۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۵۹۵۱۳۲
استاد دانشگاه:

فمینیسم سقط جنین را حق زنان می‌داند

فمینیسم سقط جنین را حق زنان می‌داند
زارعان در خصوص برخورداری از حق قتل نفس در دیدگاه فمینیستی، گفت: فمینیست ها سقط جنین را حق بنیادی زنان می‌دانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم زارعان عضو هیأت علمی و استاد دانشگاه، امروز در جلسه‌ای که با محوریت انواع فمینیسم، در مدرسه علمیه خواهران ثامن‌الائمه (ع) برگزار شد، گفت: نهضت برابری زن و مرد که از آن معمولاً تحت عنوان کلیِ «فمینیسم» یاد می‌شود مجموعه‌ای متکثر از جریان‌های عملی و نظری است و شامل سه نوع فمینیسم رادیکال، فمینیسم لیبرال و فمینیسم کمونیسم می‌شود.

وی افزود: فمینیست ها جنسیت را به معنای نگاه اجتماعی می‌دانند که انتظارات و نقش‌ها در آن نهفته است، صاحبان این نظریه برای برخورداری از حقوق مساوی جنس و جنسیت را از یکدیگر جدا می‌دانند.

زارعان با اشاره به تفاوت نظری و عملی تمام فمینیست‌ها، اظهار داشت: همه فمینیست ها نمی‌خواهند تأثیرات فیزیولوژیک را به‌کلی انکار کنند ولی معتقدند تغییرات انسان‌ها تحت تأثیر جامعه است و بسیاری از تفکرات انسان ساخته‌وپرداخته جامعه است.

استاد دانشگاه در خصوص مبنای نظری فمینیسم لیبرال گفت: فمینیسم لیبرال معتقد است زنان و مردان به‌طور کامل برابر هستند و باید از حقوق اجتماعی و سیاسی یکسان برخوردار باشند و تفاوت فیزیکی مختصر نباید توجیهی بر رفتار متفاوت آن‌ها باشد.

وی ادامه داد: آنان عقل را مبنای اولیه فمینیسم لیبرال قرار می‌دهند و خواستار آزادی آموزش و برابری بین زن و مرد هستند.

زارعان درباره پافشاری فمینیست ها برای برخورداری از حقوق مساوی عنوان کرد: به اعتقاد آن‌ها زنان باید همانند مردان از حقوق شهروندی یکسان برخوردار باشند زیرا در فردگرایی تمایزی میان آن‌ها نیست و همچنین زنان قابلیت قدرت تعقل را دارند از این رو باید حقوق انسانی برابری داشته باشند.

استاد دانشگاه با اشاره به مهم‌ترین اهداف جریان‌های فمینیستی گفت: اولین هدف آن‌ها به اثبات رساندن ذاتی نبودن تفاوت‌های زن و مرد بوده که ناشی از جامعه‌پذیری است. دومین هدف آن‌ها بر اساس نظریه تربیتی استوار بوده و آنان معتقد هستند کلیشه‌های تربیتی پایه و اساسی ندارند.

وی درباره سومین هدف فمینیست ها ابراز کرد: سومین هدف آنان برخورداری از حق سقط‌جنین است، فمینیست ها مادری را یک امر انسانی متعالی و لذت‌بخش می‌دانند که باید با اختیار همراه باشد و این اختیار، برخورداری از حق سقط‌جنین است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات