۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۶
کد خبر: ۵۸۰۵۵۶
حجت الاسلام و‌المسلمین رفعتی در درس خارج فقه رسانه:

نباید در جنگ اقتصادی با دشمن از جنگ‌رسانه‌ای غافل شد

استاد حوزه علمیه گفت:‌ متأسفانه مسؤولان و مدیران کشور فهم صحیحی از قدرت رسانه ندارند، از این رو در جنگ اقتصادی با دشمن از جنگ‌رسانه‌ای غافل شدند.
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس رفعتی نائینی، سخنگوی حوزه‌های علمیه، امروز در نخستین جلسه درس خارج فقه‌‌رسانه که در حوزه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، بیان داشت: مباحثی که در سال‌های گذشته در رابطه با فقه‌رسانه مطرح شد، مباحثی مهم اما مقدماتی بود.

وی اظهار داشت: در فصل نخست درس خارج فقه‌رسانه که با عنوان تأسیس رسانه برگزار شد، بیان کردیم که از لحاظ فقهی تأسیس و استمرار فعالیت برخی از رسانه‌ها واجب و برخی دیگر حرام، مکروه و یا مستحب است.

حجت الاسلام و‌المسلمین رفعتی ابراز داشت: در فصل دوم فقه‌رسانه در رابطه با پیام‌رسانه و ویژگی‌های محتوای اطلاع‌رسانی شده از سوی رسانه بحث و بیان شد که چه باید‌ها و نباید‌هایی در یک رسانه، اعم از رسانه دینی و رسانه مُجاز باید مراعات شود.

وی با بیان این که فصل سوم درس خارج فقه‌رسانه در سال تحصیلی جاری با عنوان احکام پیام‌رسان مطرح خواهد شد، تصریح کرد: رسانه ابزار اطلاع‌رسانی است، از این رو باید بررسی کنیم که پیام‌رسانان یک رسانه چه احکامی را باید مدنظر قرار دهند.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی افزود: در فصل سوم وظایف و احکام اطلاع‌رسانان بیان خواهد شد که به تبع آن احکام پنج‌گانه مکلفینی که پیام‌رسانی می‌کنند؛ حرمت، وجوب، استحباب، کراهت و اباحه، همراه با ادله مطرح خواهد شد.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر این که احکامی که برای اطلاع‌رسانان در فقه وجود دارد بسیار مبتلی‌به است، خاطرنشان کرد: در روز‌های آتی بررسی خواهیم کرد که پیام‌رسان در استفاده از ابزار رسانه، چه وظایفی برای اطلاع‌رسانی در سینما،‌ تلویزیون و فضای مجازی دارد.

رییس شبکه جهانی ولایت با بیان این که حوزه علمیه از ادوار گذشته تا به امروز در رابطه با احکام فقهی اصناف مختلف بحث کرده‌ است، گفت: اصحاب رسانه نیز یک صنف محسوب می‌شوند، به همین علت باید به احکام فقهی اطلاع‌رسانان نیز پرداخته شود.  

وی اظهار داشت: گسترش فکر رسانه‌ای یکی از مواردی است که اهمیت مباحث فقه‌رسانه را افزایش می‌دهد. رسانه‌ها روز به روز در جوامع گسترش می‌یابند و قدرت نفوذ آنها در اذهان عمومی افزایش می‌یابد، اما متأسفانه مسؤولان کشور ما از این عرصه غافل هستند.

مشاور عالی مدیر حوزه‌های علمیه ابراز داشت: رسانه‌های دشمنان جمهوری اسلامی ایران امروزه با برنامه‌های مختلف و متنوعی که تدارک می‌بینند، ممالک دینی را دچار آسیب‌های فکری، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی می‌کنند.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی یک ماه‌گذشته خود تأکید کردند که دشمن در یک جنگ تمام عیار اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. سپس در ادامه فرمودند که جنگ‌رسانه‌ای دشمن از جنگ‌ اقتصادی آن مهم‌تر است، چرا که رسانه‌ها با تمام قدرت از جنگ اقتصادی پشتیبانی می‌کنند. 

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی عنوان کرد:‌ متأسفانه مسؤولان و مدیران کشور فهم صحیحی از قدرت رسانه ندارند، از این رو در جنگ اقتصادی با دشمن از جنگ‌رسانه‌ای غافل شدند./878/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات