۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۶۰۰۰۵۵
رییس کتابخانه ملی:

سبک زندگی مطلوب مستلزم شناخت حق خود و دیگران است

سبک زندگی مطلوب مستلزم شناخت حق خود و دیگران است
بروجردی با بیان اینکه سبک زندگی مطلوب مستلزم شناخت حق خود و دیگران است، گفت: انسان با شناخت احکام الهی به برخی حقوق آگاهی می‌یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اشرف بروجردی رییس کتابخانه ملی، امروز در چهارمین همایش میثاق علوی که در سالن حکمت این پژوهشگاه برگزار شد، گفت: مرکز تحقیقات امام علی(ع) آغازگر این مهم هستند تا یادآور مفاهیم روایی در کلام امام علی(ع) و شخصیت ایشان باشند.

وی با تاکید بر اینکه امام علی(ع) می‌توانند سر منشأ رفتار، منش و مدل زندگی ما باشند، ادامه داد: نهج البلاغه باید مورد توجه قرار گیرد و جامعه به محتوای پر مغز آن بها دهد.

بروجردی درباره عنوان همایش، ابراز کرد: عنوان همایش در رابطه با سبک زندگی و رعایت حقوق افراد نسبت به یکدیگر است که اگر رعایت شود ما می توانیم سبک زندگی اسلامی را برای خودمان تعریف کنیم.

رییس کتابخانه ملی بیان داشت: اندیشمندان سالها پیش سخن از سبک زندگی به میان آوردند که سبک زندگی مجموعه ای از اعتقادات و باورها است که آن ایده های ترسیم شده مبنای زندگی انسان قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه در تعریف سبک زندگی دو رویکرد وجود دارد، عنوان کرد: یک رویکرد می گوید رفتار انسان تعیین کننده سبک زندگی انسان است و رویکرد دیگر آن است که انسان خود سبک زندگی‌اش را انتخاب نکرده بلکه ناخودآگاه در سبک زندگی قرار می‌گیرد.

بروجردی ادامه داد: در رویکرد دوم الزامات محیطی را در سبک زندگی انسان موثر می داند برای مثال انسان زمانی که در جمهوری اسلامی ایران به دنیا می‌آید به ناچار ملزومات آن سبک زندگی را نیز می‌پذیرد از این رو برخی رفتارها را از روی عادت از خود بروز می دهد.

رییس کتابخانه ملی بیان داشت: انسان اگر بتواند حقوق دیگران را رعایت کند می تواند سبک زندگی خود را ترسیم کند و این امر مستلزم شناخت حق خود و دیگران است. انسان با شناخت احکام الهی می تواند به برخی حقوق آگاهی یابد.

وی با بیان اینکه شناخت حق و انجام تکلیف سبک زندگی انسان معنا می بخشد، گفت: انسان دارای کرامت است، اگر کرامت انسان حفظ شود می تواند یک جامعه مطلوب را بسازد هر چند برخی بزرگان معتقد هستند که کرامت انسان ذاتی نیست بلکه اکتسابی است و این یک دیدگاه و تفکر است. قرآن کریم همه انسان ها را دارای کرامت می داند از این منظر که باید حقوق همه انسان ها رعایت شود. بنابراین ما باید یاد بگیریم که حقوق یکدیگر حتی حاکمیت را رعایت کنیم.

بروجردی با بیان اینکه زندگی اولیای الهی بهترین الگو برای تعریف سبک زندگی است، خاطرنشان کرد: سبک زندگی در جامعه کنونی ما باید به گونه ای باشد که بتوان از آن طریق باورهای دینی را به دیگران انتقال دهیم./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات