۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۶۰۰۲۴۳
یادداشت؛

جوانان؛ زمینه‌سازان ظهور در گام دوم انقلاب اسلامی

جوانان؛ زمینه‌سازان ظهور در گام دوم انقلاب اسلامی
گام اول برای زمینه‌سازی ظهور امام زمان(عج)، امید به آینده و تلاش و کوشش و داشتن همت والا برای رسیدن به آرمان‌های اسلام و انقلاب است

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، مسئولان کشور برای پیشرفت این مملکت در تمام عرصه‌ها و فعالیت‌ها باید به جوانان بیشتر میدان دهند؛ چرا که در وجود جوان ویژگی‌هایی مانند حق پذیری، تلاش و کوشش و عدالت طلبی و حمایت از مظلومان بیشتر از سایر اقشار جامعه نهفته است.

توجه رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب به جوانان

در جای جای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بلکه می‌توان گفت در تمام این بیانیه، مقام معظم رهبری سخنان خود را متوجه جوانان کرده و در مورد  ایمان و تعهد و تلاش و شجاعت جوانان سخن گفته است.

یکی از جملات مهم این بیانیه این است: «دهه‌های آینده دهه‌های شما «جوانان» است و شمایید که باید کارآزموده و ُپرانگیزه از انقلاب خود حراســـت کنید وآنرا هر چه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه) است، نزدیک کنید.»

جوانان، زمینه ساز ظهور

به فرموده رهبرانقلاب، جوانان این مملکت در به دست آوردن قابلیت ها و شایستگی‌ها به آنجا رسیده اند که می‌توانند زمینه را برای تشکیل حکومت جهانی امام زمان (عج) مهیا کنند.

شرایط زمینه سازی برای ظهور

اما برای اینکه انسان بتواند زمینه‌ساز ظهور حضرت، ولی عصر(عج) باشد، باید شرایطی را داشته باشد که مهمترین آن در ذیل می آید.

انتظار فرج و امید به آینده

هم قرآن کریم با بیان آیاتی مانند آیه شریفه (ولقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر أن الأرض یرث‌ها عبادی الصالحون)، (۱) پس از تورات در زبور نوشتیم که وارث نهایی زمین، بندگان نیکوکار من خواهند بود؛ و آیه شریفه (و نرید أن نمن علی الذین استضعفوا فی الأرض و نجعلهم أئمه و نجعلهم الوارثین)، (۲) ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم؛ و هم روایات اهل بیت علیهم السلام با ترغیب مومنین به انتظار فرج، همه مومنین را به داشتن امید به آینده رهنمون کرده اند؛

حبیب الله معماری/جوانان در گام دوم انقلاب اسلامی زمینه ساز ظهور امام زمان

از این رو رهبر انقلاب اسلامی در توصیه اول خود به جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند: «اما پیش از همه چیز، نخستین توصیه‌ی من امید و نگاه خوشبینانه به آینده است. بدون این کلید ِ اساسی همه‌ی قفل‌ها، هیچ
گامی نمی‌توان برداشت. آنچه می گویم یک امید صادق و  متکی به واقعیت‌های عینی است. اینجانب همواره ازامیدکاذب و فریبنده دوری جسته ام، اما خود و همه را از نومیدی بیجا و ترس کاذب نیز برحذر داشته ام و برحذرمی‌دارم. در طول این چهل سال – و اکنون مانند همیشه – سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس سازی مردم و حتی مسئولان و مدیران ما از آینده است. شما جوانان باید پیشگام در شکستن این محاصره‌ی تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه ای‌ترین جهاد شما است.»

لذا  گام اول برای زمینه سازی ظهور امام زمان(عج)، امید به آینده و تلاش و کوشش  و داشتن همت والا برای رسیدن به آرمان‌های  اسلام و انقلاب است که به فرموده رهبر انقلاب ریشه ای‌ترین جهاد در زمان حاضر همین گام است.

تقوا و اخلاق

امام صادق (ع) در روایتی فرمود: «من سرّه ان یکون من اصحاب القائم فلینتظر وَ لیَعمَل بالورع و محاسنِ الاخلاق و هو منتظر». (۳) در این حدیث، امام صادق (ع) از جمله اوصاف یاران امام مهدی (عج) را پرهیزکاری و تقوای الهی و متخلّق شدن به مکارم اخلاق دانسته است.

یکی از توصیه‌های مهم مقام معظم رهبری هم، در بیانیه گام دوم انقلاب، کسب معنویت و اخلاق است. هرچه که جامعه به سمت معنویت و اخلاق حرکت کند، برکات الهی در آن و همچنین آمادگی برای حضور امام زمان (ع)، بیشتر می‌شود. تقوا یعنی انجام واجبات و ترک محرمات، البته کمال تقوا آن است که علاوه بر دوری از گناهان و محرمات، از مشتبهات نیز اجتناب شود. تقوا داراى شاخه‏ها و شعبه هاى متعددی است، که از آن میان می‌توان به شاخه‌های زیر اشاره کرد: تقواى مالى و اقتصادى، تقواى جنسى، اجتماعى، و تقواى سیاسى و تقوای اخلاقی و... انسان با تقوا، شخصی است که تقوا را در تمام این جهات رعایت کند. یکی از شاخه‌های مهم تقوا، تقوای جنسی است یعنی حفظ حجاب و عفت و حیا در تمام حالات زندگی و کنترل شهوت و گریز از کمینگاه‌های فسق و فساد و بی بندوباری.

شرط درک حضور حضرت

مرحوم آیت الله سید محمدباقر مجتهد سیستانی، پدر آیت الله العظمی حاج سید علی سیستانی، در مشهد مقدّس، برای آن که به محضر امام زمان(عج) شرفیاب شود، ختم زیارت عاشورا را چهل جمعه، هر هفته در مسجدی از مساجد شهر آغاز می‌کند. ایشان می‌فرمود: «در یکی از جمعه‌های آخر، ناگهان، شعاع نوری را مشاهده کردم که از خانه‌ای نزدیک به آن مسجدی که من در آن مشغول به زیارت عاشورا بودم، می‌تابید. حال عجیبی به من دست داد و از جای برخاستم و به دنبال آن نور، به در آن خانه رفتم. خانه کوچک و فقیرانه‌ای بود که از درون آن، نور عجیبی می‌تابید. در زدم. وقتی در را باز کردند، مشاهده کردم که حضرت، ولی عصر امام زمان (عج)، در یکی از اتاق‌های آن خانه، تشریف دارند و در آن اتاق، جنازه‌ای را مشاهده کردم که پارچه‌ای سفید روی آن کشیده بودند. وقتی که من وارد شدم و اشک‌ریزان سلام کردم، حضرت، به من فرمودند: «چرا این گونه به دنبال من می‌گردی و این رنج‌ها را متحمّل می‌شوی؟! مثل این باشید (اشاره به آن جنازه کردند) تا من به دنبال شما بیایم.» بعد فرمود: «این، بانویی است که در دوره بی حجابی (دوران رضا خان پهلوی)، هفت سال از خانه بیرون نیامد تا مبادا نامحرم او را ببیند.» (۴)/918/ی702/س

حبیب الله معماری

پی نوشت‌ها

۱-سوره انبیاء، آیه ۱۰۵،

۲-سوره قصص، آیه ۵،

۳-غیبت نعمانی، ص ۲۰۰،

۴-‏ شیفتگان حضرت مهدى (عج)، ج ۳، ص ۱۵۸.

ارسال نظرات