۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۵۹۵۶۹۸
استاد حوزه علمیه:

شناخت انسان یک دانش پرفایده و نورانی است

شناخت انسان یک دانش پرفایده و نورانی است
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: کسانی که خدا را یاد نکنند، به دانش خودشناسی نمی رسند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین انصاریان استاد حوزه علمیه امروز در حسینیه الزهرا(س) گفت: تمام ضررهای انسان به خاطر این است که خدا را فراموش کرده و خود را نمی شناسد.

وی با تاکید بر خودشناسی ادامه داد: اگر انسان خودش را بشناسد که کیست، چیست، از کجا آمده، به کجا آمده و برای چه آمده است، یقینا ضرر نخواهد کرد. انسان بیش از 70سال زندگی می کند ولی خودش را نمی فهمد، و به خاطر این که خودش را گم کرده است، دچار خسارت می شود.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: هر کدام از موارد شناخت انسان یک دانش نورانی و پرفایده است که تحصیل این چند رشته دانش، وقت زیادی نمی برد و اگر کسی دل به قرآن و روایات اهل بیت بدهد و باور کند که قرآن وحی الهی است، از آیات قران می تواند به خودشناسی برسد.  

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه از آیات قران می توان به خودشناسی رسید، بیان کرد: اگر انسان خودش را نشناسد تفاوتی با حیوان ندارد زیرا کسانی که خود را فراموش کرده اند از چارچوب انسانیت خارج شده اند.

وی با اشاره به افرادی که در همه حالات زندگی خدا را یاد نمی کنند، تصریح کرد: کیفر به یاد خدا نبودن، عذابش خودفراموشی است که خطرناک ترین بیماری است.

وی با بیان اینکه طبق قرآن ما خلیفه خدا هستیم، گفت: خداوند می فرماید انسان را از خاک مرده ای خلق کردم که در ابتدا ذره ای بی ارزش بود و او را تبدیل به ظرفی کردم که همه حقایق، ایمان با تمام عظمتش، اخلاق با همه شئونش و همه علوم در او جا بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان افزود: خداوند متعال چراغ هدایت تشریعی را در وجود انسان روشن کرده است و این چراغ هدایت، قرآن مجید است از این رو انسان ظرف مشعل هدایت الله و کرامت الله است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه ای از قرآن کریم که در آن خداوند می فرماید انسان راز من است و من راز انسان هستم، گفت: هیچ موجودی به اندازه انسان ارزش ندارد و خداوند می فرماید آنچه که درباره انسان گفته می شود، درباره هیچ موجودی در زمین، نه حیوانات، نه گیاهان، نه ستاره ها، نه کهکشان ها گفته نمی شود از این رو انسان بالاترین گوهر دریای خلقت است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه هیچ گوهری در دریای آفرینش قیمت وجود انسان را ندارد، ابراز کرد: اگر کسی کلنگ معصیت را بردارد و این گوهر بی نظیر خلقت یعنی انسان را نابود کند، خداوند بی تفاوت نخواهد بود و وقتی ببیند این گوهر آفرینش که در عالم نمونه ندارد می شکند، در قرآن می فرماید برایشان دوزخ بس است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات