۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۵۸۰۰۶۶
تولیت مدرسه علمیه امام رضا:

آرزوهای طولانی مانع توبه کردن انسان می‌شود

رییس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه آرزوهای طولانی مانع توبه کردن انسان می‌شود، گفت: انسان با انجام عمل صالح به سعادت می رسد.
جلسه درس خارج اصول آیت الله رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رشاد رییس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران و تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع)، امروز پیش از آغاز درس خارج فقه که در همین حوزه علمیه برگزار شد، گفت: در بخشی از کلمات قصار امیر حکمت و بلاغت آمده است که حضرت در پاسخ به درخواست کسی که از ایشان درخواست موعظه می‌کند، می‌فرمایند: بعضی‌ها آرزوی سعادت اخروی دارند اما مایل هستند این امر را بدون هیچ هزینه و سختی به دست بیاورند.

وی افزود: حضرت در ادامه فرمودند: بدون آن که رنجی برده باشند و عملی از آنان صادر شده باشد و یا عبادت و خیری انجام داده باشند همینطور آرزو می‌کنند و علاقمند هستند که خداوند آنها را عاقبت بخیر و سعادتمند کند.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه افراد بسیاری در شؤون دنیا و آخرتشان چنین آرزویی دارند، ابراز کرد: آنان آرزو می‌کنند انسان فاضلی شوند و علاقمند هستند در آینده عنصر موثری برای جامعه باشند بدون اینکه زحمت بکشند. گاهی این امر بر افراد مشتبه هم می‌شود و آرزو را جایگزین عمل می‌کند و تصورشان این است که چون آرزو می‌کنند گویی در حال انجام عمل هستند.

رییس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران با تاکید براینکه انسان در توصیه به دیگران برای تحصیل علم و تقوا لازم است خودش نیز اهل علم و تقوا باشد، اظهار داشت: شهید بهشتی می‌گوید بهشت را به بها دهند نه به بهانه؛ انسان اگر آرزوی بهشت دارد باید هزینه کند و با توهم و خیال بهشت میسر نمی‌شود.

وی افزود: برخی هم با خودشان محاسبه می‌کنند که الان 20 سال سن دارم و از 40 سالگی به بعد از گناه‌هانم توبه می‌کنم و همچنان در آرزوی توبه به سر می‌برد قصد و علاقه توبه را دارد ولی عزم جدی برای توبه نمی‌کند.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه آرزوهای بلند منفی مانع توبه کردن انسان می‌شود، عنوان کرد: انسان چون به آرزوهای منفی بلند دست پیدا نمی‌کند می‌گوید این گناه را انجام می‌دهم و یا این مجلس گناه را می‌روم ولی بعدا توبه می‌کنم در حالی که گناه و چنین مجالسی تمامی ندارد؛ بنابراین تا وقتی انسان پایبند آرزو و عمل گناه  است قادر به انجام توبه نخواهد بود.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) در پایان ادامه داد: اگر توبه‌ای هم انجام دهد دوباره به آرزوهای خود بر می‌گردد بنابراین تا زمانی که انسان آرزوهای بلند را کنار نگذارد و دل از آنها نبرد نمی‌تواند توفیق توبه داشته باشد./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات