۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۸
کد خبر: ۵۸۳۴۴۲
حجت الاسلام واعظ موسوی:

بهترین نوع تربیت فرزندان اعمال صالح والدین است

کارشناس امور تربیتی و خانواده گفت: مبنای تربیت بر «تبدیل بدی به خوبی» و «عمل کردن به جای سخن گفتن» است. موعظه بدون عمل نتیجه معکوس را در پی خواهد داشت.
واعظ موسوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد حجت الاسلام سید مهدی واعظ موسوی شامگاه چهارشنبه در سخنرانی رواق امام خمینی(ع) در حرم مطهر رضوی با بیان بهترین روش های تربیتی گفت: نفس سلیم نور را از ظلمت تشخیص می دهد و نقش این تمییز در فرزندان و کودکان نیز به واسطه نفس سلیم شان پر رنگ است.

کارشناس امور تربیتی و خانواده با اشاره به چگونگی تربیت فرزندان به عنوان یک سوال اساسی برای والدین افزود: فرزندان با دارا بودن نفسی سلیم و با مشاهده رفتار های والدین به راحتی تحت تاثیر و تربیت قرار می گیرند. بسیاری از مردم از رفتارهای فرزندان خود شکایت می کنند اما هنگامی که رفتارهای والدین را مورد کاوش قرار می دهیم به تضاد گفتار و رفتار آنان پی می بریم.

وی خاطرنشان کرد: فرزندان این تضاد را به راحتی متوجه می شوند و در پی مشاهده این تضادها گفتار تربیتی والدین را جدی نمی گیرند. باید به این نکته توجه کنیم که فرزندان آنچه که می گوییم نمی شوند، بلکه آنچه خودمان هستیم خواهند شد.

حجت الاسلام واعظ موسوی با بیان ضرورت توجه به اعمال از سوی والدین تصریح کرد: رفتارهای بزرگوارانه، سکوت های کریمانه و گذشت های جوانمردانه فرزندان را تحت تربیت صحیح قرار می دهند و گفتار تنها و خالی از عمل نتیجه عکس خواهد داد.

کارشناس امور تربیتی و خانواده با اشاره به اصطلاح «فرزندان بیشتر چشم اند تا گوش»، افزود: امام صادق(ع) فرمودند«کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم. مردم را با غیر زبان خود به دین و صلاح دعوت کنید». والدین باید به جای حرف زدن و موعظه کردن، به همان حرف ها و موعظه های خود عمل کنند.

وی منشأ بسیاری از رذایل اخلاقی را از جانب پدر و مادر دانست و خاطرنشان کرد: برخی از والدین شکایت می کنند که فرزندان ما به مشاهده فیلم های مستهجن روی آورده اند. وقتی به واکاوی رفتار این والدین می پردازیم می بینیم که به عنوان مثال خود این افراد نمی توانند شهوت حرف زدن خود را کنترل کنند. این نتیجه نیز طبیعی است که فرزندان شان نتوانند شهوت خود را که در شکل دیگری بروز یافته است مدیریت کنند.

حجت الاسلام واعظ موسوی با بیان اینکه شرط اول تربیت فرزندان و دیگران اصلاح خود است، تصریح کرد: والدین نباید با زور زدن بیهوده خود را در امر تربیت خسته کنند، بلکه باید ابتدا خود را تربیت کنند. تربیت کردن دیگران و فرزندان بدون اینکه خود ما تربیت صحیح و درستی یافته باشیم غیرممکن است.

کارشناس امور تربیتی و خانواده با اشاره به روش تربیتی پیامبران افزود: پیامبران ابتدا حریف خود شدند و سپس توانستند حریف بعضی از مردم شوند. انسان زمانی که توانست حریف خود شود تازه می تواند حریف برخی از فرزندان خود شود و حتی لزوما حریف همه آنان نخواهد شد. یعقوب پیامبر نیز حریف همه فرزندان خود نشد.

وی خاطرنشان کرد: انسانی که تهذیب نفس کند دیگر نیازی به حرف زدن ندارد. فرزندان و دیگران با مشاهده رفتار و خوبی های او خود به خود خوب خواهند شد. 

حجت الاسلام واعظ موسوی با بیان اینکه  در تربیت مبنا باید بر روی تبدیل بدی ها به خوبی باشد، گفت: متاسفانه نگاه ما در تربیت حقوقی و بر مبنای حساب و کتاب و کمتر بر مبنای گذشت و بخشش است. در حالی که روش بزرگان دین در امر تربیت همواره تبدیل بدی ها به خوبی ها است./861/پ۲۰۲/ق

 

ارسال نظرات