۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۵۸۷۰۴۶
رویوران:

تظاهرات کشورها علیه استکبار نشانگر بیداری اجتماعی جهان است

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به این که نهضت یمن کل منطقه را تحت تأثیر قرار خواهد داد، گفت: همه تظاهرات ها علیه استکبار و مزدوران ‌آن ها مانند بن سلمان در تونس، مصر و سایر مناطق نشانگر شکل گیری بیداری اجتماعی در مردم جهان است.
حسین رویوران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین رویوران کارشناس مسائل سیاسی منطقه در سخنرانی پیش از خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه تهران با اشاره به توطئه های دشمن علیه محور مقاومت گفت: توطئه های بسیاری در منطقه علیه محور مقاومت اتفاق افتاد، اما همه آن ها به نفع مقاومت تمام شد.

وی به مسأله سوریه اشاره کرد و با بیان این که دشمن در سوریه به دنبال تغییر نظام بود، اظهار داشت: سرمایه گذاری آمریکا و کشورهای مرتجع منطقه در این زمینه بسیار زیاد بود؛ نخست وزیر قطر گفته است «فقط ما و عربستان برای مقابله با سوریه 137 میلیارد دلار هزینه کردیم».

رویوران با اشاره به این که بیش از صدهزار تکفیری از 70 کشور به سوریه مهاجرت کردند، ابراز داشت: در ابتدای بحران سوریه 143 کشور به عنوان حامیان گروه های تکفیری تحت عنوان دوستداران سوریه بسیج شدند و اتحادیه عرب به صورت کامل سوریه را طرد کرده و در برابر او ایستاد؛ در چنین شرایطی جمهوری اسلامی در کنار سوریه ایستاد و هم اکنون شاهد هستیم که بیش از 95 درصد سوریه در اختیار دولت بشار اسد بوده و تکفیری ها در ادلب محاصره شده اند؛ قدرت ایمان سوریه را نجات داد و این کشور یکی از مهم ترین محورهای مقاومت است.

کارشناس مسائل سیاسی منطقه در ادامه به مسأله عراق اشاره و مطرح کرد: همچنین تکفیری ها به عراق که وارد شدند، عراق تصور می کرد چون با آمریکا پیمان دفاع مشترک بسته است، خطری او را تهدید نمی کند، اما آمریکا به این عهد وفا نکرده و نه تنها اقدامی انجام نداد، بلکه از تحویل 60 میلیارد دلار سلاحی که عراق از او خریداری کرده بود نیز ممانعت ورزید؛ این اعمال به همگان نشان داد که آمریکا با تکفیری ها تبانی کرده است.

وی تأکید کرد: باور آمریکا این بود که کسی نمی تواند در برابر تکفیری ها ایستادگی کند و تکفیری ها به مدت 30 سال در منطقه باقی خواهند ماند و کشورهای منطقه را درگیر خواهند کرد، اما سپاه قدس به عراق رفت و با تربیت حشدالشعبی عراق را از تکفیری ها پاکسازی کرد؛ حشدالشعبی در حقیقت با پاکسازی تکفیری ها در ظرف مدت سه سال، حماسه ای بزرگ آفرید.

رویوران با اشاره به انتخابات اخیر کشور عراق خاطرنشان کرد: کسانی که در این انتخابات، انتخاب شدند، تفکری نزدیک به اندیشه حشدالشعبی دارند، از این جهت نخستین موضوعی که قرار است در مجلس جدید عراق مطرح شود، بحث «پیمان دفاع مشترک» خواهد بود، زیرا همه آن ها می دانند این مسأله نه تنها نفعی برای عراق ندارد، بلکه زمینه حضور دخالت آمیز آمریکا در عراق را فراهم می سازد و این موضوع نشان از حرکت عراق به سوی استقلال دارد.

وی در ادامه به مسأله یمن اشاره کرد و گفت: همه می دانیم که ابتدای بیداری اسلامی جنبش ضد استبدادی بوده و در انتها به برقراری حکومت اسلامی ختم می شود؛ مرحله نخست در یمن به خوبی اتفاق افتاد، اما به دلیل توطئه های دشمن بخش دوم آن با مشکل مواجه شد.

رویوران با بیان این که جنبش بیداری اسلامی در یمن نسبت به سایر مناطق عمیق تر است، افزود: عربستان سعودی به دلیل هم مرز بودن با یمن و وجود بیش از 5 میلیون یمنی در عربستان، تغییرات یمن را نوعی خطر برای خود تلقی کرد، از این جهت با توطئه طرح شورای همکاری خلیج فارس، علی عبدالله صالح رییس جمهور یمن را کنار زده و معاون او را با برگزاری انتخاباتی که تنها یک کاندید داشت، جایگزینش کردند.

کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد: ادامه یافتن سیاست های علی عبدالله صالح در یمن سبب نارضایتی مردم شد و این گونه بود که مردم قیام کردند و جنبش انصارالله شکل گرفت؛ عربستان سعودی برای سرکوبی قیام مردم بیش از 100 میلیارد دلار سلاح خرید، اما هم اکنون 4 سال است که نتوانسته جنبش انصارالله را شکست دهد.

وی با اشاره به این که نهضت یمن کل منطقه را تحت تأثیر قرار خواهد داد، یادآور شد: همه این تظاهرات علیه بن سلمان در تونس، مصر و سایر مناطق نشانگر بیداری اجتماعی است؛ امروز همگان می دانند که عربستان سعودی یک حکومت استبدادی بوده و برای منطقه یک تهدید جدی به شمار می رود./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات