۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۵۹۸۴۶۴
معرفی آثار منتخب کتاب سال حوزه (3)؛

جستارهایی در فلسفه اسلامی مشتمل بر آراء اختصاصی آیت‌الله فیاضی

جستارهایی در فلسفه اسلامی مشتمل بر آراء اختصاصی آیت‌الله فیاضی
کتاب «جستارهایی در فلسفه اسلامی مشتمل بر آراء اختصاصی آیت‌الله فیاضی» تألیف سید محمد مهدی نبویان در بیستمین همایش کتاب سال حوزه دارای رتبه برگزیده شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «جستار‌هایی در فلسفه اسلامی مشتمل بر آراء اختصاصی آیت‌الله فیاضی» تألیف سید محمد مهدی نبویان که به بررسی و تبیین آرای اختصاصی آیت الله غلامرضا فیاضی در حوزه فلسفه اسلامی پرداخته است در بیستمین همایش کتاب سال حوزه، حائز رتبه برگزیده شناخته شد.

این کتاب که در سه جلد سامان یافته است، در صدد است آراء اختصاصی آیت‌الله فیاضی در مباحث فلسفی، شرح اختصاصی وی بر مسائل فلسفی و نیز نقد اختصاصی استاد بر آرای فلاسفه دیگر را تبیین کند.

در بخشی از چکیده این اثر می‌خوانیم:

«فلسفه اسلامی با عمر بیش از هزار ساله خود، سه مکتب مهم و اساسی مشاء، اشراق و حکمت متعالی را به خود دیده است. این مکاتب، در طول یک‌دیگر قرار داشته و بخشی از مجموعه واحد را تشکیل می‌دهند؛ اما کاروان فلسفه همچنان در حرکت است و اندیشمندان بسیاری به تبیین این مکاتب سه‌گانه و ارائه دیدگاه اختصاصی خود در این باره پرداخته‌اند.

آیت الله فیاضی، از اندیشمندان فعال فلسفه اسلامی در زمان حاضر است که در طول ده‌ها سال، با غور و دقت در مسائل فلسفی، دیدگاه‌های خاصی را برای تکمیل مباحث فلسفه و تقارب آن‌ها به آموزه‌های اسلامی ارائه کرده است».

جلد اول از مجموعه «جستار‌هایی در فلسفه اسلامی» است ده فصل دارد. عناوین این ده فصل عبارتند از: توضیح چند اصطلاح مهم فلسفی؛ مدخل علم فلسفه (شامل ضرورت، تعریف، موضوع، مسائل، روش تحقیق در فلسفه و ...)؛ اشتراک معنوی وجود؛ اصالت وجود؛ تشکیک در وجود و ماهیت؛ وحدت وجود؛ احکام عدم؛ امتناع تکرر وجود و اعاده معدوم؛ نفس الأمر؛ وجود رابط و مستقل.

جلد دوم از مجموعه «جستار‌هایی در فلسفه اسلامی» است ۹ فصل دارد. عناوین این ۹ فصل عبارتند از: وجود ذهنی؛ مواد ثلاث؛ ضرورت علی و معلولی؛ ماهیت واجب‌الوجود؛ واجب‌الوجود بالذات، واجب‌الوجود من جمیع جهات؛ ملاک نیازمندی ممکن به علت؛ کلی و جزئی؛ معقول اول و ثانی و جوهر و عرض.

جلد سوم از مجموعه «جستار‌هایی در فلسفه اسلامی» است چهار فصل دارد. عناوین این چهار فصل عبارتند از: وحدت و کثرت؛ علت و معلول؛ مجرد و مادی و خداشناسی.

پایان‌بخش هرکدام از این سه جلد نمایه موضوعات، آیات، اعلام و منابع اختصاص قرار دارد که به صورت فنی تدوین و در دسترس قرار گرفته است.

کتاب «جستار‌هایی در فلسفه اسلامی مشتمل بر آراء اختصاصی آیت‌الله فیاضی» تألیف سید محمد مهدی نبویان که در بیستمین همایش کتاب سال حوزه، حائز رتبه برگزیده شناخته شد؛ از سوی انتشارات حکمت اسلامی، در بهار ۱۳۹۷ با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه منتشر شده است. /۹۹۸/ن ۶۰۴/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات