهمیت دارد که بعضی از بزرگان و علمای حوزه تنها دو روز در سال را تعطیل کرده و بقیه ایام سال را مشغول تدریس و تحصیل علوم دینی بودند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین شمس مراوده دوستانه و صمیمی استاد و طلبه را رمز مجتهد پروری در حوزه های علمیه دانست و یادآور شد: در حوزه های علمیه طلبه تنها به کتاب‌های درسی موجود اکتفا نکرده بلکه به تراث، یا همان کتاب‌های مرجع علمی گذشتگان رجوع داشته و این رجوع موجب موفقیت طلاب می‌شود./837/ت302/ب1

ارسال نظرات