۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۵
کد خبر: ۵۹۷۲۶۱
آیت الله علم الهدی:

نبودن هنر در خدمت اسلام آسیب است

نبودن هنر در خدمت اسلام آسیب است
امام جمعه مشهد گفت: در جامعه امروز هنر در خدمت انقلاب و اسلام ضد ارزش و هنر در زمینه خدمت به فحشا و خوشی های دنیوی دارای ارزش است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی سه شنبه شب در مهدیه مشهد به تفسیر آیات پایانی سوره شعراء در ادامه تفسیر آیات مهدویت قرآن پرداخت.

وی با اشاره  به آیه 227 از سوره شعراء که می فرماید:«إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ ذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيراً وَ انْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ ما ظُلِمُوا وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ» گفت: این آیه وابسته به آیه 224 و 225 این سوره است که باید در تفسیر این آیات نیز مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله علم الهدی با بیان این که خداوند در آیه 224 می فرماید: «وَالشُّعَرَاءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ»، اظهار کرد: این سوره به خاطر این آیه نامگذاری شده است و در این آیه خداوند شاعران دوران جاهلیت را مذمت کرده است و در ادامه در آیه 227 شاعرانی را که  ایمان آورده اند را مستثنی کرده و آن ها را که مورد ظلم واقع شده اند، پیروز بیان می کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: در دوران جاهلیت ضمن این که شعر هنر بود، شاعر مطلب خرافی را با تخیل و احساسات خود در غالب شعر بیان می کرد در حالی که واقعیت نداشت، مشرکین نیز برای همین منظور پیامبر(ص) را شاعر معرفی می کردند.

وی به تفاوت شاعر عصر جاهلی و شاعر در اسلام اشاره و ابراز کرد: در جاهلیت شاعری قوی تر بود که تخیل پروری قوی تر داشت و بیشتر به مسائل تخیلی و مسائل جنسی می پرداخت و طرفداران آن ها نیز انسان های خیالاتی بودند اما در اسلام هنر شعر در کنار هنر وحی قرآن مطرح شده است و پیروان آن ها نیز انسان های فهمیده و بادرایت هستند.

آیت الله علم الهدی افزود: برخی از شاعران در اسلام جهادی عمل می کردند و در مقام تحریک مسلمانان به شرکت در جنگ و جهاد شعر می گفتند که تأثیر خیلی خوبی در تحریک مسلمانان به جهاد داشتند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: ادبیات و شعر از بالاترین هنرهای زبان و کلام است و شاعر نقش عمده را در هنر از نظر تحریک احساسات دارد.

نبودن هنر در خدمت اسلام از آسیب های هنر جامعه امروز است

وی نبودن هنر در خدمت اسلام را از آسیب های هنر جامعه امروز بیان و ابراز کرد: در جامعه امروز هنر در خدمت انقلاب و اسلام از نظر جریان هنرمندان ضد ارزش است اما هنر در زمینه خدمت به فحشا و خوشی های دنیوی دارای ارزش است که این به خاطر نفوذ منافقان در جامعه هنری است.

آیت الله علم الهدی به روایتی از امام صادق(ع) در خصوص شاعران مصداق این آیه اشاره و ابراز کرد: «مقصود از شعرایی که خداوند در این آیه آن ها را مذمت می کند، شعرایی هستند که اندیشه های غیر دینی و انحرافی در دین دارند و مردم را به سمت باطل سوق می دهند.»

برای دستیابی به قدرت، مسأله انتخاب براساس نظر مردم مطرح می شود

امام جمعه مشهد با اشاره به یاران پیامبر(ص) که بعد از ایشان به خاطر قدرت به حکم خدا عمل نکردند، ابراز کرد: کسانی که به دنبال قدرت بودند به هر عملی متوسل شدند تا به قدرت دست یابند امروز نیز برخی ادعای انقلابی بودن و دیانت دارند اما وقتی پای قدرت در میان است برای رسیدن به آن به هر فسق و فجور و عملی دست می زنند.

وی با تأکید به این که خداوند پیامبر(ص) و 12 امام معصوم را برای هدایت و رهبری مردم فرستاد، گفت: بعد از رحلت پیامبر در سقیفه جریانی برای دست یابی به قدرت شعار مردم سالاری و انتخاب رهبر براساس نظر مردم را دادند که بعد از 1400 سال از آن زمان این برجسته ترین شعار سیاسی دنیا و حرف موکراتیک جهان به شمار می آید.

آیت الله علم الهدی افزود: نکته قابل توجه این بود که حرف آن روز آن ها در برابر خدا بود که عین شرک است و مردم سوژه روانی این حرف بودند چون حرف مشرکانه ای بود و نگفتند رهبر دیکته شده زور و زر را نمی خواهیم بلکه گفتند که رهبر تعیین شده از طرف خدا را نمی خواهیم و همه یاران پیامبر تحت تأثیر این حرف قرار گرفتند.

امام جمعه مشهد با بیان این که اگر مسائلی از صدر اسلام را بیان می کنیم برای پیدا کردن  راهبرد برای امروز است، اظهار کرد: جریان مظلومیت حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع)  فقط اشک ریختن نیست بلکه به خاطر این است که درس بگیریم اگر چه مردم ما دارای رشد سیاسی و انقلابی هستند و هیچ ملتی چنین رشدی در عرصه سیاسی ندارد.

وی افزود: امروز نیز باید توجه داشته باشیم کسانی که این شعارهای زمان حضرت علی(ع) را سر می دهند با زر و زور و آمریکا بد نیستند بلکه انتخابی در برابر خدا را مطرح می کنند که عین کفر و شرک و الحاد است./846/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات