۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۵۹۵۲۰۷
امام جمعه موقت اصفهان:

اطاعت از غیر خدا شرک خفی است

اطاعت از غیر خدا شرک خفی است
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: کسی که از غیر خداوند اطاعت کند، به شرک خفی دچار شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی شب گذشته در مسجد آقاعلی بابا واقع در خیابان نشاط برگزار شد، گفت: کسی که از غیر خداوند اطاعت کند، به شرک خفی دچار شده است.

وی در ادامه سلسله جلسات مربوط به انقطاع الی الله افزود: انقطاع دل از غیر الله معنای حقیقی زهد است؛ قرآن در آیه شریفه می‌فرماید، مال و فرزندان در روز قیامت هیچ سودی به انسان نمی‌رساند و تنها چیز مفید قلب سالم است؛ قلب سالم قلبی است که با چیز دیگری مخلوط نشده باشد.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: انسان به دنبال یافتن چیز‌های خالص است، حتی در چیز‌های دنیوی مثل عسل و شیر، انسان به دنبال استفاده از خالص‌ترین‌ها است، خداوند نیز از انسان دارد تعلقات و وابستگی‌ها را کنار بگذارد و با قلبی سالم در روز قیامت محشور شود چرا که این وابستگی‌ها دل را ناخالص می‌کند و زهد پیشگی برای خدایی کردن دل است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: شرک و شکّ دو مشکل عمده‌ای است که در کنار تعلق خاطر به دنیا به وجود می‌آید؛ قطعاً زیر بار شرک جلی نمی‌رویم، ولی شرک خفی را عمدتاً به آن آلوده می‌شویم؛ اطاعت از نفس در انجام گناهان نوعی شرک خفی است، هر کس معصیت می‌کند با تبعیت از شیطان و نفسش مخفیانه برای خداوند شریک قرار می‌دهد.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که شرک شاخ و دُم ندارد، خاطرنشان کرد: شخصی به امام صادق (ع) مراجعه کرد و عرضه داشت، شخصی آن قدر دانا است که در انجام کار‌های دینی به وسواس دچار شده است، امام فرمودند، این شخص عاقل نیست چرا که تابع خداوند نیست بلکه از دلش پیروی می‌کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: کسی که، ولی فقیه را رد می‌کند، به شرک آلوده است چرا که امام زمان (عج) فرموده اند کسی که ولایت مجتهد جامع الشرایط را رد کند ما اهل بیت (ع) را مردود کرده است و کسی که ما را رد کند، خداوند را رد کرده است و این در حد شرک بالله است؛ کسی که از خداوند دستور بگیرد موحد است و کسی که در کنار خداوند از شخص یا جای دیگری پیروی کند، مشرک است.

رییس بنیاد خیریه المهدی اظهار کرد: ناخالصی‌ها قلب با زهد پیشگی از بین می‌رود؛ شک ناخالصی فکر است و فکر آلوده به شبهات آلوده می‌شود تا جایی که از اوامر و نواهی الهی سرباز می‌زند؛ دل باید در حد یقین به خداوند محکم شود تا به شک و شرک آلوده نشود.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر استان اصفهان خاطرنشان کرد: از امام صادق (ع) پرسیدند که معنای قلب سلیم چیست، امام فرمودند، قلب سلیم قلبی است که در هنگام ملاقات خداوند هیچ چیز غیر از خداوند در آن وجود ندارد و هر دلی که درونش شک و شرک وجود داشته باشد، سلیم نیست و سقوط می‌کند، سپس فرمودند برای دست یافتن به قلب سلیم باید زهد پیشه کنید.

وی در پایان با اشاره به فرازی از دعای ندبه افزود: خداوند با اهل بیت (ع) و اولیا شرط کرده است که باید در دنیا زهد پیشه کنند و ایشان نیز این شرط پذیرفتند و خداوند می‌دانست که ایشان وفادار به عهدشان هستند از این رو آن‌ها را پذیرفت./۸۶۷/پ210/ب1
محمد قربانیان
ارسال نظرات