۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۵۸۵۸۴۴
گزارشی از نشست «بررسی اسلام در روسیه»؛

بررسی تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر مسلمانان روسیه

در نشستی که با حضور دو تن از طلاب روس در خبرگزاری رسا برگزار شد، ضمن بررسی تاثیرات انقلاب اسلامی بر مسلمانان در روسیه، تاثیرات منفی حضور مبلغان وهابی و عربستانی در مناطق قفقاز و نیز دلایل گمراهی برخی از مسلمان این منطقه و حضور آنان در گروه های تروریستی مورد بررسی قرار گرفت.
راسم و اسماعیل دو طلبه اهل روسیه در نشستی با موضوع اسلام در روسیه

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، یکی از اهداف برجسته و مهم حضرت امام خمینی (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، به موازات مبارزه با طاغوت و کوتاه کردن دست بیگانگان از کشور، تبلیغ دین مبین اسلام و به بیان دقیق تر «صدور انقلاب» بوده است.

از برکات انقلاب اسلامی ایران که حکم باقیات الصالحات ابدی برای حضرت امام (ره) را خواهد داشت، مساله آشنایی افراد با اسلام ناب بوده است.

موارد تشرف افراد به دین مبین اسلام از طریق آشنایی با انقلاب اسلامی ایران به اندازه ای است که برای ذکر تمامی آن ها نیاز به چندین پروژه علمی پژوهشی خواهد بود.

در کنار افرادی که به طور مستقیم از طریق آشنایی با انقلاب اسلامی به دین اسلام گرویده اند، افرادی نیز وجود دارند که به دلیل فطرت پاک الهی و در نتیجه تحقیقات دقیق شخصی با اسلام آشنا شده و مسلمان شده اند و بعد از آن از برکات انقلاب اسلامی بهره برده و تحقیقات خود را تکمیل کرده اند.

آندری کوتوف که بعد از مسلمان شدن، نام اسماعیل را برای خود برگزیده است با دوست و هم وطن خود راسم، از جمله افرادی هستند که از طریق تحقیقات به دین اسلام مشرف شده اند اما برای ادامه راه و سیراب شدن از چشمه زلال حقیقت، به قم آمده و در جامعه المصطفی به تحصیل علوم حوزی پرداخته اند؛ مساله ای که پیش از انقلاب اسلامی ایران محال به نظر می رسید. چرا که اولا حکومت دیکتاتوری شوروی مانع از ابراز هر گونه علاقه مذهبی در افراد می شد و ثانیا امکان تحصیل طلاب از کشورهای خارجی در کشور ایران وجود نداشت.

در نشستی که با حضور اسماعیل و راسم به عنوان دو طلبه اهل روسیه در خبرگزاری رسا برگزار شد، موضوعات مختلفی نظیر تاثیر انقلاب اسلامی، سخنان امام راحل و نیز مقام معظم رهبری برای گسترش اسلام در سایر نقاط جهان، مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای نشست اسماعیل به طریقه اسلام آوردن خود اشاره کرد. وی در روسیه دانشجوی تاریخ بوده و بعد از مطالعه دقیق در مورد تاریخ صدر اسلام، مستقیما به مذهب تشیع مشرف شد.

نامه تاریخی حضرت امام خمینی (ره) به گورباچف آخرین رییس جمهوری شوروی: کمونیسم را باید در موزه تاریخ یافت

با وجود این که روسیه چندین دهه تحت سلطه حکومت دین ستیز اتحاد جماهیر شوروی قرار داشت، در حال حاضر جمعیت افرادی که خود را به عنوان پیرو مسیحیت اعلام می کنند، بیش از افرادی است که خود را بی دین و خداناباور می دانند. در روسیه اولین دین، مسیحی ارتدوکس و بعد از آن دین اسلام قرار دارد.

اسماعیل با اشاره به نامه حضرت امام (ره) مبنی بر این که «کمونیسم را باید در موزه تاریخ دید» گفت: امام خمینی (ره) در نامه ای به گورباچف نوشت که جای کومونیست در موزه تاریخ است. بعد از سقوط شوروی، جوانان روس این فرصت را یافتند که در مورد دین و مذهب به طور آزادانه تحقیق کنند و اولین دینی که آنان بررسی کردند، دین آبا و اجدادی روسیه یعنی مسیحی ارتدوکس بود.

بررسی دلایل گمراهی برخی از مسلمانان قفقاز و پیوستن آنان به گروه های تروریستی

این طلبه جامعه المصطفی در پاسخ به سوالی درباره رواج افراط گرایی در میان تعداد زیادی از مسلمانان روس نوشت: بعد از سقوط شوروی، در مناطقی مانند تاتارستان و داغستان که دین اجدادی مردم، اسلام بود، جوانان فرصت یافتند تا در مورد این دین، بیشتر به تحقیق بپردازند. اما از آنجایی که دین آنان اسلام سنی بود، زمینه نفوذ برای مبلغان وهابی و عربستانی فراهم شد. افراط گرایان روس بعد از گرویدن به وهابیت دست به حملات تروریستی در مناطق مختلف روسیه زدند که از جمله آن می توان به گروگان گیری و قتل حدود 300 نفر از جمله 150 کودک در یک مدرسه اشاره کرد.

اسماعیل تاکید کرد که این دست حملات تروریستی موجب واکنش های منفی مردم روسیه علیه اسلام و مسلمانان شد. وی در این باره گفت: بعد از واکنش های منفی مردم روسیه علیه اسلام به دلیل وقوع حملات تروریستی از سوی افراطگرایان، احساس تکلیف کرده و به عنوان وظیفه ای دینی به دوستان غیر مسلمان خود توضیح دادم که این دست حملات ربطی به دین نداشته و فقط ناشی از جهل و برداشت غلط از اسلام است چرا که پیام حضرت محمد صلی الله علیه و آله، صلح بوده است.

تصویری از گروه های سلفی چچنی

اسماعیل در پاسخ به سوالی درباره رویکرد فعلی مردم روسیه در برابر اسلام گفت: در حال حاضر رویکرد مردم روسیه نسبت به اسلام بسیار مثبت شده است چرا که روابط مفتیان اسلامی این کشور با حکومت بهتر شده است به طوری که آنان برای مبارزه با تروریسم در سوریه، به حکومت روسیه قول مثبت دادند و با ظهور داعش و گروه های تروریستی، عده ای از مسلمانان روسیه به عنوان سرباز در ارتش با تروریست ها در سوریه به مبارزه پرداختند. حتی در خبری مشاهده شد که یک سرباز مسلمان قفقاز از ارتش روسیه به زیارت حرم حضرت زینب سلام الله علیها رفته و نماز می خواند که همین امر نشان دهنده تفاوت مسلمان واقعی با افراط گرایان داعشی است. در همین حال افراد زیادی نیز از منطقه قفقاز که فریب وهابیت را خورده بودند، به گروه های تروریستی نظیر داعش و النصره پیوسته و دست به اقدامات تروریستی زدند.

مبلغان وهابی، آغازگران فتنه و عوامل گمراهی مسلمانان قفقاز

بعد از فروپاشی شوروی به دلیل ضعف دولت مرکزی روسیه، مردم چچن در پی استقلال از این کشور برآمدند و در میانه نبردها فرصت نفوذ برای مبلغان وهابی عربستانی به وجود آمد. اما این سوال پیش می آید که چرا مردم منطقه قفقاز، تاتارستان، چچن و سایر مناطق مسلمان نشین (که اصالتا مسلمان سنی مذهب بودند) جذب وهابیت شدند و به طور کلی وهابیت چگونه بین این مردم جذابیت پیدا کرده است؟ اسماعیل در پاسخ به این سوال گفت: به دلیل عدم آشنایی و اطلاع جوانان منطقه قفقاز با اسلام ناب، وهابیت در میان آنان محبوبیت پیدا کرد. آنان بعد از شوروی، فرصت یافته بودند که به دین اجداد خود یعنی اسلام بازگردند؛ آنان می خواستند به معنویت برسند اما به دلیل نبود منابع کافی برای مطالعه و تحقیق، در دام وهابیت و افراطی گری گرفتار شدند. در آن زمان هیچ برنامه و آموزشی برای اسلام وجود نداشت. از این رو وهابیان با استفاده از ترجمه و تفسیر قرآن توانستند در میان مسلمانان روس، جای باز کنند. مسلمانان روس که سالها از داشتن اسلام محروم بوده و تشنه معارف اسلامی بودند، به منبعی اسلامی (لااقل به ظاهر)، یعنی مفتیان وهابی دست یافته بودند.

در کنفرانس یاد شده، این سوال مطرح شد که وقتی کتاب مسلمانان قرآن و پیامبر آنان پیامبر رحمت حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) است، چگونه فردی که خود را مسلمان می داند، قادر خواهد بود که افراد بیگناه را قتل عام کند. اسماعیل در پاسخ به این سوال گفت: بعد از فروپاشی شوروی، مردم چچن در ابتدا رویکردی ناسیونالیستی داشته و تنها برای استقلال از روسیه مبارزه می کردند و اقدامات خصمانه و خشن آنان، برای تشکیل منطقه ای خودمختار بود. اما با آمدن مبلغان وهابی سعودی و نیز نیروهای تروریستی از عربستان، این اقدامات رویکردی دینی و ایدئولوژیک پیدا کرد.

بعد از عملیات تروریستی گروه های افراطی در روسیه، رویکرد مردم این کشور علیه اسلام به شدت حالتی منفی پیدا کرد. اسماعیل در مورد اقدامات خود برای دفاع از اسلام و تبیین تعارض میان اسلام ناب و عملیات تروریستی افزود: در ابتدا برای دوستان خود تشریح کردم که دو مذهب شیعه و سنی در اسلام وجود دارد و بعد از تضییع حق اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله، امامان شیعه قربانی تروریسم شدند و در واقع امامان شیعه اولین قربانیان برداشت غلط عده ای مسلمان نما از دین اسلام بوده اند. می توان گفت که قاتلان اهل بیت سلام الله علیهم، اجداد و پدارن معنوی تروریست های فعلی در گروه های داعش و النصر هستند.

اسلام، چچن و فعالیت های وهابیت

راسم دیگر میهمان خبرگزاری رسا که خود در منطقه قفقاز و در خانواده ای آذری به دنیا آمده، درباره طریقه اسلام آوری خود گفت که وی در روسیه دانشجوی حقوق بوده است و بعد از آن که پژوهشی در مورد حقوق خانواده در اسلام را انجام داد، به این نتیجه رسید که این دین مبین، به دلیل اهمیت ویژه ای که برای خانواده قائل است، قطعا دین حقیقی است. همین امر موجب شد که راسم مسلمان و شیعه شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد دلیل تمایل بخشی از مسلمانان قفقاز به گروه های تروریستی گفت: بعد از فروپاشی شوروی و جدا شدن جمهوری های مشترک المنافع مانند تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و غیره، بخشهایی از قفقاز مانند داغستان، چچن و تاتارستان نیز خواستار جدایی از روسیه و تشکیل کشورهایی مستقل شدند اما از آنجا که تجربه ای در مساله کشورداری نداشتند، از کشورهای غربی همانند آمریکا کمک گرفتند. به طوری که از آمریکا به چچن دستگاه های چاپ اسکناس وارد شد. در آن زمان به دلیل ضعف دولت مرکزی روسیه و ریاست جمهوری یلتسین، مناطق یاد شده در قفقاز هر کدام قانون اساسی جداگانه و حتی رییس جمهور منحصر به خود داشت. این ضعف قانونی و نیز ضعف یلتسین همراه با ورود مبلغان وهابی موجب داعیه داری تشکیل خلافت اسلامی در قفقاز شد. همچنین در این زمان از کشور سودان قانون شریعت اسلامی وارد چچن شد.

تصویری از تروریست های چچنی در سوریه

بعد از فروپاشی هر حکومتی، اقلیت های آن کشور به دلیل برداشته شدن فشارها، فرصت انجام اقدامات مختلفی را پیدا می کنند. این سوال مطرح شد که با توجه به آزادی نسبی بعد از شوروی در جمهوری های قفقاز و تمایل به تشکیل به اصطلاح خلافت اسلامی، آیا برنامه خاص و مدونی برای پایه ریزی گروه های تروریستی و افراطی مانند داعش و النصره و همچنین تربیت نیرو برای چنین گروه هایی وجود داشت؛ یا این که تمایل به تشکیل خلافت اسلامی در قفقاز، تنها برای تشکیل حکومت در همان منقطه و نه در مقیاس بزرگی مانند عراق و سوریه بود. راسم در پاسخ به این سوال گفت: مردم قفقاز مردمی شجاع هستند به طوری که هر کدام، خود را یک جنگجو و سرباز می دانند. این مساله موجب سوء استفاده وهابیان شد. وهابیان با دادن وعده هایی مانند این که هر کدام از آنان سرباز اسلام هستند، موجبات جنگ افروزی در منطقه را فراهم آوردند. به دلیل نبود پشتوانه ایدئولوژیک از سوی حکومت مرکزی روسیه، مبلغان از ترکیه و عربستان به قفقاز سرازیر شدند. همین مساله موجب شد که جنگ چچن به راه افتد و آنهایی که در آن جنگ کشته نشدند برای ادامه اقدامات تروریستی خود راهی عراق و سوریه شدند. در هر خانواده مسلمان در آن منطقه پدربزرگ ها و مسن تر ها جوانان را از انجام کارهای تروریستی بر حذر می داشتند و هشدار می دادند که راه انتخاب شده از سوی آنان، با اسلام اصیل متفاوت است اما جوانان منطقه با سرکشی خانه را ترک کرده و برای زندگی، راهی جنگل می شدند با این شعار که خانواده آنان جاهل هستند و از اسلام خبری ندارند.

بررسی تاثیر جمهوری اسلامی ایران بر مسلمانان روسیه

راسم درباره تاثیر انقلاب اسلامی و نقش مقام معظم رهبری برای اجتماع و وحدت مسلمانان از مذاهب مختلف گفت: جوانان روسیه از خواب غفلت بیدار شده اند و انقلاب اسلامی ایران همانند چراغی، روشنگر مسیر حرکت برای مشتاقان به سوی خداوند است. امکان حرکت و آشنایی با معارف، از سوی جمهوری اسلامی ایران برای همه مسلمانان جهان فراهم آمده است و آنان می توانند برای خودسازی و تذهیب به ایران بیایند.

وی در پایان تاکید کرد: در زمانی که همه جهان در ظلمت فرو رفته است، جای شکر باقی است که در ایران هنوز نور و روشنایی وجود دارد.

اسماعیل نیز در پایان سخنان خود گفت: هر ساله در مسکو راهپیمایی روز قدس برگزار می شود و مردم روسیه اکثرا حامی فلسطین و مخالف اسرائیل هستند که همین امر از برکات جمهوری اسلامی ایران است./847/

امیر رحیمیان
ارسال نظرات