۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۵۹۸۸۶۸

پیام‌های سفر رییس‌جمهور سوریه به ایران

پیام‌های سفر رییس‌جمهور سوریه به ایران
رهبر انقلاب اسلامی رمز پیروزی سوریه و شکست آمریکا و مزدوران منطقه‌ای آن را استقامت رییس‌جمهور و مردم سوریه و پافشاری آنان بر مقاومت خواندند.

به گزارش خبرگزاری رسا، دیدار رییس‌جمهور سوریه از ایران و ملاقاتش با رهبر انقلاب و رییس‌جمهور دارای ابعاد بزرگ و پیام‌های متعددی است.

نکته اول، این دیدار درست در آستانه هشتمین سال شروع جنگ داخلی سوریه انجام شد که با فتنه اردنی‌ها در درعا کلید خورد و خیلی سریع ویروس‌های تکفیری –وهابی با حضور گسترده سایر کشورها به همه خاک سوریه گسترش یافت. این نکته نشان از آن دارد که تهران و دمشق در روزها طرح‌ها و برنامه‌های مهمی دارند.

نکته دوم به مساله آینده سیاسی سوریه باز می‌گردد. این روزها بحث تدوین قانون اساسی و فشارهای مختلفی که بر ساختار و حاکمیت سوریه وارد می‌شود، ضرورتا با حمایت روس‌ها برطرف نخواهد شد. جهان‌بینی و ایدئولوژی روس‌ها با محور مقاومت و نگاه آن متفاوت است. روس‌ها به دنبال نیل به منافع راهبردی خود در تقابل با غرب هستند در حالی که محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران به دنبال حمایت از متحدان خود در منطقه و آزادی فلسطین است. بنابراین این ایران است که می‌تواند از حاکمیت سوریه بیشترین حمایت را داشته باشد.

نکته سوم، این دیدار درست در زمانی برگزار می‌شود که سران برخی از کشورهای عربی و اروپایی در قاهره نشستی را با عنوان کنفرانس عربی اروپایی برگزار می‌کنند. همزمانی سفر بشار اسد به تهران با این کنفرانس این پیام مهم را دارد که محور مقاومت با پیروزی 90درصدی بر تروریسمِ مورد حمایت بیشتر این کشورها، در حال تداوم طرح‌های خود برای آینده بوده و هر طرح امنیتی بدون حضور ایران و سوریه عملا محکوم به شکست است.

نکته چهارم، یکی از اصلی‌ترین مباحث موجود در سوریه، مساله ایجاد منطقه حائل است که ترکیه و امریکا فکر می‌کنند می‌توانند به هر شکل ممکن آن را اجرایی کنند. حتی روس‌ها نیز امیدوارند که در قالب بازگشت عهدنامه آدنا، بشود در این مورد با ترک‌ها مذاکره کرد. صحبت صریح، شفاف و روشن رهبر انقلاب در این مورد عملا آب پاکی را روی دست همه طرف‌ها ریخت، ایران و سوریه موافق نباشند، هیچ طرحی شدنی نیست.

نکته پنجم، آمریکایی‌ها، ترک‌ها، کردها و تروریست‌های چند ملیتی مورد حمایت ترکیه و قطر که امیدوار بودند جایی در این منطقه حائل پیدا کرده و زیر پرچم ترکیه زندگی کنند، حالا باید دوباره این مساله را مورد بررسی قرار دهند. در استراتژی منطقه‌ای ایران و بر اساس معاهده آدنا یا اضنه، ارتش سوریه باید به مرزهای بین‌المللی برسد و این معاهده هیچ تعریف دیگری ندارد و اصولا کسی هم نباید تعریف دیگری یا تبصره‌ای به آن بیفزاید.

نکته ششم، موضوع دیگری که رهبری در خلال دیدار امروز خود با رییس‌جمهور سوریه بر آن تاکید کردند، مساله حضور اشغالگران امریکایی در مرز عراق و سوریه است. ایشان به صراحت تاکید داشتند که دو کشور عراق و سوریه عمق راهبردی هم هستند و با در نظر گرفتن این نکته و حضور آمریکا باید دیر یا زود به پایان برسد. همچنین از آنجایی که ایران در منطقه هرگاه اراده‌ای کرده است، به هر شکل آن را انجام داده است، مانند حمایت از مقاومت ارتش و دولت و مردم سوریه، این نکته (خروج آمریکا از منطقه) نیز به انجام خواهد رسید.

نکته هفتم، این سفر را در یک بعد دیگر نیز باید تحلیل و تفسیر کرد. رییس‌جمهور سوریه به نمایندگی از مردم کشورش آمده بود تا از حمایت‌های بی‌دریغ ایران در جنگ خانمانسوز و ویران‌گر این کشور تشکر کند. او که بارها بر حمایت‌های ایران تاکید داشته است، در این دیدار نیز این مساله را دوباره مورد تاکید قرار داد./847/ب101/ف

منبع: کانال اخبار سوریه

ارسال نظرات