۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۵۸۷۲۰۰
استاد سطح عالی حوزه:

آسیب شناسی نظام آموزشی حوزه ضروری است

حجت الاسلام بادله طارسی آسیب شناسی نظام آموزشی حوزه علمیه را ضروری دانست و گفت: اگر نظام آموزشی حوزه آسیب شناسی نشود ضررهای فراوانی وارد خواهد شد.
کلاس درس در حوزه

حجت الاسلام عباس بادله طارسی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به مزیت های نظام آموزشی حوزه علمیه با سایر نظام های آموزشی گفت: مهم ترین مزیت در نظام آموزشی حوزه علمیه این است که طلاب به دنبال علم به همراه تقوا هستند اما این نظام آموزشی از آسیب هایی نیز برخوردار است.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: متأسفانه در سال های اخیر، طلاب حوزه علمیه ضعف علمی داشته اند و مهم ترین دلیل آن افزایش کلاس های درس است زیرا در این صورت طلاب فرصتی برای مطالعه و مباحثه نخواهند داشت و حتی ممکن است در برخی موارد علم زدگی ایجاد کند که در این صورت زبان نقد طلاب نسبت به برنامه های آموزشی حوزه گشوده می شود.

وی ادامه داد: از تأثیر مشکلات اقتصادی بر مطالعه و تلاش های درسی طلاب نباید غافل بود؛ گرچه ورود به حوزه علمیه و فعالیت در آن سعادت می خواهد و مزیت های فراوانی دارد اما باید نسبت به نظام آموزشی حوزه علمیه آسیب شناسی صورت گیرد که در غیر این صورت ضررهای فراوانی وارد خواهد شد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این که سنت مباحثه که از سنت های حسنه نظام آموزشی حوزه علمیه به شمار می رود امروزه در میان طلاب کمرنگ شده است، اظهار کرد: متأسفانه هنگامی که در کلاس درس از طلاب در زمینه انجام مباحثه سؤال می کنم طلبه ای که مباحثه کرده باشد کم است و دلیل غالب آنها برای انجام ندادن مباحثه افزایش کلاس های درس و عدم فرصت کافی برای مباحثه است.

وی ادامه داد: امروزه رونق دادن به مباحثه در میان طلاب اهمیت بالایی دارد که برای چنین کاری در مرحله نخست باید حجم درس ها و کلاس ها کاهش پیدا کند تا فشار درسی بر روی طلاب نیز کاهش پیدا کند و فرصتی برای مباحثه باقی ماند و شاید چنین کاری حتی نیازمند افزایش سال درسی باشد؛ گذشته در حوزه علمیه گفته می شد یک درس کم و دو درس زیاد است، اما امروزه هر طلبه ای بیش از 5 درس دارد.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به بایسته های رشد نشاط علمی در میان طلاب گفت: مهم ترین عامل نشاط علمی در میان طلاب ایجاد انگیزه و تبیین هدف است؛ زیرا امروزه بسیاری از طلاب هدف اصلی خود را فراموش کرده اند در نتیجه سر درگم می شوند و می گویند خواندن مکاسب و کفایه چه فایده ای دارد؟.

وی ادامه داد: چنانچه که گفته شد نباید از تأثیر مسائل مادی در تلاش های علمی طلاب غافل بود و بسیاری از ضعف درسی طلاب به دلیل مشکلات مادی است که اگر این مشکل برطرف شود تا حد زیادی می توان در نشاط علمی طلاب تأثیر گذاشت./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات