۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۵۹۵۳۱۲
یادداشت؛

گزینه‌های روی میز مقاومت

گزینه‌های روی میز مقاومت
محور‌های سخنان نصرالله اجزای استراتژی مقاومت را تشکیل داد. مهم‌ترین رکن این استراتژی نیز شکست قطعی اسرائیل در هرگونه تجاوز احتمالی خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری رسا، دبیرکل حزب‌الله لبنان شنبه شب در گفت‌وگویی سه ساعته با شبکه خبری المیادین، پس از سه ماه سکوت مطالب بسیار مهمی در مورد ترکیه، یمن، عربستان، سوریه و اسرائیل مطرح کرد، اما شاه‌بیت سخنان دبیرکل حزب‌الله لبنان، شکست طرح‌های صهیونیستی برای مقابله با محور مقاومت بود. در واقع سیدحسن نصرالله به نوعی پرده از استراتژی محور مقاومت برداشت. در ادامه برخی از مهم‌ترین محور‌های سخنان دبیرکل حزب‌الله لبنان تحلیل می‌شود.
 
تلاش برای خروج ایران از سوریه یکی از مهم‌ترین اهداف امریکا و اسرائیل در چند سال اخیر بوده که بدین منظور فشار بی‌سابقه‌ای بر دمشق وارد شده است. در واقع اسرائیل بر این تصور است که رسیدن نظامیان ایرانی به مرز‌های جولان به معنای تنگ شدن حلقه امنیتی علیه تل‌آویو است.
 
به همین دلیل بعد از اعلام خروج نظامیان امریکایی از سوریه توسط ترامپ، بسیاری از مقامات اسرائیلی به انتقاد از این مسئله پرداختند و این کار را به معنای تنها گذاشتن اسرائیل در برابر ایران تفسیر کردند. علاوه بر این اسرائیل در ماه‌های اخیر یکی از اهداف حملات خود به سوریه را هدف قراردادن پایگاه‌های ادعایی وابسته به ایران اعلام کرده است. در واقع اسرائیل تلاش داشته با فشار بر دمشق زمینه را برای خروج نظامیان ایرانی از سوریه فراهم کند.
 
در این مورد سیدحسن نصرالله اعلام کرد: «دشمن صهیونیستی به دنبال این بوده که ایران را از سوریه خارج کند. رفتند و آمدند. اما نتیجه چه شد؟ شکست خوردند. اسرائیل همه امیدش در سوریه بر باد رفته و از سال ۲۰۱۱ همه تلاش‌هایش بی‌نتیجه مانده است. نیرو‌های سوریه قوی‌تر شده و ارتش باتجربه‌تر شده است. هدف خارج کردن ایران از سوریه هم در سطح سیاسی و هم در سطح نظامی شکست خورده است.»
 
نابودی موشک‌های حزب‌الله لبنان نیز یکی از مهم‌ترین اهداف استراتژیک اسرائیل در سال‌های اخیر بوده است. شبکه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی اخیراً از توان موشکی حزب‌الله ابراز شگفتی و اعلام کرد که حزب‌الله ۱۵۰ هزار موشک در اختیار دارد. این مسئله برای اسرائیل به معنای کابوس بزرگ امنیتی و حتی تهدید بزرگ وجودی به شمار می‌رود. از این رو در چند سال اخیر رژیم صهیونیستی با هدف قراردادن مسیر‌های انتقال سلاح به حزب‌الله سعی داشته قدرت حزب‌الله را تضعیف کند که در این مسیر ناموفق بوده است.
 
در این مورد نصرالله تأکید کرد که اسرائیل برای تجاوز به سوریه هدفی تعیین کرد: «اهدافی لجستیک را زدید که موشک‌های نقطه‌زن و سلاح‌های پیشرفته به حزب‌الله نرسد. این را آیزنکوت گفته است که ما ۲۰۰ حمله کرده‌ایم. نتیجه چه شد؟ شما نتوانستید مانع رسیدن امکانات مورد نیاز به لبنان شوید، پس شکست خوردید.»
 
یکی دیگر از مهم‌ترین محور‌های سخنان نصرالله به عملیات سپر شمال و نابودی تونل‌های ادعایی حزب‌الله مربوط بود. نصرالله با اشاره به عملیات سپر شمال و نابودی تونل‌های حزب‌الله بدون تأیید مستقیم وجود این تونل‌ها اعلام کرد که در درجه اول این مسئله نشان‌دهنده شکست دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل بود چرا که برخی از این تونل‌ها ۱۳ سال عمر داشته‌اند.
 
علاوه بر این نتانیاهو با این عملیات رسانه‌ای، ترس و هراس را به دل شهرک‌نشینان وارد کرد و در جنگ روانی به ما خدمت کرد چرا که شهرک‌نشینان را به شدت ترساند و آن‌ها از این به بعد صدای هر چکشی را بشوند می‌ترسند.
 
در کل سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان از دو بعد کلی قابل‌تحلیل است. از یک طرف تهدید حزب‌الله مبنی بر حمله به اسرائیل در صورت هرگونه حماقت نشان‌دهنده این است که قدرت بازدارندگی ایران در منطقه در برابر اسرائیل بسیار افزایش داشته است و ایران بدون رویارویی مستقیم با صهیونیست‌ها قدرت بازدارندگی خود را ارتقا داده است چرا که اخیراً مقامات عراقی نیز اسرائیل را تهدید کردند که هرگونه حماقت را به شدید‌ترین وجه پاسخ خواهند داد.
 
از سوی دیگر، محور‌های سخنان نصرالله اجزای استراتژی مقاومت را تشکیل داد. مهم‌ترین رکن این استراتژی نیز شکست قطعی اسرائیل در هرگونه تجاوز احتمالی خواهد بود. شاید بتوان کلیدی‌ترین جمله نصرالله را در این مصاحبه که بیانگر استراتژی جدید مقاومت نیز است این جمله دانست که تا امروز دشمن می‌گفت، گزینه‌های ما روی میز است، اما امروز مقاومت در جایگاهی است که می‌تواند بگوید، تمام گزینه‌های ما روی میز است./۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات