۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۵۸۳۲۹۳
آیت‌الله رشاد:

انسان باید از سرگذشت پیشینیان عبرت بگیرد

رییس شواری سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه مرگ دیگران عبرت و موعظه الهی است، گفت: مراسم ترحیم عبرتی است تا انسان تصور نکند مرگ تنها برای دیگران است.
جلسه درس خارج اصول آیت الله رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، پیش از آغاز درس خارج فقه که در همین حوزه علمیه برگزار شد، با اشاره به حکمت 157 نهج البلاغه گفت: حضرت در این فراز می‌فرمایند از کسانی نباش که عبرت را بسیار وصف می‌کنند اما خود عبرت نمی‌گیرند.

وی افزود: این افراد خود می‌نشینند و از اینکه دنیا بی وفا، زود گذر و بی ارزش است و از سرگذشت گذشتگان سخن می‌گویند و به دیگران توصیه می‌کنند که باید از سرگذشت و سرنوشت پیشینیان عبرت بگیرند. اینان بسیار از عبرت گیری و عبرت آموزی سرگذشت و سرنوشت افراد مثال می‌زنند و سخن می‌گویند اما عجیب که خود هرگز عبرت نمی‌گیرند.

آیت‌الله رشاد در ادامه بیان داشت: حضرت می‌فرمایند این افراد در وصف دیگران اهل مبالغه هستند و بسیار دیگران را موعظه می‌کنند اما خودشان موعظه پذیر نیستند.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران مراسم ترحیم را مجلس عبرت گرفتن و متنبه شدن دانست و گفت: مراسم ترحیم عبرتی است تا انسان تصور نکند مرگ تنها برای دیگران است.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) ادامه داد: همه گروه‌های اجتماعی که حیثیت و مرجعیت اجتماعی دارند زمانی که دیگران را از امری نهی می‌کنند نباید خود به آن امر مبتلا شوند همچنین زمانی که دیگران را به انجام امری ملزم می‌کنند خود نیز باید به انجام آن التزام داشته باشند./813/پ۲۰۲/ق

 

ارسال نظرات