۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۵۹۵۱۵۶
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

دستاوردهای علمی و فناوری 40 ساله انقلاب اسلامی در دنیا می‌درخشد

دستاوردهای علمی و فناوری 40 ساله انقلاب اسلامی در دنیا می‌درخشد
فلاحتی درباره دستاوردهای علمی و فناوری انقلاب گفت: دشمن موانع زیادی بر سر انقلاب ایجاد کرد اما نام ایران در بسیاری از حوزه‌های علمی دنیا می‌درخشد.

فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی در عرصه علم و فناوری، گفت: بر اساس آمار و استنادات مجامع بین المللی که در نشریات معتبر جهانی قابل دسترسی است؛ ایران رشد مقالات علمی، فناوریهای جدید و دسترسی نظام جمهوری اسلامی به برخی حوزه‌های علمی منحصر به فردی که تنها چند کشور در دنیا به آن دسترسی دارند، جزء برترین‌ها است.

وی افزود: البته پیشرفت‌های نظام اسلامی در بسیاری از حوزه‌ها چشمگیر و مثال زدنی است اما مسائل علمی در این میان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، از آن جمله می‌توان به پرتاب ماهواره به فضا، نانو تکنولوژی، انرژی هسته‌ای، برخی مطالعات پزشکی و ده‌ها موضوع از این قبیل اشاره کرد که در دنیا تنها در اختیار چند کشور خاص است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره دلیل اهمیت و خاص بودن پیشرفت‌های علمی ایران، ابراز کرد: آن چیزی که پیشرفت علمی و توسعه فناوری ایران را خاص کرده آن است که ایران اسلامی این پیشرفت‌ها را در شرایط سخت و تحریم به دست آورده است؛ در طول چهل سالی که از پیروزی انقلاب می‌گذرد دشمنان کوهی از مشکلات مقابل ایران به وجود آوردند در چنین شرایطی باز هم نام ایران در بسیاری از حوزه‌های علمی در دنیا می‌درخشد.

فلاحتی مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی را پیشرفت در حوزه علم و فناوری دانست و اظهار داشت: امروز ایران جزء معدود کشورهایی است که بیشترین تولید مقالات علمی را دارد، حتی در سطحی بالاتر باید به جای تولید مقالات علمی فراوان و در اختیار دنیا قرار دادن، مقالات علمی دانشمندان‌ را تبدیل به ثروت کنیم و بعد آن را در اختیار دنیا قرار دهیم.

وی با نگاهی به چهل سال قبل و مقایسه وضعیت که در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی با دوران کنونی، گفت: با این مقایسه درمی‌یابیم که امروز در چه نقطه‌ای از پیشرفت قرار داریم، کشوری که حتی یک وانت فشنگ و یا یک سلاح کمری نمی‌توانست تولید کند امروز هواپیمای جنگده و پیشرفته‌ترین سلاح‌های نظامی را می‌سازد، آن هم نه از راه مهندسی معکوس بلکه از صفر تا صد آن را با تکیه بر علم و توان خود تولید می‌کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه نظام اسلامی در مسیر علم و فناوری به جایگاه بسیار رفیعی رسیده است، اظهار داشت: تعداد دانشجویان، اساتید دانشگاه و دانشگاه‌های کشور در دوران طاغوت قابل مقایسه با دوران کنونی نیست، امروز بیش از 4  میلیون دانشجو در کشور مشغول به تحصیل هستند و تعداد دانشجویانی که در خارج از کشور مقاطع دکتری را می‌گذرانند تقریبا برابر با دانشجویانی است که در زمان شاه در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کردند، در حال حاضر بیش از 100 هزار هیأت علمی در دانشگاه‌های کشور داریم، امروز دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه بین المللی مطرح است.

فلاحتی ادامه داد: مواردی که ذکر شد مستند بر آمارهای داخلی نیست بلکه آمار و مستندات نشریات معتبر بین المللی است، کشوری که دستاردهای علمی آن از لحاظ دانشجویان و دانشمندان جوان، اعضای هیأت علمی، رتبه دانشگاه‌ها، رتبه علمی، ساخت تکنولوژی در حوزه‌های متعدد و مختلف در طی چهار دهه به این نقطه رسیده باشد در جهان نمونه است، پیشرفت علمی ایران با توجه به این که این مسیر را با وجود موانع و سنگلاخ‌های بسیار، تحریم‌ها، فشارها و دشمنی‌های شدید طی کرده، مثال زدنی است.

وی با بیان اینکه نظام اسلامی هیچ یک از دستاوردهای علمی خود را راحت به دست نیاورده است، گفت: صدها مراکز جاسوسی و نظامی در دنیا تلاش کردند که ایران به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای دست نیابد و کسی در کنار ایران نبود اما دانشمندان هسته‌ای ما که بخشی از آنها را به شهادت رساندند خود به این سطح از علم و دانش دست پیدا کردند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: نظام اسلامی مسیر علمی خود را با نشاط و اقتدار طی کرده و امید به آینده علمی کشور نیز بسیار زیاد است اما نکته‌ای که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است و نباید از آن غافل شد این است که دستاوردهای علمی نباید سبب غرور و در نتیجه رخوت و سکون در فعالیت‌های علمی شود، علم یک امر روزآمد است و فعالیت‌های علمی باید با شتابی مناسب همواره ادامه داشته باشد.

فلاحتی در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی در ساخت و پرتاب موشک، ساخت و پرتاب ماهواره، نانو تکنولوژی، سلول‌های بنیادین، انرژی هسته‌ای و در بسیاری از حوزه‌های علمی بسیار سرآمد است، هر کدام از این موضوعات در جایگاه خود بسیار مهم و حیاتی هستند و نمی‌توان از بین آنها یکی را مهم‌تر از دیگری دانست./813/ت302/ق

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات