۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۵۹۸۸۰۷
آيت الله نمازي:

اصول مهندسی ساختمان از سوی متولیان رعایت شود

اصول مهندسی ساختمان از سوی متولیان رعایت شود
امام جمعه کاشان گفت: اگر تمامی اصول مهندسی ساختمان از سوی متولیان رعایت شود دیگر شاهد آمار تلفات بالای انسانی در حوادث غیر مترقبه نخواهیم بود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی پیش از ظهر امروز در دیدار جامعه مهندسان کاشان با تبریک ولادت با سعادت فاطمه زهرا (س) و روز مادر و روز مهندس، گفت: پنج قرن قبل نظام مهندسی بنا‌های خشت و گلی را ساخته که با وجود زلزله‌های متعدد درقرن‌های گذشته، اما هنوز محکم و استوار باقی مانده است.

وی افزود: امروز و در نظام مهندسی جدید و علمی که دارای مدارک دانشگاهی و با فنون قدیم و جدید آشنا است و تجربه پروژه‌های بین المللی را دارد و با دنیا در ارتباط است، دستاوردی که دارند ویرانی‌های زلزله‌ها است.

آیت الله نمازی با اشاره به اینکه برخی تصور می‌کنند موضوعات مهندسی در اسلام جایگاهی ندارد، اظهار داشت: اسلام در آیات و روایات متعددی که از ائمه اطهار (ع) است متراژ ارتفاع بنا را دو متر و نیم تا سه متر پیشنهاد داده است، چون سقف های بلند در ساختمان‌های امروز مشکلات سرمایشی و گرمایشی و هدر رفت انرژی را به همراه دارد در حالیکه سقف‌های کوتاه چنین مشکلاتی را ندارند.

به گفته وی در نظام مهندسی توحیدی هرآنچه که مورد نیاز است گفته شده است، اما مهندسان ما یا از آن بی اطلاع هستند و یا اگر هم اطلاع داشته باشند نسبت به آن بی توجه هستند و در نتیجه شاهد مشکلات فراوانی در ساخت و ساز‌ها هستیم که نظام مهندسی توحیدی آن را نهی کرده است.

نماینده ولی فقیه در کاشان پله با ارتفاع زیاد را یکی از مشکلات امروز ساختمان‌ها دانست و عنوان کرد: در روایات گفته شده است بالا رفتن از پله سبب پیری زودرس می‌شود.

آیت الله نمازی تأکید کرد: در ساخت و ساز‌های بنا‌ها و ساختمان‌ها باید تمامی اصول و استاندار‌های مهندسی رعایت شده و براساس مبانی اسلامی ساختمان‌ها احداث و از انجام کار‌های بی کیفیت با نگاه کاسب کاری پرهیز شود تا حق و حقوق مردم رعایت شود.

نماینده ولی فقیه در کاشان یادآور شد: ویژگی‌های اخلاقی مهندس در نظام توحیدی باید از سوی فعالان در عرصه تحقیق و پژوهش تبیین شود.

به گفته وی مهندسان نباید به دنبال پروژه‌های پردر آمد با زد و بند‌های اداری و سازمانی باشند بلکه جامعه مهندسین باید جامعه‌ای سالم باشد تا بتواند به جامعه اسلامی خدمت کند.

نماینده ولی فقیه در کاشان تأکید کرد: اگر تمامی اصول مهندسی ساختمان از سوی متولیان رعایت شود دیگر شاهد آمار تلفات بالای انسانی در حوادث غیر مترقبه سیل و زلزله نخواهیم بود./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات