۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶
کد خبر: ۵۹۷۳۳۶
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری:

سعه صدر عامل مهمی در تبلیغ دین است

سعه صدر عامل مهمی در تبلیغ دین است
آیت الله مهدوی گفت: سعه صدر عامل مهمی در تبلیغ به حساب می‌آید و شخصی که قصد تبلیغ دارد هرچه موانعش در این مسیر بیشتر باشد سعه صدر بیشتری هم می‌طلبد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن امروز که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: یک طلبه در مسیر تبلیغ دین باید سعه صدر داشته باشد.

وی در ادامه تفسیر سوره طه آیات بیست و پنجم و بیست و ششم که می‌فرماید «قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی، وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی» را تلاوت کرد و افزود: خداوند در آیات پیشین به حضرت موسی (ع) دستور داد که نزد فرعون برود و به همین خاطر حضرت موسی (ع) چند درخوست از خداوند طلب کردند که اولین خواسته ایشان طلب شرح صدر برای خودشان بود.

آیت الله مهدوی ابراز کرد: سعه صدر عامل بسیار مهمی در تبلیغ طلاب به حساب می‌آید و شخصی که قصد تبلیغ دین خداوند را دارد هرچه موانعش در این مسیر بیشتر باشد سعه صدر بیشتری هم می‌طلبد، در واقع سعه صدر یکی از ابزار حکومت و ریاست است و شخصی که در چنین منصبی قرار دارد بدون سعه صدر لازم امکان دوام در آن پست را ندارد چرا که به افراد بالا دست و رییسان حرف‌های ناخوشایند زیادی زده می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: تمام هنر یک رییس به صبر او است که همان ماده سعه صدر است، انسان باید به قدری سینه اش فراخ باشد که سختی‌ها و مشکلات را درون خود جمع کند، بنده سعه صدر را به رنگ مشکی تشبیه می‌کنم چرا که هنگام تابش نور به آن تمام نور را به خود می‌گیرد، ولی رنگ‌های دیگر این طور نیستند و رنگ سفید نیز تمام نور را از خود برمی گرداند.

امام جمعه موقت اصفهان گفت: برخی معتقدند سیاه بودن پرده خانه کعبه به این معنا است که خانه کعبه میلیون‌ها انسان مختلف با زبان‌ها و نژاد‌های متفاوت همه را قبول می‌کند و رنگ مشکی آن کنایه از پذیرش همه انسان هاست.

امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: حضرت موسی (ع) از خداوند می‌خواهد که انجام کار تبلیغ را برایش آسان کند در واقع کسی که شرح صدر دارد کار‌ها نیز برایش آسان می‌شود، سختی کار همان است، ولی سعه صدر باعث می‌شود که شخص به کار تداوم ببخشد و مشکلات را تحمل کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: برای طلاب در مسیر تبلیغ دین ناملایمات و نامهربانی‌های زیادی وجود دارد و داشتن شرح صدر برای طلبه یک امر ضروری است، افراد زمانی می‌توانند در برابر آمریکا ایستادگی کنند و فشار‌های مالی و اقتصادی را تحمل کنند که سعه صدر داشته باشند، ولی عده‌ای که افراد پستی هستند می‌گویند اگر با آمریکا ارتباط نداشته باشیم ذلیل می‌شویم.

وی تبیین کرد: عمده سبب شرح صدر بر تفکر استوار است و هرچه تفکر انسان بیشتر شود بصیرتش نیز زیاد شده و فهیم می‌شود در نتیجه سعه صدرش بالاتر می‌رود، رهبر معظم انقلاب سرشار از سعه صدر هستند و با وجود تمام مشکلات و اخبار ناخوشایندی که به ایشان می‌دهند باز هم به آینده امیدوار هستند و محکم ایستاده اند و بالاتر از ایشان امام زمان (عج) هستند که از همه ظلم‌هایی که در دنیا می‌شود باخبر هستند و تحمل می‌کنند.

آیت الله مهدوی تشریح کرد: حضرت علی (ع) فرمودند شنیدم که از پای یک زن یهودی یک خلخال درآورده اند و اگر کسی از این غصه بمیرد او را ملامت نکنید، امامان چنین روحیه‌ای دارند و در عین حال با سعه صدر خود مشکلات را تحمل می‌کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه تفسیر آیات بیست و هفتم و بیست و هشتم که می‌فرماید «وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِی، یَفْقَهُوا قَوْلِی» را تلاوت کرد و افزود: برخی می‌گویند زبان حضرت موسی (ع) دارای لکنت بود و برخی نیز معتقدند که منظور از گره زبان گره فهم است که به گونه‌ای سنگین صحبت نشود که بقیه افراد متوجه مطلب نشوند و در واقع ایشان از خداوند می‌خواهند که بتوانند به طور فصیح صحبت کنند و مقصودشان را به خوبی بیان کنند، بعد از آن هدف خویش را از این سه خواسته بیان می‌کنند و می‌فرمایند تا سخنم را بفهمند، این یک هنر است که انسان در حالی که متخصص است، ولی ساده و همه فهم صحبت کند.

امام جمعه موقت اصفهان در پایان آیه بیست و نهم که می‌فرماید «وَاجْعَلْ لِی وَزِیرًا مِنْ أَهْلِی» را تلاوت کرد و گفت: در خواست دیگر حضرت موسی (ع) از خداوند همراهی یک وزیر با ایشان بود که در برابر فرعون از او حمایت و پشتیبانی کند./۸۶۷/پ210/ب1
محمد قربانیان
ارسال نظرات