۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۲
کد خبر: ۵۹۶۱۷۴
رییس دانشگاه تهران:

استقلال حکومت های مردمی، تضمین شده است

استقلال حکومت های مردمی، تضمین شده است
نیلی احمدآبادی گفت: استقلال با آزادی و جمهوری اسلامی رابطه بسیار تنگاتنگی دارد؛ جمهوری و اسلامی بودن یک حکومت ضامن استقلال آن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران در مراسمی که امروز در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: دانشگاه تهران کانون اعتراضات و فعالیت‌ها علیه رژیم شاهنشاهی بود.

وی افزود: اگر از ۱۶ آذر که در دانشکده فنی به عنوان یک روز بارز در عملکرد ظالمانه رژیم شاه بود تا دوران انقلاب و نقش مسجد دانشگاه تهران را مرور کنیم می‌بینیم که این دانشگاه به گونه ای دماسنج و میزان الحراره انقلاب بود.

رییس دانشگاه تهران اظهار داشت: تحولاتی که در آن دوره در دانشگاه تهران و مسجد آن رخ می‌داد الگوی حرکت در بسیاری از نقاط کشور بود و همان طور که مقام معظم رهبری نیز در دیدار با اعضای هییت علمی دانشگاه تهران فرمودند تحصن در مسجد دانشگاه تهران تاثیر زیادی در تحول و تسریع انقلاب داشت.

وی اظهار داشت: دانشگاه تهران نقش بی بدیلی در شکل‌گیری انقلاب داشت اما باید ببینیم آیا امروز هم دانشگاه نقشی در توسعه، حل مسائل و جریان‌سازی در کشور دارد یا خیر.

نیلی احمدآبادی در رابطه با فلسفه انقلاب و آینده آن ابراز داشت: شعار محوری انقلاب استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود که پاسخی به عملکرد رژیم گذشته بود؛ این شعار زمانی مطرح شد که مردم کیان کشور، سنت‌ها و اعتقادات خود را مورد هجمه دولت و حکومت دیدند.

وی افزود: در دوره شاه فاصله های طبقاتی و فساد به حدی رسیده بود که مردم استقلال کشور را خدشه دار می‌دیدند و از طرف دیگر آزادی های مدنی و گفتاری دچار مخاطره شده و مردم در سرنوشت کشور هیچ دخالتی نداشتند؛ چیدمان مجلس، دولت و تصمیمات آن نیز همگی به صورت متمرکز اداره می‌شد.

رییس دانشگاه تهران ابراز داشت: این شعارها پاسخی به کمبودها و اعتراضات مردم بود که در شکل انقلاب و جمهوری اسلامی خود را نشان داد؛ یکی از مخاطراتی که استقلال را تهدید می‌کند این است که حاکمیت پایگاه مردمی خود را از دست بدهد و برای بقای خود ناچار شود به دولت‌ها و حکومت‌های دیگر تکیه کند به همین علت استقلال حکومت های مردمی همواره تضمین شده است.

وی در ادامه بیان داشت: استقلال با آزادی و جمهوری اسلامی رابطه بسیار تنگاتنگی دارد؛ در واقع جمهوریت و اسلامی بودن یک حکومت تضمین کننده استقلال یک کشور است زیرا در جمهوریت مردم حضور دارند و اداره کشور با مشارکت مردم صورت می‌گیرد.

نیلی احمدآبادی اظهار داشت: اسلام که دین و تفکر غالب مردم ایران است پشتوانه و محتوای این جمهوریت را می‌سازد پس تا زمانی که جمهوری اسلامی وجود دارد حتماً حاکمیت با مردم است و حتما استقلال کشور تضمین شده است.

وی افزود: خطر دیگری که استقلال یک کشور را تهدید می‌کند وابستگی‌ها به خارج از کشور است؛ اگر کشوری نتواند نیازهای مردم به ویژه نیازهای مادی آنها را تامین کند ناچار به کرنش در برابر سایر کشورها و دادن امتیاز به آنها می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته هیچ کشوری در دنیا و حتی بزرگترین کشورها هم به طور کامل خودکفا نیستند و تا حدی به سایر کشورها وابسته هستند؛ کشورهایی مانند آمریکا، اروپا و چین که به شدت به نفت وابسته هستند نوسانات قیمت نفت اقتصاد آنها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد./۹۶۹/پ202/ب1

محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات