۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۵۸۶۵۰۷
استاد درس خارج فقه و اصول حوزه مطرح کرد؛

اصلاح بین مومنان با توجه به آیات قرآن

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه با اشاره به آیاتی از سوره حجرات، گفت: اگر مومنی شاهد نزاع بود بی تفاوت نباشد و در جهت اصلاح با عدل گام بردارد.
حجت الاسلام درایتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حمید درایتی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم امشب در مجتمع بنی فاطمه به تفسیر سوره حجرات پرداخت.

وی با اشاره به این آیه از قرآن کریم که خداوند می فرماید:«‏‏سَمّٰاعُونَ لِلْکَذِبِ اَکّٰلوُنَ لِلسُّحَتِ فَاِنْ جاءُوکَ فَاحْکُمْ بَیْنَهُمْ اَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ وَ اِنْ تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَنْ یَضُروُّکَ شَیئاً وَ اِنْ حَکَمْتَ فَاحِکمْ بَیْنَهُمْ بِالقِسْطِ اِنَّ اللهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطینَ‏‏»‏، گفت: خداوند در این آیه از قرآن کریم مؤمنان را به اصلاح و عدل بین مسلمین توصیه می کند که اگر بین دو گروه از مسلمین منازعه وجود دارد به عدل صلح و آشتی برقرار کنید.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با اشاره به این آیه از قرآن کریم که خداوند می فرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» اظهار کرد: در این آیه خداوند می فرماید:«مومنان با یکدیگر برادرند، سعی کنید بین براداران خود اصلاح کنید و از خدا بپرهیزید، امید که مورد رحمت خداوند قرار بگیرد.»

این استاد حوزه در جلسه افزود: خداوند تأکید دارد که مومنان با گفتار و رفتار خود در پی اصلاح بین مردم باشند و اگر مومنی شاهد نزاع بود بی تفاوت نباشد و در جهت اصلاح با عدل گام بردارد.

وی اظهار کرد: کسی که با نیت اصلاح بین مومنان در نزاعی وارد می شود باید بدون جانبداری از طرفین با عدل رفتار کند و اگر حقی پایمال شده است یا طرفی دیگری را اذیت کرده است، توصیه کنیم که این حقوق باید جبران شود.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با بیان این که اصلاح به معنای قضات نیست، ابراز کرد: قاضی و مصلح دو شأن متفاوت است، قضاوت شرایط خاص خود را دارد و اگر کسی در مقام مصلح، قضاوت کند کار به خطا می رود.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه افزود: قضاوت به معنی تعیین حق و باطل است و قضاوت کار ما نیست چون ما به همه مسائل احاطه کامل نداریم و براساس این آیه قرآن که می فرماید:« فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ» وظیفه ما از بین بردن نزاع و اختلاف و برقراری آشتی است.

وی با اشاره به این آیه از سوره نساء که می فرماید:«انْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِنْ أَهْلِهَا إِنْ يُرِيدَا إِصْلَاحًا »، گفت: خداوند در اختلاف خانوادگی پیشنهاد می کند که وقتی بین زن و شوهری اختلاف ایجاد شد، هر کدام حکم تعیین کنند و این دو حکم برای مشکل آن ها پیشنهاد ارائه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با بیان این که خداوند در سوره نسأ می فرماید: «اگر شما به قصد اصلاح در رابطه زن و شوهری وارد شدید، من دل ها را به هم نزدیک می کنم.»، گفت: گاهی که در نزاع بین دو نفر دل ها به هم نزدیک نمی شود به این خاطر است که هر کدام از حکم قصد طرفداری دارد در حالی که برای برداشتن اختلاف هر کدام از طرفین باید گامی بردارد.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه افزود: گاهی برخی در اصلاح در یک نزاع به دنبال تسویه حساب هستند که این امر شکاف را زیاد کرده و به تعبیر قرآن از آتش اختلاف استفاده می کنند که این امر بسیار خطرناک است.

وی با بیان این که خداوند در سوره نساء کسانی را که اصلاح بین مومنان انجام می دهد، نوید اجر عظیم می دهد، اظهار کرد: همدیگر را به اصلاح بین مومنان دعوت کنیم و در اختلاف هایی که در اطراف خود می بینیم نباید بی تفاوت باشیم./864/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات