۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۵۸۷۰۰۵
آیت الله سیدان:

حالات در زمان مرگ بستگی به عملکرد دنیایی انسان دارد

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان گفت: هنگام مرگ برای افراد مختلف با توجه به درجه خوبی آن ها در دنیا حالات های مختلفی به وجود می ‌آید.
 آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان، استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن که امروز در مدرسه آیت الله خویی برگزار شد، به مسأله حالات انسان در زمان مرگ و سختی این زمان اشاره کرد.

وی با بیان این که مرگ جدایی روح از بدن است، گفت: هنگام مرگ برای افراد مختلف با توجه به درجه خوبی آن ها در دنیا حالت های مختلفی به وجود می آید و برای کسانی که در دنیا پرهیزکار بوده اند، زمان مرگ در کمال راحتی می باشد و بقیه افراد نیز با توجه به درجه خوبی و بدی آن ها وضعیت های خوب، بد و وخیمی دارند.

آیت الله سیدان با اشاره به فرازهایی از دعای امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه در  خصوص مرگ، اظهار کرد: حضرت می فرماید:«خدایا براساس عمل صالح من که بر ان عمل صالح مرا موفق کنی، آن چنان کن تا منتظر زمان مرگ خود مشتاقانه باشم و مرگ الفت گاه و آرامش گاه من باشد.»

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان در افزود: وقتی مومنی تعلقاتی به دنیا دارد و زمان مرگ وی فرا می رسد، خداوند به او عنایتی کرده و وی تمام شئون دنیوی را فراموش می کند و رفتن به عالم بعد برای وی ساده شده و به استقبال مرگ می شتابد.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در جلد 6 کتاب بحار الانوار صفه 153، حدیث 7، گفت: امام صادق در این روایت به بادی اشاره می کند که وقتی مومنی تعلق به دنیا دارد خداوند با وزش این باد، حالتی پیدا می کند که نسبت به دنیا سخی شده و بین دنیا و آخرت، آخرت را انتخاب می کند.

آیت الله سیدان با اشاره به این که انسان ها در وقت مردن پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) را می بینند، ابراز کرد: احادیث بسیاری در این زمینه وجود دارد اما با توجه به این که میلیون ها نفر در عالم هم زمان در حالت مرگ قرار دارند و از دنیا می روند و چگونه این امکان فراهم است را در جلسه های بعد می پردازیم./648/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات