۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۵۹۲۵۵۶
مدیر مدرسه عالی امام رضا:

حوزه نقش مهمی در پرورش روحیه انقلابی دارد

حوزه نقش مهمی در پرورش روحیه انقلابی دارد
حجت الاسلام همتی نقش حوزه و روحانیت را در پرورش روحیه انقلابی حائز اهمیت دانست و گفت: حوزه در چهار دهه گذشته سبب گسترش مبانی و روحیات انقلابی شده است.

حجت الاسلام حیدر همتی مدیر مدرسه عالی امام رضا(ع) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به هدف امام راحل از جریان سازی انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی منشا گرفته از قیامات صدر اسلام و در ادامه مبانی معرفتی شیعه پس از قیام عاشورا است که شیعه در پی تشکیل حکومت اسلامی در دوره های متمادی برآمده بود و در نهایت انقلاب اسلامی توسط امام راحل شکل گرفت.

انقلاب اسلامی در تراث شیعه به ثبت و ضبط رسیده بود

وی در حوزه انقلاب اسلامی قائل به تئوریات روایی متعددی شد و گفت: انقلاب پایه ریزی شده بر مبنای اسلام که چه از لحاظ جنبه و پشتوانه تاریخی و چه از لحاظ روایی در تراث شیعه به چشم می خورد و در کتب معتبر روایی سندیت آن مورد وثاقت قرار گرفته است، چه روایاتی که اصل نظام جمهوری اسلامی را ثابت می کنند و چه روایاتی که از عنوان کردن شهر قم به عنوان مبدا قیام نامبرده اند، همه و همه موید نهضت امام راحل است.

حجت الاسلام همتی هدف امام از قیام علیه طاغوت را مقدمه چینی مبانی معرفتی از جمله ظهور منجی عالم بشریت خاطرنشان کرد و گفت: نهضت های انقلابی از صدر تاریخ تا کنون در صدد ایصال به سرچشمه اصلی، همان ظهور منجی بوده اند تا در واقع شرایط را تا حدودی جهت قیام حجت مهیا کرده باشند.

مدیرمدرسه عالی امام رضا(ع) تاکید کرد: هیچ انقلابی یک شبهه محقق نمی شود و بداهتا صادر نمی شود چون هم از لحاظ عقلی و هم از بعد فلسفی چنین ادعایی بی پایه و اساس است.

سبک و سلوک امام راحل گواه و نشان از اخلاص و تقوای ایشان دارد

وی در پاسخ به شبهه برخی معاندین که انقلاب امام را برخاسته از تمایلات نفسانی و اهداف شخصی قلمداد می کنند گفت: کسی که به دنبال جاه و مقام است یا به دنبال خدمت به مردم است و یا از جهت منافع شخصی، که حداقل چنین ادعایی که امام از سر منافع شخصی انقلاب کرده است در سبک و سلوک امام راحل مشاهده نمی شود و آثار زندگی از جمله بیت معظم له گویای چنین ادعای پوچی نیست.

استاد حوزه علمیه تهران انقلاب اسلامی را منشا بیداری اسلامی دانست و افزود: از جریان استقلال طلبانه یمن و سوریه و لبنان و کشورهای آفریقایی گرفته تا جریان مردمی عربستان نه جریان حاکمیتی همه و همه از پیامدهای انقلاب اسلامی و نفوذ شخصیت امام راحل در دیگر کشورها است که از معظم له الگو گرفتند.

اسلام قبل انقلاب اسلامی منفعل و بی هویت بود

کارشناس حوزه انقلاب اسلامی گفت: وضعیت اسلام در قبل انقلاب و بعد انقلاب خیلی واضح است، اسلام قبل انقلاب نه آمیخته با سیاست بود، نه از لحاظ روانشناختی در حوزه اجتماع موثر بود و کاملا در انزوا به سر می برد و منفعل شده بود و هیچ نظام اجتماعی توأم با عدالتی در میان نبود و بعد انقلاب قدرت انقلاب در این عرصه ها مشخص شد.

وی گسترش علوم عالی را در بین عموم جامعه از پیامدهای انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: پیشرفت های جمهوری اسلامی زیگزاگی بوده و در نقطه ای پیشرفت داشته از جمله مسائل نظامی و هسته ای و بعضا در بخشی از فناوری های دانش بنیان کمبود داشته ایم.

حوزه و روحانیت باید مبلغ تربیت نیروی آشنا به معرفت شناسی انقلابی باشند

حجت الاسلام همتی در پایان نقش حوزه و روحانیت را در پرورش روحیه انقلابی بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: ما طی چهار دهه گذشته باعث گسترش مبانی و روحیات انقلابی شده ایم اما مبانی معرفتی انقلاب اسلامی را چندان در حوزه های معرفت شناختی فلسفی، توحید انقلابی، ولایت و امامت را چندان قوی و با پایه و اساس تولید نکرده ایم./811/ت302/ب1

ارسال نظرات