۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
کد خبر: ۵۸۷۱۴۱
حجت الاسلام اسکندری مطرح کرد؛

مراقبت در تعامل با دیگران

مدیر مدرسه علمیه دارالسلام گفت: انسان در تعاملات باید مراقب باشد با چه کسی ارتباط دارد؛ اگر جبهه عقل و نورانیت را تقویت کنیم، خود به جنگ ظلمت خواهد رفت.
حجت الاسلام اسکندری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین اسکندری مدیر مدرسه علمیه دارالسلام در کلاس درس عمومی که امروز در مدرسه علمیه دارالسلام برگزار شد، گفت: بر حسب روایات اتباع هوی سبب کوری دل انسان می‌شود؛ اگر انسان در خود امیال و گرایش‌هایی دارد بهتر است به یکی از آنها که واجب است جواب دهد نه اینکه راه را برای پاسخگویی به تمام آنها باز بگذارد.

وی افزود: تعالیمی که برای زندگی بشر از سوی خداوند و عقل تعیین می‌شود به زندگی او سر و سامان می‌دهد؛ این تعالیم با هم ارتباط دارند و توجه نکردن به یکی از تعالیم ممکن است سبب بازماندن از سایر تعلیمات نیز بشود بنابراین باید پشت سر هم و به ترتیب آنها را انجام داد.

مدیر مدرسه علمیه دارالسلام ابراز داشت: امور اخلاقی، تربیتی و دینی به یکدیگر وابسته و مرتبط هستند به همین علت نمی‌توان تنها به یک بُعد از اسلام توجه کرد در غیر این صورت به خطایی که داعشی‌ها و وهابی‌ها مبتلا شده‌اند گرفتار می‌شویم و با توجه به قسمتی از دین، به بیراهه و انحراف کشیده خواهیم شد.

وی در ادامه بیان داشت: افزون بر سردمداران این گرو‌ه‌ها که واقعیات را پنهان می‌کنند، سایر افرادی که به آنها می‌پیوندند نیز جاهل و نادان هستند و تنها به یک تبعیت کفرانه و کورکورانه از ائمه کفر دچار شده‌اند.

حجت الاسلام اسکندری اظهار داشت: انسانی که اهل آگاهی، کیاست و زرنگی است ممکن است حتی او نیز مقصد را اشتباهی برود؛ بعضی اوقات یک عالم ممکن است در تربیت فرزند و خانواده خود از نظر دیگران در جایگاه خوبی قرار نگرفته باشد اما به هیچ وجه نباید او را سرزنش کرد.

وی در ادامه افزود: اگر خداوند متعال لحظه‌ای انسان را به حال خود واگذارد معلوم نیست چه وضعیتی پیدا خواهد کرد و شخص حتی در کار خود نیز عاجز می‌ماند؛ گاهی یک انسان ساده ممکن است با عمل و تصمیمی بزرگ و کاری مهم به معلم اخلاق برای دیگران تبدیل شود.

مدیر مدرسه علمیه دارالسلام ابراز داشت: در روایات آمده برای انجام کار خیر عجله کنید و لحظه‌ای آن را به تعویق نیندازید اما برای کار شر اصلاً شتاب نکنید که فرصت برای انجام آن بسیار است و ممکن است بعد از انجام آن خیلی زود پشیمان شوید؛ همچنین از سوی بزرگان دین سفارش شده بریدن از شخص جاهل برابر با اتصال یافتن به عاقل است.

وی در ادامه بیان داشت: خوب ماندن سخت است اما بد شدن و نادرست عمل کردن بسیار راحت است؛ کسی که قصد سیر و سلوک الی الله می‌کند اول از همه به فکر ساختن و پالایش روح و جسم خودش است و می‌داند اگر خود را به منبع نور وصل کند قطعاً دیگران نیز از نور او بهره می‌برند.

حجت الاسلام اسکندری در پایان خاطرنشان کرد: انسان در تعاملات خود باید مراقب باشد با چه کسی ارتباط و تعامل دارد؛ اگر جبهه عقل و نورانیت را تقویت کنیم، خود به جنگ ظلمت و تاریکی خواهد رفت./۹۶۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات