۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۵۸۳۳۶۴

تشدید فشارهای بین المللی به عربستان و بن سلمان

وزرای امور خارجه گروه ۷ از کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس، آمریکا و نماینده اتحادیه اروپا طی بیانیه ای شدیدا قتل جمال خاشقجی را محکوم کردند.
بن سلمان

به گزارش خبرگزاری رسا، در پی کشته شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار و منتقد عربستانی، کشورهای غربی نظام آل سعود را آماج هجمه های دیپلماتیک خود قرار دادند.

احضار سفیر عربستان از سوی دانمارک

سخنگوی وزارت خارجه دانمارک اعلام کرد که احضار سفیر عربستان به وزارت خارجه دانمارک درخصوص ارائه توضیحات لازم درخصوص کشته شدن جمال خاشقجی صورت گرفته است.

آندرس ساموئوزن، وزیر خارجه دانمارک پیشتر اعلام کرده بود: به سخنرانی رجب طیب اردوغان، ريیس جمهوری ترکیه گوش دادم که گفت این امر برنامه‌ریزی شده بود و همچنان ابهاماتی درخصوص کشته شدن این منتقد سعودی وجود دارد.

وی در ادامه افزود: من بر این باور هستم که منطقی است به سفیر عربستان فرصتی برای ارائه توضیحات و ارائه نظرات داده شود و ما نیز فرصتی برای طرح پرسش‌ها داشته باشیم.

بیانیه وزرای خارجه گروه ۷ و اتحادیه اروپا علیه محکوم کردن قتل خاشقجی 

وزرای امور خارجه گروه ۷ (جی ۷) در بیانیه‌شان شدیدا قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را محکوم کردند.

 در این بیانیه‌ای آمده است: وزرای امور خارجه گروه ۷ از کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس، آمریکا و نماینده اتحادیه اروپا شدیدا کشتار جمال خاشقجی را محکوم می‌کنند؛ قتلی که عربستان سعودی تایید کرده که در داخل کنسول‌گری‌اش در استانبول رخ داده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: این وزرای امور خارجه انتظار یک تحقیقات کامل، شفاف و سریع را درخصوص این پرونده از جانب عربستان سعودی با همکاری ترکیه دارند.

این بیانیه افزود: تایید مرگ جمال خاشقجی نخستین گام در راستای شفاف‌سازی و مسئولیت‌پذیری کامل است. با این حال توضیحات ارائه شده همچنان بسیاری از سوالات را بدون پاسخ گذاشته‌اند. افرادی که مسئول این قتل هستند باید محاکمه شوند. عربستان سعودی باید اقداماتی را اتخاذ کند تا اطمینان دهد که چنین رویدادی دیگر رخ نمی‌دهد.

درخواست آلمان از اتحادیه اروپا درباره توقف فروش سلاح به عربستان

آلمان نیز از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا همانند برلین فروش تسلیحات به عربستان سعودی را متوقف کنند. پیتر آلتمایر وزیر اقتصاد آلمان می گوید فروش تسلیحات تازمانی که جزئیات قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد ریاض مشخص نشده باید متوقف شود. او همچنین گفته است که این تصمیم می تواند موجب افزایش فشارها به ریاض شود تا درباره خاشقجی اطلاعات بیشتری منتشر کنند.

آلتمایر همچنین افزوده است: «فقط اگر تمام کشورهای اتحادیه اروپا موافقت کنند که سلاح به عربستان نفروشند، این اقدام می تواند باعث فشار بر ریاض شود اما اگر ما فروش سلاح را متوقف کنیم اما دیکر کشورها این خلا را با فروش سلاح هایشان پر کنند، هیچ نتیجه مثبتی بدست نخواهد آمد.»

خاشقجی دوم اکتبر پس از ورود به کنسولگری عربستان ناپدید شد. بعدا اعلام شد که وی در داخل کنسولگری کشته و جسدش مثله شده است. عربستان ادعا کرده که خاشقجی در مشاجره و درگیری فیزیکی با افرادی که با او در کنسولگری ملاقات داشتند کشته شده است اما جامعه جهانی این ادعاها را نپذیرفته است.

 

ارسال نظرات