۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۵۹۱۵۲۷
امام جمعه موقت کاشان:

انسان خردمند اهل انفاق است

انسان خردمند اهل انفاق است
امام جمعه موقت کاشان گفت: انسان خردمند اهل انفاق آشکار و مخفیانه است، چرا که خداوند روی اصل انفاق و کیفیت انفاق تأکید دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار جمعه شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد آیت الله رضوی کاشانی برگزار شد در ادامه تفسیر آیه سوره رعد، گفت: خداوند در مقابل نعمت‌هایی که به انسان می‌دهد از او مسؤولیت می‌خواهد.

وی با شاره به اینکه خداوند در آیه قبل خداوند چهار ویژگی را بیان کرد، افزود: خداوند در آیه ۲۲ سوره مبارکه رعد نیز چهار ویژگی دیگر را بیان می‌کند و می‌فرماید، ‹‹وَ الَّذینَ صَبَرُوا ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِیَةً وَ یَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ أُولئِکَ لَهُمْ عُقْبَی الدَّا››، انسان خردمند کسی است که در عرصه عبودیت اطاعت از خدا، معصیت، مصیبت و نعمت خدا صبر و تحمل داشته باشد.

حجت الاسلام اسلامی تبار افزود: صبر انسان در استفاده از نعمت خدا و حرکت در مسیر صراط مستقیم و پرهیز از افراط و تفریط است، از این رو انسان برای ثبات قدم در مسیر صراط مستقیم نیازمند صبرو استقامت است.

امام جمعه موقت کاشان با اشاره به اینکه انسان خردمند کسی است که یک دست او در دست خدا و دست دیگر او در دست نیازمندان و یاری به آن‌ها باشد، گفت: انسان خردمند کسی است که با خدا و با بنده خدا در ارتباط باشد.

حجت الاسلام اسلامی تبار از اسلام به عنوان دین جامع نام برد و عنوان کرد: یکی از نشانه‌های جامعیت دین اسلام پرهیز از تک بعدی و توجه به راز و نیاز با خدا و کمک به هم نوع است که این نشانه برای انبیای الهی نیز مصداق دارد و خداوند ولایت انبیای الهی را بدون عمل صالح نمی‌پذیرد.

وی افزود: خداوند در این آیه می‌فرماید، ‹‹وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِیَةً›› انسان‌های خردمند اهل انفاق آشکار و مخفیانه هستند، چرا که خداوند روی اصل انفاق و کیفیت عمل توجه دارد، گاهی انفاق پنهانی برای حفظ آبروی افراد واجب است، اما گاهی انفاق آشکار برای تشویق و ترغیب دیگران به انفاق است.

امام جمعه موقت کاشان آشکار بودن عمل صالح را مهمترین راه ترویج عمل صالح در جامعه دانست و ادامه داد: هرچند خداوند عمل صالح را می‌پذیرد، اما روی کیفیت عمل صالح نیز تأکید دارد، چرا که کار خیر بدون کیفیت حداقل پاداش را دارد.

حجت الاسلام اسلامی تبار همچنین انجام فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر را نیز نیازمند انجام با کیفیت این فریضه واجب دانست و گفت: انجام امر به معروف و نهی از منکر از راه صحیح و اصولی بر کیفیت این فریضه خواهد افزود.

وی افزود: اگرخداوند در این آیه می‌فرماید، ‹‹أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ›› برای این است که نماز زکات مکمل یکدیگر است و یکی از آن‌ها بدون دیگری پذیرفتنی نیست، پاداش انفاق نماز در دنیا است، اما پاداش همراه نماز در آخرت و بهشت است.

امام جمعه موقت کاشان پاداش بهشت نیازمند توجه به شرایط مشخص شده آن است، گفت: خداوند به همه انسان‌ها حتی انسان‌های کافر در قبال انفاق پاداش می‌دهد، اما پاداش اصلی که بهشت است برای انسان‌هایی است ایمان و عمل صالح را با هم دارند.

حجت الاسلام اسلامی تبار با اشاره به اینکه خداوند عمل صالح هیچ انسانی را حتی کافران را بدون پاسخ نمی‌گذارد، افزود: گاهی پاداش عمل صالح در این دنیا تنها در رفع خطر تصادف، بیماری، افزایش رزق و روزی و مرگ آسان است، اما پاداش بهشت را ندارد.

وی همچنین پاداش عمل صالح دنیایی و پاداش عمل صالح همراه با ایمان را بهشت دانست و گفت: اگر انسان بی ایمان صله رحم داشته پاداش صله رحم را که طول عمر است در هیمن دنیا می‌گیرد، اما از پاداش اصلی که برای صلح رحم همراه با ایمان است محروم می‌شود.

امام جمعه موقت کاشان ابراز کرد: عمل صالح از سوی هر انسان بی ایمانی هم باشد در دنیا سبب توفیق توبه و نجات انسان می‌شود چرا که هر عمل صالحی دعای خیر و در نتیجه توفیق توبه را به همراه دارد./۱۳۰۷/پ310/ب1
ارسال نظرات