۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۲
کد خبر: ۵۹۸۰۱۹

چیستی و چرایی تربیت انقلابی در یک کتاب

چیستی و چرایی تربیت انقلابی در یک کتاب
نگارنده این کتاب را در چهار فصل با عنوان‌های: کلیات پژوهش، چیستی تربیت انقلابی، چرایی تربیت انقلابی و چگونگی تربیت انقلابی تدوین کرده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا موسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب تربیت انقلابی چیستی و چرایی و چگونگی نوشته حجت‌الاسلام سید نقی موسوی را منتشر کرده است.

نگارنده کتاب را در چهار فصل با عنوان‌های کلیات پژوهش، چیستی تربیت انقلابی، چرایی تربیت انقلابی و چگونگی تربیت انقلابی تدوین کرده است.

مؤلف در مقدمه درباره چرایی تألیف کتاب چنین می‌نویسد:

تا کنون برای اطلاع، از چیستی و چرایی و چگونگی تربیت انقلابی، پژوهشی بنیادین و مستقل صورت نگرفته است و متخصصان علوم انسانی و علوم تربیتی به‌صورت بندی این مقوله، که اینک در سبک‌های تربیتی رسمی و غیررسمی وجود دارد، کم‌توجه بوده‌اند.

از سوی دیگر جریان تربیت انقلابی با انتقادی مواجه است که معمولاً به تربیت سکولار، تربیت لیبرال-نئولیبرال یا تربیت اسلامی (با خوانش اسلام رحمانی و اسلام سنتی غیرسیاسی) و... تعلق دارد. آنان می‌کوشند نخست انقلابی گری در دهه چهارم جمهوری اسلامی را تعریف نمایند و سپس به این تعریف خودساخته بتازند و این رویکرد تربیتی را غیرمنطقی، غیرتربیتی، ایدئولوژیک و ناکارآمد معرفی نمایند. بازخوانی و بررسی این انتقادات نیز محملی برای تبیین و استخراج مبانی تربیت انقلابی است.

این نوشتار، به‌مثابه گامی آغازین در تئوریزه کردن تربیت انقلابی می‌کوشد چیستی و چرایی و چگونگی تربیت انقلابی را تبیین کند تا مسیر را برای پشتیبانی تئوریک، انتقادی و اصلاح گرانه این جریان تربیتی هموار کند و با حضور نخبگان علوم انسانی-اجتماعی، به‌ویژه علوم تربیتی و با نگرش تخصصی به این مقوله، اندیشه ورزی دراین‌باره رونق گیرد.

هدف غایی تربیت انقلابی به معنای مصدری، عبارت است از پرورش مجاهد عدالت‌خواه عاقل و هدف غایی تربیت انقلابی به معنای حاصل مصدری عبارت است از پذیرش و التزام آگاهانه و اختیاری توحید، به‌ویژه ربوبیت تشریعی در ساحت اجتماع و سیاست و مبارزه عدالت‌خواهانه و مبتنی بر عقلانیت و نفی هرگونه حاکمیت غیر الهی لذا نویسنده درباره اهداف سه‌گانه تربیت انقلابی اعم از شناختی، گرایشی و رفتاری در صفحه ۸۹ چنین می‌آورد:شناخت انتخاب و باور به عقاید سیاسی و انقلابی اسلام، شناخت و فهم دانش سیاسی مربوط به انقلابات و حیات و ممات آن‌ها، شناخت توحید و اقسام آن به‌ویژه ربوبیت تشریعی و شناخت دلالت‌های اجتماعی توحید، شناخت نگرش آلی در گفتمان اسلام و انقلاب اسلامی به قدرت سیاست، شناخت لزوم مشروعیت الهی حکومت، شناخت ولایت و امامت حضرت مهدی و فهم درست نظریه. لایت فقیه در جایگاه سخت هسته گفتمان انقلاب اسلامی به‌مثابه امتداد ولایت معصوم.

اهداف گرایشی: جهت‌دهی محبت و عشق در مسیر توحید و عدالت، محبت و عشق به حضرت مهدی در جایگاه، ولی و امام معصوم حاضر ناظر، گرایش به تحقق دولت کریمه و تلاش برای زمینه‌سازی برای ظهور حضرت، محبت و مودت به مسلمان و مستضعفان جهان و بیزاری از دشمنان اسلام و انسانیت، توازن عقل و عشق و شور و شعور (زمینه‌سازی برای مدیریت احساسات دینی و انقلابی)، نداشتن هراس از قدرت‌های طاغوتی و سرزنش مخالفان و قاعدان، اهتمام فکری و قلبی به مسائل جامعه اسلامی در موقعیت و تحولات سیاسی ملی، منطقه‌ای و جهانی، شجاعت در اقدام انقلابی، شهادت‌طلبی.

اهداف رفتاری: تلاش برای جهاد اکبر، جهاد اصغر و جهاد کبیر، تلاش برای مبارزه با طواغیت و بازسازی و اقامه حکومت الهی در مقیاس کوچک و بزرگ اعم از مقیاس محلی، کشوری، منطقه‌ای و جهانی، توجه به مرحله دوم و اثباتی عمل انقلابی (بازسازی) و تلاش برای اقامه حق و مشارکت جدی، عدالت‌خواهانه و مؤثر در اقامه حکومت و حاکمیت اسلام، التزام عملی به شریعت و اخلاق اسلامی و نیز التزام به احکام، ولی فقیه و مقررات حکومت اسلامی، مبارزه عملی با ستم در همه انواعش به‌ویژه در عرصه سیاسی و اجتماعی، تلاش تشکیلاتی و سازمانی و جمعی برای عدالت‌خواهی و پرهیز از تکروی.

زیارت عاشورا به‌مثابه محتوای تربیت و ماده درسی در مدرسه عاشورا (و مجالس ذکر و عزا) است که مبتنی بر یک فلسفه و پشتوانه نظری است و خواننده خود را در فراز‌های گوناگون از دل تاریخ عبور می‌دهد و آموزه‌ها و ارزش‌های عاشورایی را به وی می‌آموزد و عواطف و گرایش‌های وی را با خود همراه می‌کند، لذا نگارنده در توضیح آثار تربیت انقلابی زیارت عاشورا چنین می‌نویسد:

زمزمه کننده زیارت عاشورا در این تجربه معنوی و لابه‌لای شور و هیجان و دل‌باختگی، تحلیل عمیق سیاسی و مواجهه ریشه‌ای با کنش‌های سیاسی را تمرین می‌کند تا بتواند به کشف و رهگیری بنیاد‌های جریانات سیاسی برسد و از دیدگاه تاریخ توصیفی به رویکرد تاریخ تحلیلی دست یابد. آنجا که در فرازی از این زیارت، لعن خود را به مسببان اصلی و بنیان‌گذاران این ظلم متوجه می‌کند و می‌خواند «فَلَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً أَسَّسَتْ أَسَاسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ» یا در فرازی دیگر مؤسسان و انحرافات بنیادین اصلی را هدف قرار می‌دهد «بِمُوَالاَتِکَ‏ وَ بِالْبَرَاءَةِمِمَّنْ أَسَّسَ أَسَاسَ ذَلِکَ وَ بَنَى عَلَیْهِ بُنْیَانَهُ‏» و نیز در عباراتی دیگر نخستین ظالم به محمد و آل محمد را به محک قضاوت تاریخ می‌نهد «اللَّهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تَابِعٍ لَهُ عَلَى ذَلِکَ‏. اللَّهُمَّ خُصَّ أَنْتَ أَوَّلَ ظَالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنِّی وَ ابْدَأْ بِهِ أَوَّلاً ثُمَّ (الْعَنِ) الثَّانِیَ وَ الثَّالِثَ وَ الرَّابِعَ‏...»
موسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب جریان تربیت انقلابی چیستی و چرایی و چگونگی، را در ۲۲۴ صفحه و با شمارگان ۵۰۰ و با قیمت ۱۶۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان نیز می‌توانند جهت تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان دور شهر نبش کوچه سوم پلاک هشتاد و یک مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس حاصل کنند. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات