۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۶۰۰۸۵۱
هانی زاده:

ایجاد ناامنی اقتصادی هدف سعودی‌ها در عراق و قطع رابطه تهران بغداد است

ایجاد ناامنی اقتصادی هدف سعودی‌ها در عراق و قطع رابطه تهران بغداد است
تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: ایجاد ناامنی اقتصادی هدف سعودی‌ها و سایر کشور‌ها در عراق و قطع رابطه تهران ـ بغداد است.
حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به سفر روحانی به عراق اظهار داشت: این سفر در شرایط خاص زمانی انجام و تأثیرات فزاینده‌ای بر روابط تهران و بغداد خواهد گذاشت که موضوعات مهم امنیتی، نظامی، سیاسی و اقتصادی محور بحث است.

تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه ایران در سال‌های گذشته تلاش بسیاری برای برقراری امنیت پایدار عراق خرج و هزینه‌های بالایی داشته است، افزود: گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا در حال بازسازی برخی از گروهک‌های تروریستی همچون داعش و جبهه النصره است تا با انتقال به اقلیم کردستان اقدامات تفرقه افکنانه در میان دو ملت عراق و ایران انجام دهد؛ از این رو در جریان سفر آقای روحانی به عراق، راهکار‌هایی برای مقابله با این دو گروه تروریستی ارائه می‌شود.

معاون سیاسی شبکه جهانی الاهواز ادامه داد: روابط سیاسی عراق و ایران و اعمال فشار‌های بسیار آمریکایی‌ها بر عراق برای قطع رابطه با ایران اسلامی محور دیگر سفر آقای روحانی است که این سفر دورنما و افق روشنی در حوزه سیاسی با عراق ایجاد خواهد کرد.

هانی زاده به روابط اقتصادی و حجم ۱۲ میلیارد دلاری مبادلات تجاری دو کشور اشاره و گفت: تا سه سال آینده حجم مبادلات تجاری به ۲۰ میلیارد دلار خواهد رسید؛ از سوی دیگر برخی کشور‌های منطقه از جمله عربستان سعودی همه تلاش خود را برای خارج ساختن بازار عراق از دست ایران انجام می‌دهد که در این باره کالا‌های اسرائیلی بی کیفیت را خریداری و با قیمت نازل و به عنوان محصول سعودی وارد بازار عراق می‌کند.

وی اضافه کرد: عربستان به دنبال عدم اقبال عراقی‌ها از کالای ایرانی و در عین حال به خطر انداختن سلامت و امنیت غذایی ملت عراق است؛ چرا که کالا‌های اسرائیلی فاقد استاندارد‌های جهانی بوده و سعودی‌ها به نیابت از صهیونیست‌ها وارد بازار عراق می‌کنند.

تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه ایجاد ناامنی اقتصادی هدف سعودی‌ها و سایر کشور‌ها در عراق و قطع رابطه تهران ـ بغداد است، تصریح کرد: آقای روحانی باید درباره مبادلات تجاری و اقتصادی و گشایش راهکار‌ها برای مبادلات ارزی به رایزنی بپردازد.

هانی زاده در پاسخ به این سؤال که چرا سفر رییس جمهور به عراق پس از ۵ سال صورت می‌گیرد، گفت: پیش از آن شاهد سفر مقامات مختلف ایرانی بودیم و اکنون با توجه به رویکرد رهبر انقلاب مبنی بر تقویت روابط ایران و عراق در همه حوزه‌ها شاهد چنین سفری هستیم./۹۴۵۶/ت310/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات