۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۲
کد خبر: ۵۹۴۴۳۶

چند خبر کوتاه از خراسان شمالی

چند خبر کوتاه از خراسان شمالی
نام‌نویسی ۷۶۵ نفر در آزمون حفظ قرآن، راه اندازی دبیرخانه شورای فرهنگ روستا و غفلت از معضل حاشیه نشینی عناوین اخبار خراسان شمالی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمد صالحی‌نیا گفت: آزمون حفظ و مفاهیم قرآن، با همکاری و مشارکت ادارات کل اوقاف و امور خیریه، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش‌وپرورش استان در سه گروه حفظ، آموزش های الکترونیکی و رشته‌های معارفی برگزار خواهد شد و آزمون بزرگسالان نیز همزمان با سایر رشته‌ها و به صورت کتبی نهم اسفندماه امسال برگزار می‌شود.

حجت الاسلام محمدصالحی نیا افزود: ثبت‌نام آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم از ۱۰ دی‌ماه آغاز و تا پایان امروز، ۳۰ دی‌ ادامه دارد که تاکنون ۷۶۵ نفر برای شرکت در این دوره نام‌نویسی کرده‌اند.

وی گفت: این آزمون با همکاری و مشارکت ادارات کل اوقاف و امور خیریه، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش‌وپرورش استان در سه گروه حفظ، آموزش های الکترونیکی و رشته‌های معارفی برگزار خواهد شد و آزمون بزرگسالان نیز همزمان با سایر رشته‌ها و به صورت کتبی نهم اسفندماه امسال برگزار می‌شود.

حجت الاسلام صالحی نیا اظهار کرد: حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم برای دانش‌آموزان و به صورت شفاهی در مدارس انجام می‌شود، همچنین، خردسالان نیز می‌توانند در آزمون شرکت کرده و در مراکزی که از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام می‌شود، با یکدیگر به رقابت بپردازند.

راه اندازی دبیرخانه شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر در خراسان شمالی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی از راه اندازی دبیرخانه شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر در محل دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد این استان خبرداد.

حسین فرخنده با بیان اینکه تاکنون فعالیت ها و اقدامات مطلوبی در حوزه فرهنگ و هنر روستا و عشایر به انجام رسیده است، به منظور انسجام هر چه بهتر این فعالیت ها بر ضرورت تشکیل دبیرخانه شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه جمعیت قابل توجهی از استان  اهل روستا هستند، گفت: در این راستا می بایست توجه بیشتری به روستا داشته باشیم و فعالیت های مثمرثمری در روستا ها برگزار کنیم.

فرخنده هدف اصلی از تشکیل دبیرخانه شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر را شناسایی استعدادهای هنری در روستا، آکادمی های سیارهنری و بهره مندی از تجربیات افراد فعال در حوزه فرهنگ و هنر برشمرد.

غفلت از معضل حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی

رئیس دادگستری مانه و سملقان در جلسه کارگروه امور اجتماعی و فرهنگی این شهرستان گفت: تا الان کوتاهی کرده ایم و از معضل حاشیه نشینی و دیگر آسیب های اجتماعی غافل شده ایم و از امروز باید به صورت پیشگیرانه از بروز حاشیه نشینی در شهرستان جلوگیری کنیم.

اسپیدکار افزود: افزایش جرایم نشان می دهد حاشیه نشینی در حال رخ دادن است و عوامل معضل حاشیه نشینی و مهاجرت روستاییان مانه و سملقان به شهر به صورت جدی پیگیری و رفع شود.

وی با بیان این که با افتتاح دادگاه در سال ۹۵ در قاضی آمار جرایم در شهرستان مانه و سملقان ۱۵ درصد کاهش یافت، افزود: با گذشت ۲ سال از زمان افتتاح دادگاه قاضی دوباره آمار پرونده ها به میزان گذشته بازگشته است.

ارسال 91 طرح برای انتخاب پایتخت کتاب ایران

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با بیان این که طرح «انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران» به منظور توسعه فرهنگی و ترویج کتاب‌خوانی از طریق حمایت از برنامه‌ها و پیشنهادهای نو و ابتکاری، اثربخش و پایدار برگزار می‌ شود، افزود: 91 طرح به پنجمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران ارسال شد.

رضایی کشف، جذب، سامان دهی، بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های محلی و بومی برای ترویج کتاب خوانی و تقویت برنامه‌ریزی و نگاه به آینده را از دیگر اهداف این رویداد برشمرد و گفت: شهر منتخب علاوه بر لوح تقدیر مقامات عالی‌رتبه کشوری، مجموعه‌ای از تسهیلات، اعتبارات و منابع فرهنگی را دریافت خواهد کرد.

 وی ادامه داد: 75 طرح از 26 کانون فرهنگی و هنری مساجد استان به پنجمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب کشور ارسال شده است که این دوره  با معرفی 10 روستای برگزیده اسفند امسال برگزار می شود./9314/ت303/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات