۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵
کد خبر: ۵۸۹۳۰۸
آیت‌الله ری‌شهری:

مهم‌ترین توصیه قرآن کریم و ائمه اطهار برای پیشگیری از ضلالت خردورزی است

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه عقل مانع ضلالت و گمراهی انسان می‌شود، گفت: مهم‌ترین توصیه قرآن کریم و ائمه اطهار(ع) برای پیشگیری از ضلالت و گمراهی خردورزی و به کار گیری عقل است.
توصیه‌‌های آیت‌الله ری‌شهری پیش از آغاز درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در مدرسه علمیه همنی آستان مقدس برگزار شد، گفت: امام سجاد(ع) در فرازی از دعای شریف مکارم الاخلاق می‌فرمایند: بارالها؛ مرا در گمراه نشدن یاری بفرما، مقصود حضرت از این کلام این نیست که خداوند جبراً مانع گمراه شدن ایشان شود.

وی افزود: بلکه مراد حضرت از این کلام آن است که خداوند به ایشان توفیق دهد تا عوامل ضلالت و گمراهی را بشناسد و از آن اجتناب کند.

آیت‌الله ری‌شهری با بیان اینکه همه انسان‌ها ممکن است در دام ضلالت و گمراهی گرفتار شوند، ابراز کرد: بزرگان بسیاری در طول تاریخ گمراه شدند بنابراین همه انسان‌ها باید مراقب باشند گمراه نشوند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مهم‌ترین توصیه قرآن کریم و ائمه اطهار(ع) برای پیشگیری از ضلالت و گمراهی خردورزی و به کار گیری عقل است. خداوند سبحان در آیات متعددی انسان را به تعقل دعوت می‌کند و می‌فرماید: آیا تفکر نمی‌کنی تا حق و باطل را تشخیص دهی.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) بیان داشت: از نظر اسلام عقل حجت الهی است و به تعبیری پیامبردرونی انسان به شمار می‌رود، در روایتی از مرحوم کلینی در کتاب کافی امام کاظم(ع) می‌فرمایند: خداوند دو حجت ظاهری و باطنی دارد حجت ظاهری پیامبران و امامان معصوم هستند اما حجت باطنی خداوند عقل است.

وی ادامه داد: همچنین رسول خدا می‌فرمایند: از عقل راهنمایی بخواهید او شما را هدایت می‌کند نافرمانی عقل منجر به پشیمانی انسان می‌شود.

آیت‌الله ری‌شهری اظهار داشت: طبق صریح روایات؛ گمراهانی که سرنوشت آنان به دوزخ ختم می‌شود در جهنم خودشان را ملامت می‌کنند و می‌گویند اگر در دنیا عقل خود را به کار گرفته بودیم و به سخن انبیای الهی گوش می‌دادیم و به دستورات آنان عمل می‌کردیم اینک اهل دوزخ نبودیم؛ بنابراین یکی از موانع ضلالت به کار گرفتن عقل است./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات