۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۵۹۰۵۰۰
ظرفیان در جمع اصحاب رسانه مطرح کرد؛

تبیین جزییات و اهداف برگزاری همایش اخلاق و رسانه

تبیین جزییات و اهداف برگزاری همایش اخلاق و رسانه
دبیر اولین همایش اخلاق و رسانه این همایش را گامی در جهت تولید دانش نظری و ادبیات بنیادی در حوزه دین و رسانه عنوان کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدحسین ظریفیان مدیر کل پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما و دبیر اولین همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه پیش از ظهر امروز در نشست خبری اولین همایش اخلاق و رسانه که در سالن نشست‌های صدای و سیمای قم برگزار شد، با اشاره به ایام هفته پژوهش اظهار داشت: هفته پژوهش یک فرصت و موسم ارزشمند برای این است که ساحت پژوهش را بشناسیم و آسیب شناسی و ارزیابی کنیم.

وی افزود: زیرساخت هر حرکت عالمانه‌ای پژوهش است و آموزه‌های دینی و ائمه معصومین نیز نسبت به این موضوع آگاهی داده اند که هیچ حرکتی به بدون تحقیق و تفقه عالمانه به ثمر نمی‌رسد، همچنانکه بسیاری از ناکامی‌های ما در حوزه‌های مختلف ریشه در کم توجهی به پژوهش دارد.

ظریفیان با اشاره به این که سازمان صدا و سیما در طول چهل ساله بعد از انقلاب اسلامی نسبت به پژوهش توجه ویژه‌ای داشته است، گفت: با توجه به رویکرد سازمان صدا و سیما در نیل به رسانه دینی شاهدیم غیر از دهه اول پیروزی انقلاب که کشور دچار مشکلات مختلفی از جمله جنگ بود، در دهه‌های بعدی نسبت به موضوعات مختلف دین و رسانه توجه جدی داشته است.

مدیر کل پژوهش‌های اسلامی رسانه اضافه کرد: با توجه به اهمیت این مسأله چهار مجموعه برای پیگیری موضوعات دین و رسانه تأسیس شد؛ مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما بود که در حال ورود به بیست و پنجمین سال تأسیس و ربع قرن تکاپوی علمی آن هستیم اولین مرکزی بود که برای کار علمی عمیق در حوزه دین ور سانه تأسیس شد.

وی دانشکده دین و رسانه، شبکه رادیویی معارف و شبکه قرآن ومعارف اسلامی را سه مجموعه دیگر برای پیگیری موضوعات دین و رسانه دانست و تأکید کرد: در طول قریب ۲۵ سال بیش از ۸۰۰ عنوان کتاب، ده‌ها شماره نشریه علمی و تأسیس اولین کتابخانه تخصصی دین و رسانه را داشته ایم.

ظریفیان یادآور شد: تهیه بانک اطلاعات کارشناسان علوم انسانی و اسلامی، ۱۲۰ هزار دقیقه فیلم از تاریخ مفاخر حوزه و انقلاب اسلامی، ارائه مشاوره‌های به فیلم‌ها و سریال‌ها و تولیدات و برگزاری نشست‌های علمی و حرفه‌ای در حوزه دین و رسانه بخشی از کارنامه پرافتخار این مجموعه به شمار می‌رود.

وی ابراز داشت: در میان همه این کار‌ها زیرساختی‌ترین حوزه همان عرصه پژوهش بود که در دو عرصه دنبال شد، یکی حوزه ادبیات بنیادی بود که حوزه‌ای عمیق و ژرف است و در این زمینه نیازمند به کار گیری ظرفیت‌های عمیق حوزه‌های علمیه و دانشگاه است؛ یکی دیگر از زمینه‌هایی که می‌تواند به تولید دانش نظری در حوزه علم منجر شود گردهم آوری و تجمیع ظرفیت‌های علمی جامعه است.

دبیر اولین همایش اخلاق و رسانه بیان داشت: ما در حوزه دین و رسانه با سه ضلع از اساتید و خبرگان مواجهیم؛ اول اساتید و صاحبنظران حوزوی، دوم اساتید و صاحبنظران دانشگاهی و سوم خبرگان و پیشکسوتان دین و رسانه که می‌خواهیم از ظرفیت بزرگ این عزیزان استفاده کنیم.

وی با اشاره به اهداف برگزاری همایش اخلاق و رسانه خاطرنشان ساخت: همایش‌های علمی نیز به دنبال تولید دانش نظری و ادبیات بنیادی در حوزه دین است و به همین جهت با تجربه ارزشمندی که این مجموعه پیدا کرده بود همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه را از ابتدای سال ۹۶ طراحی کرده و رتبه Isc را از پایگاه استنادی جهان اسلام کسب کردیم.

ظریفیان در ادامه با بیان این که ۵۰ مرکز علمی حوزوی و دانشگاهی و رسانه‌ای در برگزاری این همایش همکاری دارند، گفت: از این میان می‌توان به مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مختلف قم و تهران و مراکز رسانه‌ای مهم داخل کشور اشاره کنیم.

مدیر کل پژوهش‌های اسلامی رسانه خاطرنشان کرد: طرح و ایده همایش با موافقت رییس محترم رسانه ملی همراه شد و بعد از آن در مورد ادبیات علمی و دانش نظری در جامعه علمی خودمان بررسی‌های فراوانی داشتیم و هرچه جلوتر رفتیم متوجه شدیم در این زمینه دچار فقر و ادبیات نحیف و ضعیف هستیم.

وی با اشاره به این که ما به آثار فاخر در حوزه اخلاق و رسانه در کشور‌های دیگر دست پیدا کرده ایم، ابراز داشت: به هرحال ما در این زمینه به خوبی کار نکرده ایم، درحالی که دنیای غرب که مرکز بی اخلاقی است در این زمینه کار‌های زیادی کرده است از این رو با توجه به این مسائل بود که عزم ما در برگزاری همایش اخلاق و رسانه مصمم‌تر شد.

دبیر اولین همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه یادآور شد: از سال گذشته نشست‌های علمی شروع شد که صاحبنظران در این حوزه به ارائه مطالب و آثار خود می‌پرداختند و زمینه خوبی برای تعامل افکار شد و مراکز همکار ما نیز در چندماه منتهی به همایش فعالیت‌های خوبی داشتند از این رو بحث‌های جدی و نشست‌های تخصصی خوبی در تهران و قم برگزار شد.

وی افزود: بسیاری از اساتید و صاحبنظران برجسته حوزوی و دانشگاهی در این نشست‌های حضور داشتند و استقبال خوبی از مباحث داشتند؛ در حوزه اخلاق حرفه‌ای نشست‌های ارزشمندی داشتیم و همین طور نشست‌هایی با گریمورها، تهیه کنندگان و کارگردانان، مجریان و طراحان نشست‌ها و گرافیست‌ها نیز برگزار کردیم.

ظریفیان با اشاره به این که جامعه رسانه‌ای خبری نیز می‌توانستند در برگزاری همایش همکاری کنند، ابراز کرد: یکی از کمیسیون‌های تخصصی این همایش مربوط به حوزه خبر بود و همه عرصه‌های آن به ویژه بدنه نزدیک به مسائل خبر یعنی خبرنگاران توانایی شرکت داشتند و در نشست‌هایی مسائل مختلف این ساحت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: استقبال خوبی از فراخوان مقالات صورت گرفت که برای ما قابل پیشبینی نبود چراکه پیشینه و ادبیات قابل توجهی نداشتیم، ولی در عین حال ۳۵۲ چکیده مقاله دریافت کردیم که از این میان با دقت فراوان ۱۵۰ چکیده مقاله مورد قبول واقع شد؛ الان مراحل اصلاحات مقالات در دست اقدام است که انشاءالله مجموعه مقالات در دو جلد و در ۳۰ محور رونمایی می‌شود.

دبیر اولین همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه با تأکید بر این که همت و تلاش پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی معادلات را تغییر داد، گفت: حقیقتا تا هفته‌های منتهی به برگزاری همایش ناچار بودیم پذیرش مقالات را ادامه بدهیم، چون خیلی از اوقات آثار گرانسنگی به دست ما می‌رسید که نمی‌توانستیم به راحتی آن‌ها را رد کنیم.

وی ابراز داشت: چهارشنبه هفته گذشته در مرکز همایش‌های بین المللی سازمان صدا و سیما، همایش اخلاق و رسانه در تهران برگزار شد که همکاران حوزوی و دانشگاهی و رسانه‌ای حضور داشتند و رییس رسانه ملی و مدیر حوزه‌های علمیه نیز در این همایش حاضر بودند.

ظریفیان بیان داشت: از صاحبان هشت مقاله برتر و مترجمان شش اثر نیز تجلیل شد؛ دو اثر به زبان انگلیسی، یک اثر به زبان آلمانی در حوزه اخلاق حرفه‌ای در رسانه، کتاب چکیده مقالات و مجموعه راهنمای مطالعاتی اخلاق و رسانه نیز به زبان فارسی و انگلیسی از تولیدات دیگر این همایش بود.

وی با بیان این که در روز همایش چهارکمیسیون آغاز به کار کرد، گفت: در هر کمیسیون به طور متوسط چهارمقاله ارائه شد و بعد مقالاتی که در تراز‌های بعدی امتیازات دریافت بودند، ارائه شد و اختتامیه نیز با ارائه گزارش هشت کمیسیون با ارائه رؤسا برگزار شد.

مدیر کل پژوهش‌های اسلامی رسانه خاطرنشان کرد: این همایش که اولین همایش اخلاق و رسانه بود مسیر رو به جلوی خود را طی خواهد کرد و امیدوارم این مسیر با قدرت بیشتری ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به این که این همایش به دنبال گفتمان فرهنگ اخلاق و رسانه بود، ابراز داشت: از سه ضلع حوزه و دانشگاه و رسانه این بازخورد دریافت شد و یک کار تیمی و هم افزا را شاهد بودیم و یک فضای گفتگوی آزاد و مفاهمه آزاد را در نشست‌ها و کمیسیون‌ها شاهد بودیم.

ظریفیان یادآور شد: ظرفیت‌های ارزشمند سازمان صدا و سیما در این همایش به خوبی به میدان آمد که دستاوردی بزرگ محسوب می‌شود و هدف اصلی ما یعنی تولید دانش نظری مورد استقبال علمی در جامعه حوزوی و دانشگاهی و رسانه‌ای قرار گرفت و امیدواریم آثار ارزشمندی که منابع و مراجع کار‌های بعدی کشور باشد تولید شود.

وی افزود: دبیرخانه این همایش به صورت دائمی به کار خود ادامه می‌دهد و در حوزه‌های مختلف نشست‌ها و تولیدات خود را در عرصه دین و رسانه در دستور کار و اولویت قرار داده ایم و در حاشیه اولین همایش اخلاق و رسانه اولین تفاهم نامه رسمی میان حوزه‌های علمیه و رسانه علمی به امضاء رسید که ظرفیت خوبی به شمار می‌رود و ابعاد مختلفی دارد. /۱۳۳۰/پ202/ج
ارسال نظرات