۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۵۸۲۷۶۲
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی:

بازنگری مجدد نسبت به موضوعات فقهی نیاز است

حجت الاسلام والمسلمین وحدتی شبیری گفت: ما باید بیش از آنکه به دنبال مسائل مستحدثه باشیم با توجه به آثار و تبعاتی که این موضوعات دارند به دنبال بازنگری مجدد درآنها باشیم که بتوان پرسش هایی را که در این زمینه وجود دارد پاسخ داد.
دین و سلامت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم افتتاحیه همایش دین و سلامت با موضوع «مسائل مستحدثه و حوزه علمیه، چالش ها و رویکردها»با قرائت پیام آیت الله صافی گلپایگانی توسط حجت الاسلام مرتضوی و با حضور حجت الاسلام والمسلمین مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان و حجت الاسلام والمسلمین وحدتی شبیری، رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی و جمعی از محققان و پژوهشگران شامگاه چهارشنبه 26 مهر در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین وحدتی شبیری، رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در این مراسم با اشاره به اثرگذاری سه رخداد انقلابی بر فقه گفت: انقلاب صنعتی و انقلاب اسلامی و انقلاب فضای مجازی و سایبری بر فقه تأثیرات فراوانی داشته است.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که در مقابله و رویارویی با انقلاب فضای مجازی نیاز است تا فقه ما به روز شود، تصریح کرد: ما باید بیش از آنکه به دنبال مسائل مستحدثه باشیم با توجه به آثار و تبعاتی که این موضوعات دارند باید به دنبال بازنگری مجدد درآنها باشیم که بتوان پرسش هایی را که در این زمینه وجود دارد پاسخ داد.

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی درادامه با تأکید بر حضور و نیاز متخصصان در رشته های مختلف در کنار فقه گفت: اگر قرار باشد که فتوا معیار عمل افراد قرار گیرد در واقع این امر به عنوان یک ضرورت محسوب می شود.

وی در ادامه با تأکید بر این مطلب که مشکلات ما در حوزه فقه ربطی به ضعیف بودن فقه ندارد، گفت: در واقع بهره برداری ما از این فقه پویا نتوانسته است تا به امروز پاسخ پرسش های مختلف در حوزه های اجتماعی را داشته باشد در حالی که برخی از قاعده ها در فقه مانند قاعده لاضرر مجرای اجتماعی دارد که کاربردی نشده است./934/پ203/ب1

ارسال نظرات