۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۶
کد خبر: ۵۸۰۶۹۵
حجت الاسلام و‌المسلمین رفعتی مطرح کرد؛

ضرورت آموختن فقه قبل از ورود به هر شغلی

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی گفت: فقه برای هدایت بشری است، به همین علت هر شخصی قبل از آغاز هر شغلی باید به سراغ فقه برود و مؤلفه‌ها و شاخصه‌‌های دینی را در انجام آن کار مدنظر قرار دهد.
بازدید حجت الاسلام والمسلمین رفعتی سخنگوی حوزه از خبرگزاری رسا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس رفعتی نائینی، سخنگوی حوزه علمیه، امروز در درس خارج فقه‌‌رسانه که در حوزه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، بیان داشت: در فصل سوم فقه‌رسانه در دو مقامِ احکام کلی و عمومی و همچنین احکام خاص صنفی برای اصحاب رسانه بحث خواهد شد.

نایب رییس انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ اظهار داشت: مراد از بخش نخست از فصل سوم آن احکام مشترکی است که شامل همه اصحاب رسانه و فعالان در رسانه می‌شود.

وی ابراز داشت: دومین ویژگی بخش اول آن است که این احکام و وظایف به تبع پیام به وجود می‌آیند. حال آن که در بخش دوم از این فصل ناظر بر پیام نیست، بنابراین اگر پیامی نبود، آن وظایف به عنوان یک کار صنفی بحث خواهد شد.

سخنگوی حوزه علمیه با تأکید بر این که بحث از احکام تکلیفی اصحاب رسانه اعم از وظایف وجوبی، ندبی و استحبابی است، تصریح کرد: روشی که برای تدریس درس خارج فقه‌رسانه در سال جاری در پیش گرفته‌ایم، تفاوت عمده‌ای با شیوه تدریس در سال گذشته دارد.  

وی ادامه داد: در سال گذشته در وهله نخست در رابطه با واجبات پیام‌رسانه بحث شد، سپس در ادامه به محرمات و مستحبات پیام‌رسانه پرداختیم. اما در سالِ جاری با نگاه وظیفه محور پیش خواهیم رفت و تفاوتی ندارد که این وظیفه واجب یا ندبی باشد.  

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با بیان این که کسب علم و تحصیل دانشِ فعالیت رسانه‌ای دینی نخستین وظیفه مشترک میان اصحاب رسانه به شمار می‌آید، عنوان کرد: بی‌تردید هر شخصی که بخواهد در عرصه‌ای مشغول به فعالیت شود، باید دانش آن کار را نیز داشته باشد، اما مراد ما از کسب دانش، چنین علمی نیست.

وی افزود: مقصود از تحصیل و کسب علم در فقه‌رسانه مربوط به دانشی است که حول فعالیت‌ رسانه دینی باشد. کسب چنین دانشی برای فعالیت در رسانه‌های دینی و غیر دینی(رسانه مجاز) واجب است تا فعالان عرصه رسانه از لحاظ دینی نسبت به فعالیت خود شناخت و تفقه داشته باشند.

مشاور عالی مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: همان‌طور که پیش از این هم بیان شد، داشتن دانش و تخصص فنی برای انجام هر کاری لازم و ضروری است، اما مقصود ما از کسب دانش، علم دینی است.

وی گفت: فقه برای هدایت بشری است، به همین علت هر شخصی قبل از آغاز هر شغلی باید به سراغ فقه برود و مؤلفه‌ها و شاخصه‌‌های دینی را در انجام آن کار مدنظر قرار دهد. چرا که عدم توجه به مبانی دینی در فعالیت‌ها، شخص را به ارتکاب محرمات مبتلا می‌سازد.

این استاد برجسته حوزه علمیه با قرائت روایت «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آيَةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ وَ مَا خَلَاهُنَّ فَهُوَ فَضْل‌»، اظهار داشت: اصولاً در روایات واژه علم برای حرفه، فن و مهارت به کار نمی‌رود. در روایات علم به چیزی گفته می‌شود که با دین، آخرت، عمل دینی و عبادی انسان ارتباط داشته باشد.

وی ابراز داشت: در ادوار گذشته هر شخصی که قصد فعالیت در بازار را داشت، پیش از آغاز تجارت خود، باید فقه‌التجاره را می‌آموخت و پس از آن به داد و ستد می‌پرداخت. چنین کاری منحصر در فعالیت‌های اقتصادی نیست و هر شخصی باید به مسائل دینی کارِ خود مسلط باشد./878/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات